Studentu pieredze konferencē Latitude59 Tallinā

2024. gada 29. maijs

No 22. līdz 24. maijam pieciem jaunuzņēmumu vadības studentiem – Alisei Plotovai, Selīnai Glaudānei, Haraldam Barkānam, Robertam Vītoliņam un Kristapam Rozentālam – bija iespēja apmeklēt Latitude59 konferenci Tallinā, Igaunijā. Kā viena no krāšņākajām jaunuzņēmumu un tehnoloģiju konferencēm Latitude59 piedāvāja unikālu ieskatu Igaunijas dinamiskajā un tehnoloģiski advancētajā jaunuzņēmumu vidē un deva lielisku iespēju salīdzināt to ar Latvijas jaunuzņēmumu ekosistēmu.


Brīvprātīgo lomas

Studenti apmeklēja konferenci ne tikai kā dalībnieki, bet arī kā brīvprātīgie, gūstot vēl plašāku pieredzi. Kā brīvprātīgie, studenti palīdzēja dažādos uzdevumos, piemēram, ar dalībnieku reģistrāciju, norises vietu iekārtošanu, kā arī darba un mediju telpu uzraudzību. Tas deva iespēju studentiem pieredzēt, kā tiek īstenoti liela mēroga pasākumi.


Strādājot kopā ar brīvprātīgajiem no dažādām valstīm, mūsu studenti praktizēja savas komunikācijas prasmes, sadarbojoties ar cilvēkiem no dažādām jomām un valstīm. Papildus sarunām ar pasākuma apmeklētājiem viņi varēja iepazīties arī ar organizatoru komandu un citiem brīvprātīgajiem, dalīties savos stāstos, apmainīties ar kontaktiem, uzzināt par citu pieredzi un un darbību jaunuzņēmumu un tehnoloģiju vidē.



Iespaids par Igaunijas jaunuzņēmumu ekosistēmu

Studenti apmeklēja prezentācijas un diskusijas par tādām aktuālām tēmām kā mākslīgais intelekts, Deeptech un prototipu veidošana. Īpaši iedvesmojošas bija jaunuzņēmumu prezentācijas, kas demonstrēja inovatīvas idejas ar potenciālu gūt panākumus nākotnē.

 

Igaunijas jaunuzņēmumu veiksmes stāsti, piemēram, Bolt un Veriff, ir devuši vietējiem uzņēmēju pārliecību un piesaistījuši starptautisku investoru uzmanību. Šie veiksmes stāsti liecina, ka jaunuzņēmumu vides attīstībai nepieciešama uzņēmēju pieredzes apmaiņa un drosme pārmaiņu radīšanai. Papildus tam, Igaunijas prezidents uzrunā pauda atbalstu uz pētījumu izmantošanu, lai arvien vairāk veicinātu pārmaiņas un tehnoloģiju ieviešanu ikdienā.

 

Viens no ievērojamākajiem konferences aspektiem bija pievēršanās mākslīgā intelekta (AI), ilgtspējas un aizsardzības tehnoloģiju inovācijām. Diskusijās atklājās, cik ātri tendences mainās, šobrīd dominējošais uzsvars tiek likts uz mākslīgo intelektu un aizsardzības tehnoloģijām. Uzsvars uz AI un aizsardzības tehnoloģijām bija redzams arī TechChill Riga, iezīmējot reģionālo tendenci jaunuzņēmumu attīstībā.



Raugoties nākotnē

Liels gandarījums bija satiekot arī citus Ventspils Augstskolas absolventus, kā Ernestu Štālu, kurš piedalījās pasākumā investora lomā, un studenti Luīzi Dārtu Sietiņu, kura pārstāvēja jaunuzņēmumu konferenci TechChill.

 

Studenti satika ne tikai Ventspils Augstskolas studentus un absolventus, bet arī saņēma finansiālu atbalstu brauciena īstenošanai no Ventspils Augstskolas absolventa, mecenāta un doktora Mārtiņa Lauvas. Latitude59 pierādīja, cik svarīgi ir jau studiju laikā iegūt kontaktus ar dažādu jomu profesionāļiem, kas var būt ļoti vērtīgi nākotnē.

 

Brauciena laikā jaunieši secināja, ka, lai gan Latvijai ir savas stiprās puses un tā strauji attīstās, no Igaunijas jaunuzņēmumu vides ir daudz ko mācīties. Pieredze Latitude59 bija ne tikai izglītojoša, bet arī iedvesmoja rīkoties, radīt inovācijas, veidotu kontaktus, lai radītu pozitīvu ietekmi uz Latvijas jaunuzņēmumu vidi.

Dalīties ar ziņu

Citi jaunumi

Autors Rota Rulle 2025. gada 16. jūnijs
Erasmus+ projekta ietvaros Portugāles Politehniskais institūts sadarbībā ar Ventspils Augstskolu un Bukarestes Tehnisko Universitāti organizē Kombinēto intensīvo programmu (BIP) "Technical Communication For All" . Šīs programmas ietvaros studenti no dažādām valstīm laikā no 7. līdz 11. jūlijam pulcēsies Portugālē, kur piedalīsies piecu dienu intensīvās apmācībās. Programmas laikā dalībnieki piedalīsies prezentācijās, darbosies komandās, apmeklēs meistarklases un attīstīs prasmes tehniskajā komunikācijā. Kursa sekmīgai apguvei studenti saņems 3 ECTS , kuri tiks atzīti pret kādu studiju kursu savas studiju programmas ietvaros Ventspils Augstskolā. Arī divi Ventspils Augstskolas studenti šovasar dosies uz Portugāli, lai piedalītos šajā Erasmus+ BIP mobilitātē, gūstot jaunas akadēmiskās zināšanas un starptautisku pieredzi.
Autors Rota Rulle 2025. gada 16. jūnijs
Ventspils Augstskolas absolventa, Kriša Pujāta, līdzdibinātais uzņēmums Gravity Team atbalstīja Jaunuzņēmumu vadības studentu attīstību. Sadarbojoties ar vienu no vadošajiem algoritmisko tirgus veidotājiem un likviditātes nodrošinātājiem kriptovalūtas jomā, studentiem bija iespēja studijās iegūtās zināšanas pielietot praktiski.  Sadarbība bija kā papildinājums Jaunuzņēmumu vadības bakalaura programmas formātām “ Learn by doing ”. Tās ietvaros studenti iesaistījās Gravity Team ikdienas darbos, piemēram, uzņēmuma administrēšanā, mārketingā, tīmekļa vietņu izstrādē u.c. Pats galvenais studentiem bija pašiem mācīties, kā īstenot un vadīt šāda veida ilgtermiņa sadarbību, lai gan piesaistītu ieinteresētos studentus, vadītu projektus, komunicētu ar Gravity Team par progresu, kā arī mācīties no uzņēmuma komandas un apgūtu uzņēmējdarbības procesus praktiski. Gravity Team atbalsta rezultātā studenti veica dažādas papildus aktivitātes, kuru mērķis bija gan piesaistīt jaunus studentus Jaunuzņēmumu vadības studiju programmai, gan uzlabot studentu ikdienu. Daļu Gravity Team ziedotos līdzekļus studenti izmantoja praktiskiem un izglītojošiem pasākumiem, piemēram, Business Academy Bootcamp , kurā 3 dienu periodā vairāk kā 60 vidusskolēniem tika dota iespēja iepazīt Jaunuzņēmumu vadības studiju procesu, iepazīties ar studentiem un sadarbojoties komandās īstenot savas idejas. Turklāt, šī studiju gada sākumā studenti paši atjaunoja un iekārtoja studentu koprades telpas. Jaunuzņēmumu vadības 3. kursa studenti ziemas brīvo periodu starp studiju semestriem pavadīja augstskolā, lai koprades telpai piešķirtu jaunas krāsas un iekārtojumu. Pateicoties Gravity Team ziedotajiem līdzekļiem, tagad telpās studentiem patīkamāk gan mācīties un strādāt komandās, gan prieks uzņemt vieslektorus un uzņēmējus ar pieredzes stāstiem.
Autors Rota Rulle 2025. gada 12. jūnijs
Jūnija sākumā Ventspils Augstskolas maģistra programmas “Tulkošana un terminoloģija” direktore asoc. prof. Silga Sviķe piedalījās tulkošanas maģistra studiju programmu sadarbības tīkla “Eiropas maģistra tulkošanā” (EMT) sanāksmē Varšavā, Polijā. Pasākumu organizēja Varšavas Universitātes Lietišķās valodniecības institūts, un tas pulcēja akadēmiskos pārstāvjus, tulkošanas nozares ekspertus un Eiropas Komisijas pārstāvjus, lai diskutētu par jaunākajām iespējām tulkošanas izglītībā un praksē. Sanāksme norisinājās divas dienas — 2. jūnijā tika organizēts kolokvijs "Tulkojam Poliju", savukārt 3. jūnijā notika galvenā EMT sadarbības tīkla pārstāvju sapulce “Tehnoloģijā un mācībās balstīta tulkošana” (“ Translation Empowered by Technology and Training ”). Kolokvijā tika runāts par audiovizuālo tulkošanu un mākslīgo intelektu (MI). Sarunā īpaša uzmanība bija pievērsta subtitru nozīmei valodas apguvē un MI izmantošanai dublēšanā un audioaprakstu veidošanā. Uzmanības centrā bija arī terminoloģija, vieglā un vienkāršā valoda, kā arī daiļliteratūras tulkošana. Dalībniekiem tika sniegts ieskats pētniecībā un praksē. Diskusijā piedalījās vadošie Polijas daiļliteratūras tulkotāji.  EMT sadarbības tīkla otrās dienas pasākumā dalībnieki pievērsās vairākiem jautājumiem. MI rīki un Eiropas valodu datu telpa: Eiropas Komisijas Tulkošanas ģenerāldirektorāta izstrādātie mākslīgā intelekta rīki, to izmantošanas iespējas augstākās izglītības iestādēs. Darba grupu pieredzes apmaiņa: EMT dalībnieki diskutēja par tulkošanas studijās iegūstamo kompetenci, sadarbību ar nozares pārstāvjiem, audiovizuālo tulkošanu, terminoloģiju un datu izmantošanu. Tulku un tulkotāju prestižs sabiedrībā – notika diskusija par tulkotāja profesijas tēlu sabiedrībā. MI ieviešanas kritiska izvērtēšana: tehnikas ražotāju, tehnoloģijas uzņēmumu un izglītības jomas pārstāvju diskusija. Sanāksmes noslēgumā tika prezentēti arī EMT un LIND (“ Language Industry Platform ”) kopprojekti — prakses iespējas, docētāju tālākizglītība un profesijas popularizēšana. Foto: EMT pasākuma publicitātes fotogrāfijas
Autors Rota Rulle 2025. gada 11. jūnijs
Līdz 20. jūnijam iespējams pieteikties mācībām digitālo prasmju pilnveidei platformā stars.gov.lv. , kur pieejamas teju 100 izglītības programmas, ko piedāvā 20 izglītības iestādes visā Latvijā. Ventspils Augstskola aicina pieaugušos apgūt studiju kursu “Programmēšanas valoda “Python” datu analīzei”. Platformā stars.gov.lv, izmantojot savu individuālo mācību kontu (IMK), pieaugušajiem vecumā no 18 gadiem tiek piešķirts finansējums 500 eiro apmērā. Finansējums paredzēts programmu apguvei, un ir izmantojams līdz 2026. gada 30. aprīlim. Ventspils Augstskola piedāvā iespēju apgūt studiju kursu “Programmēšanas valoda “Python” datu analīzei” , jo “Python” ir viena no populārākajām un vieglāk apgūstamajām programmēšanas valodām pasaulē. Tā tiek plaši izmantota uzņēmumos, pētniecībā un valsts pārvaldē datu apstrādei aun analīzei. Ar tās palīdzību iespējams apkopot, sakārtot un analizēt datus, izveidot pārskatus un pieņemt pamatotus lēmumus. Studiju kursā dalībnieki soli pa solim apgūs: Kā izmantot “Python” dažādos praktiskos pielietojumos, “Python” struktūru, sintaksi, pamata datu tipus, Darbu ar sarakstiem, vārdnīcām un citām datu struktūrām, Funkciju veidošanu, Datu izgūšanu un apstrādi, Datu analīzi ar “NumPy”, “Pandas” un citiem rīkiem, Datu vizualizāciju – grafiku, pārskatu, diagrammu veidošanu u.c. Mācības notiks darba dienu vakaros, attālināti, un tās tiks uzsāktas septembrī. Vairāk informācijas un pieteikšanās: https://stars.gov.lv/programma/22 Stars.gov.lv, ko attīsta Valsts izglītības attīstības aģentūra sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju, ir vienas pieturas risinājums gan izglītības pakalpojumu sniedzējiem, gan cilvēkiem, kuri apgūst jaunas vai pilnveido esošās prasmes. Pilnu stars.gov.lv funkcionalitāti plānots nodrošināt pakāpeniski līdz 2026. gada maijam, piedāvājot pieaugušajiem vienotu informāciju un piekļuvi personalizētam mācību piedāvājumam, iespēju uzkrāt informāciju par iepriekš iegūto izglītību un profesionālo pieredzi, izveidot savu individuālo mācību ceļu, sekot līdzi tā izpildei un saņemt atbalstu karjeras izvēles jautājumos. Stars.gov.lv tiek izstrādāta Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda projekta Nr. 2.3.1.4.i.0/1/23/I/CFLA/001 “Individuālo mācību kontu pieejas attīstība” ietvaros, un tās mērķis ir attīstīt ilgtspējīgu un sociāli atbildīgu pieaugušo izglītības sistēmu, kas nodrošinās individuālus mācību risinājumus atbilstoši darba tirgus vajadzībām.
Autors Rota Rulle 2025. gada 10. jūnijs
No 25. līdz 30. maijam Ferrārā, Itālijā, norisinājās starptautiska vasaras skola, kuras mērķis bija apzināt un izprast ekoloģisko, sociālo un ekonomisko pāreju principus, analizēt cilvēka darbību un klimata pārmaiņu ietekmi uz vidi, kā arī izstrādāt inovatīvus risinājumus ilgtspējīgai reģionālajai attīstībai un efektīvai komunikācijai. Šajā vasaras skolā piedalījās Tulkošanas studiju fakultātes maģistra studiju progra mmas "Tulkošana un terminoloģija" studente Ailenda Bulindža-Leitiete, bakalaura studiju programmas “Starpkultūru komunikācija” studente Karīna Ganiņa un bakalaura studiju programmas “Tulkošana un valodu tehnoloģija” studente Solveiga Lavrane. Vasaras skolas laikā iepazināmies ar Ferrāras pilsētu, piedalījāmies darbnīcās un diskusijās, apmeklējām Po Deltas reģionu, kā arī sadarbojāmies ar ekspertiem, lai radītu jaunas idejas un risinājumus ilgtspējīgai nākotnei. Po Deltas reģions, kas veidojies no upes sanesumu procesiem un cilvēku iejaukšanās, izrādījās ne tikai ekoloģiski un ekonomiski nozīmīga vieta, bet arī dziļi simboliska telpa – dzīva atmiņu, pielāgošanās un izdzīvošanas ainava, kur pagātne nemanāmi ieplūst tagadnē. No pirmās apmetnes Spinas 6. gadsimtā p.m.ē. līdz mūsdienu vides un sociālajām pārejām, šis reģions stāsta par nepārtrauktu mainību un cilvēka spēju pielāgoties. Katra kanāla līkums, zvejnieku būdiņa vai sālī iekrāsota koku līnija vēsta par vietējo iedzīvotāju izturību, radošumu un spēju dzīvot līdzās mainīgajai videi. Piedalījāmies aizraujošā lekciju ciklā par Po reģiona vēsturi, vides un sociālajām pārejām. Dzirdējām dažādus skatījumus par to, kā reģiona unikālā ainava un vēsturiskie procesi ir veidojuši kopienu identitāti un ikdienas dzīvi. Papildus lekcijām mēs aktīvi iesaistījāmies diskusijās, dalījāmies iespaidos un izstrādājām savas prezentācijas, kurās atspoguļojām gan novēroto, gan piedāvājām savus redzējumus par nākotnes iespējām šādās pārejas teritorijās. Mūsu pieredze Itālijā, īpaši Po Deltas reģionā, lika apzināties, ka šī teritorija nav vienkārši pārejas procesā, tā pati ir pāreja. Tā ir slieksnis starp pagātni un nākotni, telpa, ko nepārtraukti veido ūdens, politika, klimats un cilvēku darbība. Mēs iemācījāmies, ka šādas ainavas jāuztver visaptveroši, ar cieņu pret to vides, kultūras un emocionālajām dimensijām. Un mēs sapratām arī ko ļoti būtisku, ievainojamība nav vājums. Gluži pretēji, reģiona vides, demogrāfiskās un klimata ievainojamības izgaismo tā sarežģītību, vērtību un potenciālu. Risinot šīs problēmas, nepietiek tikai ar tehnoloģiskām inovācijām, nepieciešama arī uzticēšanās, vēsturiskā izpratne un politiska drosme. Šīs nedēļas laikā mēs ne tikai mācījāmies un devāmies izglītojošās ekskursijās, bet arī ieguvām daudz jaunus draugus un vērtīgus kontaktus no dažādām Eiropas valstīm. Spilgtais kopdarbs un sarunas ārpus formālajām aktivitātēm radīja saikni, kuru aizmirst būs grūti. Šī pieredze apliecināja transnacionālās un starpdisciplinārās sadarbības nozīmi. Mēs mācījāmies ieklausīties, sadarboties un pārveidot dažādas zināšanas kopējā skatījumā, vienlaikus īstenojot vienu no spēcīgākajām Eiropas Savienības vērtībām – vienotību daudzveidībā. Ja būtu jārezumē nedēļa vienā atziņā, tā būtu šāda: rūpes par šādām vietām nav tikai tehnisks uzdevums vai morāla pienākuma izpilde, tā ir piederības forma. Mēs piederam stāstiem, ko mantojam, nākotnei, ko palīdzam veidot, un vietām, par kurām izvēlamies rūpēties. Atgriežoties savās universitātēs, pilsētās un valodās, mēs sev līdzi nesam gan šī reģiona atmiņu, gan apņemšanos domāt un rīkoties citādi – ar cieņu, atbildību un ieinteresētību. Preses relīze par vasaras skolu Ferraras universitātes mājaslapā: https://www.unife.it/en/unife-world/colours/news-colours/colours-international-summer-school-wrap-up Sagatavoja: TSF maģistra studiju programmas “Tulkošana un terminoloģija” 2. kursa studente Ailenda Bulindža-Leitiete; TSF bakalaura studiju programmas “Starpkultūru komunikācija” 2. kursa studente Karīna Ganiņa; TSF bakalaura studiju programmas “Tulkošana un valodu tehnoloģija” 2. kursa studente Solveiga Lavrane Starptautiskā vasaras skola tika organizēta Eiropas Komisijas projekta “COLlaborative innOvative sUstainable Regional univerSities” (projekta Nr.101124491) ietvarā.
Autors Rota Rulle 2025. gada 10. jūnijs
Ventspils Augstskolas Mūžizglītības centrs aicina pieteikt bērnus aizraujošām vasaras skoliņām, kas paredzētas 6–11 gadus veciem bērniem. Skoliņas norisināsies rotaļīgā un radošā vidē, kur bērni varēs attīstīt savas prasmes angļu valodā, tēlotājmākslā un mūzikā. Angļu valodas skoliņa Skoliņas laikā bērni tiks iesaistīti daudzveidīgās angļu valodas aktivitātēs, kas pielāgotas viņu vecumam un zināšanu līmenim. Tiks veidoti dialogi, spēlētas galda un āra spēles, dziedātas dziesmiņas, zīmēts, krāsots, būs arī iespēja izkustēties Ventspils Augstskolas dārzā – viss angļu valodā un ar prieku! Nodarbības vada: skolotāja Beata Riekstiņa . Skaņu spēļu un radošuma skoliņa Radoša, muzikāla un iedvesmojoša nedēļa bērniem vecumā no 6 līdz 11 gadiem. Skoliņas saturs balstīts Orff mūzikas pedagoģijā, kur bērns nav tikai klausītājs, bet aktīvs, radošs dalībnieks. Tiks izmantoti dažādi mūzikas instrumenti – ksilofoni, blokflautas, džembes, perkusijas, ķermeņa perkusijas, balss un klusums –, lai attīstītu emocionālo inteliģenci, komunikācijas un sadarbības prasmes. Nodarbības vada: Rebeka Busule – mūzikas pedagoģe, Dr. Klauns, Orff metodes praktiķe ar plašu pieredzi darbā ar bērniem, tostarp arī ar bērniem ar īpašām vajadzībām. Tēlotājmākslas skoliņa Nodarbībās bērni attīstīs fantāziju, vizuālo uztveri un spēju redzēto attēlot, tādējādi pilnveidojot asociatīvo un loģisko domāšanu. Tiks apgūta prasme strādāt ar dažādiem izteiksmes līdzekļiem – zīmuļiem, akvareļu un guaša krāsām, izmantojot papīru un krāsaino kartonu. Tiks radīti arī telpiski radošie darbi, izmantojot veidošanas masu un citus materiālus. Nodarbības vada: skolotāja Madara Lilienfelde . Vieta un norises laiks Visas skoliņas notiek Ventspils Augstskolā , Inženieru ielā 101, Ventspilī. Grupu lielums: līdz 10 bērniem. Vasaras skoliņu grafiks: 30.06-04.07. plkst. 13.00-17.00 Tēlotājmākslas skoliņa (6-8 g.v. bērniem) 07.07.-11.07 plkst. 12.30-16.30 Angļu valodas skoliņa (6-8 g.v. bērniem) – GRUPA NOKOMPLEKTĒTA! 14.07.-18.07. plkst. 13.00-17.00 Skaņu spēļu un radošuma skoliņa (6-11 g.v. bērniem) 21.07-25.07. plkst. 13.00-17.00 Tēlotājmākslas skoliņa (9-11 g.v. bērniem) 28.07.-01.08. plkst. 12.30-16.30 Angļu valodas skoliņa (9-11 g.v. bērniem) - GRUPA NOKOMPLEKTĒTA! 04.08.-08.08. plkst. 13.00-17.00 Tēlotājmākslas skoliņa (9-11 g.v. bērniem) 11.08.-15.08. plkst. 9.00-13.00 Angļu valodas skoliņa (6-8 g.v. bērniem) Pieteikšanās: ej.uz/vasaras_skolinas Aicinām izmantot iespēju un padarīt bērnu vasaru jēgpilnu, radošu un prieka pilnu! Vairāk informācijas: +371 63629650 mic@venta.lv Foto: pixabay.com
Citas ziņas