Atklāta Ventspils Augstskolas interaktīvā digitālā klase

2020. gada 30. jūnijs

Piektdien, 26. jūnijā, Ventspils Augstskolā tika atklāta projektu “Ventspils Augstskolas STEM mācību programmu modernizācija” (Nr. 8.1.1.0/17/I/007) un “Eiropas nākamās paaudzes mazās pilsētas/ Next Generation Micro Cities of Europe (Nr. UIA03-250)” (NextGen) ietvaros izveidotā interaktīvā digitālā klase (IDK). Pasākumā piedalījās Ventspils Augstskolas vadība, docētāji un studenti, kā arī Ventspils pilsētas domes pārstāvji.
Ventspils Augstskolas rektors Kārlis Krēsliņš atklāja pasākumu un izteica gandarījumu par paveikto projekta ietvaros un iespējām, kuras šajā klasē būs pieejamas gan pasniedzējiem, gan studentiem. Pēc tam Ventspils augstskolas pasniedzējs un projekta koordinators Gints Dreifogels pasākuma dalībniekiem pastāstīja par tehnoloģiskajām iespējām, kādas sniedz jaunā IDK klase un iegādātais aprīkojums. Pasākumam tiešsaistē pieslēdzās arī viens no Ventspils Augstskolas absolventiem un tagadējiem pasniedzējiem Juris Kļonovs, kurš pašlaik strādā Itālijā un pasniedz lekcijas augstskolas studentiem attālināti, nodemonstrējot, ka Ventspils Augstskolā lekcijas pasniedzēji tagad varēs vadīt no jebkuras vietas pasaulē, kur vien ir pieejams internets. J. Kļonovs arī pastāstīja par to, ka IDK veidošanā un programmēšanā lielu pienesumu ir devuši arī paši Ventspils Augstskolas studenti. 


Pasākuma dalībniekiem bija iespēja izmēģināt jaunos skārienpaliktņus. Izglītības tehnoloģiju eksperts Toms Urdze bija parūpējies par uzdevumu - apmeklētāji katrs savā datorā izveidoja putna attēlu, un šos attēlus pasniedzējs no vadības pults varēja nodemonstrēt uz lielajiem klases ekrāniem. Pasākuma noslēgumā atzinīgus vārdus teica arī Ventspils pilsētas domes priekšsēdētājs Aivars Lembergs, minot, ka viņam sen ir bijusi vīzija par šādu klasi, kur studenti un pasniedzēji varētu pieslēgties attālināti un piedalīties mācību procesā, un nu to var pārbaudīt praksē.

Jaunā IDK ir izveidota divu Ventspils Augstskolā īstenotu projektu rezultātā. No projekta Nr. 8.1.1.0/17/I/007 “Ventspils Augstskolas STEM mācību programmu modernizācija” tika iegādāti 25 datoru un ekrānu komplekti par kopējo summu 17 225 EUR, bet no projekta Nr. UIA03-250 “Eiropas nākamās paaudzes mazās pilsētas” tika uzstādītas 2 PTZ (atšifrējas kā pan-tilt-zoom ) kameras ar ļoti augstas izšķirtspējas kvalitāti, ar kuru palīdzību, attālināti pieslēdzoties, iespējams sekot līdzi studentu un pasniedzēju darbībām klasē; interaktīvā viedā tāfele, 2 LED ekrāni, ekrānu un datoru saziņas vadības bloks, skaļruņu sistēma un bezvadu mikrofoni, 25 Wacom Intuos Pro (paper edition) skārienpaliktņi un 25 tīmekļa kameras. Projektā Nr. UIA03-250 klases sākotnējās izmaksas bija plānotas 100 240 EUR apmērā, tomēr, mazliet pamainot klases konceptu, un digitālo risinājumu attīstības kontekstā klases reālās izmaksas bija 32 405 EUR. Pateicoties radītajam ietaupījumam Ventspils Augstskolā varēs izveidot arī video ierakstu klasi, kurā pasniedzējiem būs iespēja ierakstīt attālināti apgūstamus kursus, kas ir pieejami ļoti plašam klausītāju lokam (līdzīgi kā Udemy vai Coursera mācību kursi).Tāpat būs iespēja iegādāties arī jaunus papildu risinājumus digitālās klases funkcionalitātes paplašināšanai, jo tehnoloģiju attīstība mūsdienās notiek ļoti strauji.


Interaktīvā digitālās klases uzstādīšana sakrita precīzi ar ārkārtējās situācijas valstī iestāšanos COVID-19 pandēmijas dēļ, un klase bija gatava savu pamata funkciju veikšanai (attālinātiem sakariem) jau š.g. 11. martā. Tomēr pilnai funkcionalitātei vēl ir jāpiestrādā augstskolas IT speciālistiem, pasniedzējiem un izglītības ekspertiem, lai tiktu uzstādīta visa nepieciešamā programmatūra, pievienotas visas iegādātās iekārtas un klase varētu strādāt pilnvērtīgi kā plānots.


Abos projektos vēl ir paredzēti ievērojami uzlabojumi Ventspils Augstskolā: no projekta Nr. 8.1.1.0/17/I/007 šobrīd tiek remontēts A korpuss, lai to piemērotu piekļuvei cilvēkiem ar kustību traucējumiem, kā arī tiks veiktas papildu iegādes STEM mācību programmu nodrošināšanai (infrastruktūras papildināšana), kamēr projekta Nr. UIA03-250 galvenais mērķis ir atbalstīt Augstskolas mācībspēku digitālo prasmju un STEM mācību programmu satura attīstību, tās digitalizējot un modernizējot.


Tāpat līdz Nr. UIA03-250 projekta beigām 2021. gada oktobrī tiks paveikti vēl šādi darbi: tiks izstrādāts un publicēts digitālais rīks/aplikācija, kas palīdzēs pasniedzējiem un studentiem ērti plānot un pārskatīt savu studiju grafiku, statistiski analizēt telpu ekspluatāciju, kā arī nodrošinās informācijas apriti starp pasniedzējiem, studentiem un administrāciju; tiks modernizēti esošie un izstrādāti jauni, moderni mācību kursi, kuros pasniedzēji izmantos jaunākās izglītības tehnoloģijas metodikas, kā arī tiks veidota augstskolas kopējā tālmācības stratēģija un izstrādāts saturs jaunai IT tālmācības programmai, kuru varēs apgūt, atrodoties jebkur pasaulē.


Projekta Nr. UIA03-250 “Eiropas nākamās paaudzes mazās pilsētas” kopējais budžets ir 6,246,405.15 euro, tai skaitā ERAF līdzfinansējums 4,997,124.12 euro. Ventspils Augstskolā īstenoto aktivitāšu kopējās projekta izmaksas ir 720 059 euro, no tām 576 047,20 euro ir Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējums, 144 011,80 euro ir valsts budžeta līdzfinansējums un 12 557,00 euro ir Ventspils Augstskolas finansējums. Projekts tiks īstenots no 2018. gada 1. novembra līdz 2021. gada 31. oktobrim.


Projekta Nr. 8.1.1.0/17/I/007 ““Ventspils Augstskolas STEM mācību programmu modernizācija” kopējās projekta izmaksas ir 1 767 572,31 EUR, ko veido ERAF finansējums – 1 150 235,96 EUR un Valsts budžeta finansējums – 617 318,35 EUR. Projekta īstenošanas periods ir no 2017. gada 1. novembra līdz 2020. gada 31.decembrim

Dalīties ar ziņu

Citi jaunumi

Autors Rota Rulle 2025. gada 12. decembris
2025.gadā Ventspils Augstskolā un Vidzemes Augstskolā tika uzsākta projekta “VeA un ViA doktorantūras granti” īstenošana, konkursa kārtībā piešķirot granta finansējumu promocijas darbu sekmīgai izstrādei diviem doktorantiem. Iepazīstinām ar granta saņēmēju Kristiānu Balodi!
Autors Rota Rulle 2025. gada 8. decembris
3. decembrī Ventspils Augstskolas bibliotēkā aizvadīta tikšanās ar izcilo tulkotāju Daci Meieri. Tikšanos un sarunu vadīja Astra Skrābane. Tulkošanas studiju fakultātes studentiem un docētājiem, kā arī citiem interesentiem bija iespēja uzzināt vairāk par Daces Meieres tulkoto Irenes Valjeho grāmatu “Papiruss. Pasaules vēsture grāmatās” un par tulkošanu kopumā. Astra Skrābane vadīja diskusiju, izmantojot īpašus atmiņas mezglus, kuri simbolizēja kādu sarunas tēmu, kā arī sasaistīja seno vēsturi ar mūsdienām. Irenes Valjeho “Papiruss” ir par pasaules vēstures saikni ar mūsdienām, par mūsu senču domu gājienu un uzskatu klātbūtni arī 21. gadsimta pasaulē. Tā mainās un attīstās, bet pagātne tomēr ietekmē mūs vairāk nekā varētu šķist. “Grāmata ir atmiņas un iztēles paplašinājums,” Astra Skrābane citē rakstnieku Borhesu. Sarunas laikā Dace Meiere sniedza vērtīgas atziņas un padomus, piemēram, katrā valodā izpratne par pasauli ir citāda, jebkurai tulkotai grāmatai bez acīmredzamā autora ir arī otrs autors – tulkotājs. Dace Meiere arī aicināja mācīties vairāk valodu, – kaut mazliet, jo zināšanas vienmēr noderēs. Tulkotāja slavēja gan grāmatas autores Irenes Valjeho īpatnējo izbrīnu par pasauli, gan izcilo redaktoru Arturu Hansonu, kurš palīdzēja pareizi pārtulkot grāmatā iekļautos pārstāstītos citātus no citām valodām. “Galvenais darbarīks ir latviešu valoda, un tā ir jākopj un jāpilnveido,” uzsvēra tulkotāja, aicinot studentus ne tikai tulkot, bet arī lasīt grāmatas labā un bagātā latviešu valodā. Dace Meiere norādīja, ka Ventspils ir ideāla vieta tulkošanai un, ja tulkošanas laikā gadās (un tā notiek nereti) piedzīvot grūtus brīžus, ir jādodas pastaigā. Foto: Ventspils bibliotēka Informāciju sagatavoja 3TVT studente Sanija Zundovska un 2TVT studente Sindija Plotniece.
Autors Rota Rulle 2025. gada 8. decembris
No 11. novembra līdz 15. novembrim Ventspils Augstskolas Elektronikas inženierijas 3. kursa studenti Rūdolfs Pakalns, Marta Dzelme un 1. kursa students Kristofers Jēkabs Rozevskis piedalījās universitāšu alianses “COLOURS” organizētajā hakatonā “Reinforcement Farming”, kas norisinājās Osijekas Universitātē Horvātijā, Elektrisko inženierzinātņu, datorzinātņu un informācijas tehnoloģiju fakultātē ( Faculty of Electrical Engineering, Computer Science and Information Technology Osijek , FERIT). Hakatona galvenais uzdevums bija, izmantojot “stimulētās mācīšanās” metodes, apmācīt mākslīgā intelekta aģentus kā spēles varoņus. Pēdējā dienā komandu izstrādātie MI varoņi savstarpēji sacentās pret citu komandu aģentiem. Tā kā Elektronikas inženierijas studiju programmā netiek iekļauti kursi, kuros padziļināti apgūst mākslīgā intelekta apmācīšanu, šis hakatons bija lieliska iespēja iegūt papildus zināšanas, kuras ir noderīgas strauji attīstošajā mākslīgā intelekta nozarē un palīdz izprast to, kā ikdienas darbu atvieglošanai bieži izmantotais MI darbojas. Rūdolfs atzīst, ka pirms dalības projektā viņam nebija īsti skaidra priekšstata par to, kā notiek mākslīgā intelekta apmācīšana, par to bija tikai dzirdēts, taču hakatona laikā, aktīvi darbojoties komandā un mēģinot risināt reālus uzdevumus, viņš ieguva pieredzi, kā MI tiek apmācīts, kā tas reaģē uz datiem un kā ar to strādāt praktiskās situācijās. Šī pieredze viņam devusi daudz vērtīgāku izpratni ar MI un, viņaprāt, ir ļoti noderīga prasme mūsdienu un nākotnes tehnoloģiju nozarē. Projekta ietvaros studenti apmeklēja arī pasākumu “ CoLab – Advanced Technologies for Smart Farming ” un Field Study , kas ietvēra ekskursiju lopkopības saimniecībā, kura aprīkota ar vairākām modernām robotikas iekārtām. Ferma aprīkota ar uzņēmuma LELY ražotu robotu, kurš pats sagatavo un nogādā barību līdz attiecīgajām govīm. Govju monitorēšanu veic viedās apkakles, kas nosaka govs ID numuru, priekšlaicīgi brīdina par veselības problēmām un slaukšanas statisktiku. Arī govju slaukšana ir pilnībā automatizēta ar struktūru, kas veic govju slaukšanu un aprūpi. Papildus šis pasākums nodrošināja izglītojošas lekcijas par jau eksistējošām robotikas un māklīgā intelekta sistēmām, kuras pielieto lauksaimniecības uzlabošanai, kā arī risinājumiem, pie kuriem pašlaik tiek strādāts. “Papildus pašam hakatonam bija ļoti interesanti, aprunāties ar vietējiem studentiem un uzzināt par viņu studiju programmām un to, kā viņi apgūst STEM zināšans un prasmes. Vietējie studenti bija ļoti pretīmnākoši un aizrautīgi iepazīstināja arī ar horvātu tradīcijām un vēsturi, sniedzot šim projektam arī kulturālu vērtību,” saka Marta. Kristofers Jēkabs Rozevskis uzsver, ka dalība hakatonā sniegusi būtisku pienesumu izpratnei par mākslīgā intelekta darbības principiem un praktisko pielietojumu. “Zināšanas šajā jomā ir ļoti būtiskas, lai izprastu, kā tiek, vismaz daļēji, radīts mākslīgais intelekts, ar kuru darbojamies ikdienā. Kaut arī iepriekš biju saskāries ar MI izstrādi un teorētiskajiem principiem, šajā projektā man kļuva daudz skaidrāki MI apmācības soļi, principi un tas, kā MI tiek mācīts veikt konkrētu darbību, kā arī kādas nianses var novest pie kļūdaina vai nevēlama rezultāta,” stāsta Kristofers. Projekta ietvaros studenti izmantoja stimulētās mācīšanās metodes, lai apmācītu aģentus darboties spēļu vidē, un praktiskā darba laikā īpaši spilgti atklājās MI apmācības jutīgums pret izvēlēto “apbalvojumu” struktūru. “Iestatot pārmērīgi lielu ‘apbalvojumu’ par kādu darbību, aģents mēdza pārāk uz to ‘ieciklēties’. Tas palīdzēja labāk saprast, kāpēc kāds MI mēdz kļūdīties – iespējams, tas ir vairāk apmācīts uz kāda teksta sintaksi nekā uz tā patiesumu vai otrādi,” skaidro Kristofers. Viņš piebilst, ka ir īpaši priecīgs par iespēju dalīties ar savām zināšanām un pieredzi par sev interesējošu tēmu gan ar kursabiedriem, gan citu valstu studentiem, stiprinot savstarpēju profesionālo un akadēmisko sadarbību. “Šī pieredze ir bijusi ļoti vērtīga un izglītojoša, paplašinot skatījumu uz viedo sistēmu pielietošanas iespējām dažādās nozarēs, tādēļ mēs noteikti izmantotu iespēju atkārtoti piedalīties “COLOURS” vai kādā citā projektā”, atzīst studenti.
Autors Rota Rulle 2025. gada 8. decembris
Ventspils Augstskolas Tulkošanas studiju fakultātes pētniece, asociētā profesore Silga Sviķe no 27. līdz 29. novembrim piedalījās Eiropas Terminoloģijas asociācijas (EAFT) samitā “Terminoloģijas plānošana Eiropā”. Pasākums šogad tika organizēts jau 12. reizi un notika Insbrukas Universitātē, Austrijā. Pasākumā notika vairākas paneļdiskusijas par terminoloģiju izglītības ieguves dažāda līmeņa posmos, par daudzvalodības īstenošanu un to, kā tas ietekmē terminoloģiju. Programmā bija iekļautas arī vairākas citas svarīgas tēmas, piemēram, kā nodrošināt kvalitatīvu terminoloģiju mākslīgā intelekta rīkos un kā no rīkiem izgūt informāciju ar korektu terminoloģiju. Pasākuma paneļdiskusijās terminologi debatēja par jaunvārdu veidošanu un terminoloģijas lomu daudzvalodu sabiedrībā. Galvenā atziņa no dalības samitā – terminoloģijas plānošana nav tikai lingvistisks jautājums – tā skar politiku, izglītību, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas un kultūru, tāpēc terminoloģija ir nozīmīga un būtiska visai sabiedrībai. Īpaši nozīmīga ir terminoloģijas mācīšana un mācīšanās mākslīgā intelekta lielās popularitātes laikā. Samitā tika atklāts terminoloģijas rokasgrāmatas “ Handbook of Terminology ” 4. sējums “ Terminology planning in Europe ” (Terminoloģijas plānošana Eiropā), kas ir aktuāls un nozīmīgs resurss terminoloģijas interesentiem. Sagatavoja: TSF pētniece, asoc. prof. Silga Sviķe
Autors Rota Rulle 2025. gada 6. decembris
Studiju programmas “Tulkošana un valodu tehnoloģija” 4. kursa studentei Robertai Šarlotei Andersonei novembra sākumā bija lieliska iespēja kopā ar savas prakses vietas lokalizācijas komandu apmeklēt konferenci DeepL Dialogues Berlīnē. Konferences galvenā tēma bija par to, ko nozīmē būt future fluent jeb gataviem nākotnei un kā ar mākslīgā intelekta (MI) palīdzību atklāt un pilnībā izmantot cilvēka potenciālu. Uzstājās gan DeepL dibinātājs un izpilddirektors Jareks Kutilovskis ( Jarek Kutylowski ), gan citi DeepL izstrādātāji un klienti, kas dalījās ar uzņēmuma nākotnes mērķiem saistībā ar MI, jaunām idejām un savu pieredzi. Tāpat tika demonstrēti jaunākie rīki, piemēram, MI aģents, rīks mutvārdu tulkošanai reāllaikā un rīks, kas palīdz nodrošināt vienotu tulkojumu stilu un kvalitāti. Šarlote stāsta: “ DeepL konference bija ļoti aizraujoša un iedvesmojoša pieredze. Uzzināju daudz jauna par funkcijām, kas drīzumā tiks ieviestas, un par projektiem, kas vēl ir izstrādes procesā. Mani īpaši pārsteidza, cik ļoti DeepL ir attīstījies, jo kā studente es to līdz šim pazinu tikai kā vienkāršu mašīntulkošanas rīku un pat nenojautu par visām citām funkcijām un biznesa rīkiem. Bija ļoti iedvesmojoši klausīties, kā DeepL plāno attīstīties kopā ar mākslīgo intelektu, un šī pieredze ne tikai paplašina zināšanas par tulkošanas tehnoloģijām, bet arī liek aizdomāties par to, kā MI maina veidu, kā mēs strādājam.” “Galvenā atziņa, ko guvu, ir tā, ka MI nekur nepazudīs – tas ir šeit uz palikšanu, un svarīgi ir iemācīties sadarboties ar to, lai tas mūs nevis aizstātu, bet gan palīdzētu stiprināt to, kas mums padodas vislabāk. Man tiešām liels prieks, ka varēju piedalīties šādā pasākumā,” norāda Šarlote. 
Autors Rota Rulle 2025. gada 6. decembris
19. novembrī Ventspils Olimpiskā Centra basketbola hallē norisinājās volejbola turnīrs. Jau no 1. oktobra Studentu padome aktīvi nodrošina studentiem bezmaksas pieeju dažādām sporta aktivitātēm, kā peldēšana, basketbola un volejbola treniņi. Dalībnieki reģistrējās iepriekš norādītā anketā, tad pēc nejaušības principa dalībnieki tika sadalīti komandās. Turnīram pieteikušies bija 24 dalībnieki, kas veidoja 4 pilnas komandas. Izveidotās komandas bija vienlīdzīgas, šādi nodrošinot maksimāli godīgu turnīru. Ventspils Augstskolas Studentu padomes sporta koordinators, turnīra organizators un tiesnesis Hardijs Fabriciuss ir ļoti pateicīgs dalībniekiem par iesaisti un degsmi piedalīties. Liels paldies "Redbull", "Užavas alus" un Studentu padomei par atbalstu un balvu nodrošināšanu.
Citas ziņas