Blog Layout

Viena no mums: maģistrantūras studente Agnese Lukevica

apr. 04, 2023

Iepazīstot Ventspils Augstskolas maģistra studiju programmas “Lietišķo tekstu tulkošana” studentes Agneses Lukevicas dzīvesstāstu, rodas sajūta, ka viņai ir īpašs talants dzīvē saskatīt milzumdaudz iespēju un izdzīvot tās visas, nebaidoties riskēt. Viena no šādām iespējām ir studijas Ventspils Augstskolā pēc 16 gadu pārtraukuma. Studijas ir pilnībā attaisnojušas Agneses uzdrīkstēšanos. Turpinot izmantot iespējas, Agnese pavisam nesen ir atgriezusies no prakses ES Padomes tulkošanas dienestā Briselē. Vairāk par studijām Ventspils Augstskolā, praksi Briselē un Agneses daudzveidīgo pieredzes ceļu lasāms intervijā.


Pastāsti mazliet par sevi!

Uzaugu ģimenē, kur latviešu valoda vienmēr ir bijusi ļoti svarīga, tomēr studēt izlēmu ar valodniecību nesaistītā nozarē. Uzreiz pēc vidusskolas devos uz ASV, pabeidzu tur vidusskolu vēlreiz, vēlāk Latvijas Kultūras akadēmijas apmaiņas programmā studēju Tamperes universitātē Somijā – visur paralēli centos mācīties franču valodu, jo man tā vienkārši ļoti patika. Agrāk daudz ceļoju, patika plānot ceļojumus pašai. Dziedāju koros, spēlēju taustiņinstrumentus – mūzika joprojām ir valoda, kurā jūtos visērtāk. Kopš izveidojās ģimene un piedzima meitiņa, daļēji pārcēlos uz laukiem ar otru dzīvesvietu pilsētā. Strādāju Rīgā Eiropas un starptautisko jautājumu jomā, taču ļoti daudz laika pavadīju pie auto stūres, vilcienos un autobusos – biju ceļā gandrīz visu laiku. Nemanīju, kā šāds dzīvesveids bija kļuvis ierasts. Varbūt tāpēc, ka man šī sajūta – būt ceļā – ir ļoti svarīga, ir saistīts arī ar pasaules redzējuma paplašināšanu, ar fundamentālām lietām. Otra tāda sajūta ir spilgtie brīži, kad piedzīvoju kaut ko īpašu. Parasti no šādiem brīžiem cilvēku šķir tikai viens jautājums – vai ir iespēja? Pateicoties tam, man ir bijis daudz burvīgu piedzīvojumu un atmiņu, piemēram, iespēja spēlēt ērģeles, kuras spēlē pasaules labākie ērģelnieki. 


Kā izvēlējies studēt VeA? 

Tā bija apstākļu sakritība, kaut gan arī šoreiz bija jautājums – vai ir iespēja? Par tulkošanu interesējos jau sen, ikdienā tā vienmēr bijusi klātesoša. Kādu laiku biju jau samierinājusies, ka vairs nestudēšu, taču ļoti priecājos, ka radās iespēja iegūt zināšanas akadēmiskajā vidē Ventspils Augstskolā un studēt attālināti. Labās atsauksmes par Ventspils Augstskolu un tās docētājiem bija vēl viens “par” faktors, kādēļ pēc 16 gadu pārtraukuma atgriezos augstskolas solā. Protams, arī ģimenes atbalsts bija ļoti svarīgs. 


Kā nonāci līdz praksei Briselē, ES Padomes tulkošanas dienestā? 

Doma par stažēšanos radās pirmajā kursā, piedaloties konferencēs, kas veltītas tulkošanas un terminoloģijas jautājumiem. Zināju, ka 3. semestris būs jāpavada praksē. Sāku interesēties, kur tas būtu iespējams. Vispirms tiku iekļauta Eiropas Parlamenta Terminoloģijas koordinācijas nodaļas rezervistu sarakstā Luksemburgā, taču tas nebūt nenozīmēja, ka prakses vieta būs nodrošināta, bet tad saņēmu ziņu no ES Padomes, ka rudenī varu doties stažēties uz Briseli. Tas, vai tiešām aizbraukšu, nebija skaidrs līdz pēdējam brīdim, jo dzīvesvietu uz 4 mēnešiem atrast bija praktiski neiespējami. Taču arī dzīvesvietas jautājums tomēr atrisinājās.


Kā pagāja šis laiks? Kas ir Tavs lielākais ieguvums?

Laiks Beļģijā bija gan ļoti interesants, gan intensīvs – darba dienās stažieru programma un reāls tulkošanas darbs, bet nedēļas nogalēs centos iepazīt apkārtni.

Dzīvoju ārpus Briseles lauku vidē, apkārt meži, zirgu staļļi un arī kaimiņu organizēti pasākumi. Devos apskatīt arī citas pilsētas – mīlīgo Brigi, skaisto Genti, dimantu pilsētu Antverpeni, studentu paradīzi Lēveni. Dažkārt laiku pavadīju Briseles vecpilsētā – iespaidīga arhitektūra un gardēžu izklaides – frī kartupeļi, Ljēžas vai Briseles vafeles, kramik (maizes kukulītis ar cukuru un rozīnēm), un, protams, šokolāde. 

Biju nestandarta stažiere ar daudzu gadu pieredzi arī darbā ar Padomi. Taču manas izvēlētās programmas priekšrocība ir tā, ka tā ir vispārēja profila programma, kas stažierus sagatavo darbam dažādos ģenerāldirektorātos – daudz prezentāciju, vispārēju mācību, semināru, bet stažieriem ir iespējas šo programmu koriģēt atbilstoši savām profesionālajām vajadzībām. Pozitīvs aspekts noteikti ir, ka stažieriem ir iespēja apskatīt to, ko darbinieki, iespējams, nekad neapmeklēs vai neredzēs vienkārši tādēļ, ka dažas iestādes nav saistītas ar veicamajiem darba pienākumiem. Stažieru birojs organizē arī mācību braucienus. Strasbūrā apmeklējām Eiropas Parlamentu, kur guvām ieskatu arī Eiropas ombudu tīkla darbībā, kā arī Eiropas Padomi (cilvēktiesību organizāciju) un Eiropas Cilvēktiesību tiesu. Devāmies arī uz Luksemburgu un apmeklējām Eiropas Tiesu, viesojāmies Eiropas Revīzijas palātā, man tika dota iespēja apmeklēt arī Eiropas Parlamenta Terminoloģijas koordinācijas nodaļu (tā ir tā pati nodaļa, ar kuru 1. kursā zinātniskajā praksē īstenojām terminoloģijas projektu “Terminology without borders”). Bija jauki redzēt, kā pilsēta gadu gaitā ir mainījusies un attīstījusies.

Lielākais ieguvums noteikti vispirms ir personīgs – jauna, atsvaidzinoša pasaules uztvere, kā arī cilvēki, ar kuriem iepazinos. Noteikti jāmin lieliskā atmosfēra un darba vide Padomē. Vēl viens stažēšanās rezultāts un turpinājums ir Padomē iepazītais terminologa darbs. Šogad, rakstot maģistra darbu, ceru uz veiksmīgu sadarbību ar Eiropas Parlamenta Terminoloģijas koordinācijas nodaļu.


Vai Tu ieteiktu jauniešiem izvēlēties studēt VeA un kāpēc?

Ventspils Augstskola ir fantastiska studiju vieta ne tikai tiem, kam interesē tulkošana. Šī ir mana otrā maģistrantūra, un par Ventspils Augstskolu varu teikt tikai labāko – priecājos par to, ka studenti tiek sagatavoti profesionāli un izcili, pašiem tikai jāprot saņemt zināšanas, ko mūsu docētāji sniedz. Apliecinājums tam ir manas stažēšanās novērtējums, kuru saņēmu prakses beigās Briselē – tiku novērtēta kā labi sagatavota un pilnībā neatkarīga tulkotāja. Tas noteikti nebūtu iespējams bez teicama akadēmiskā pamata, jo, kā jau minēju, iepriekš mācījos un strādāju citās nozarēs.

Ventspils Augstskolas pievienotā vērtība noteikti ir lieliski kursabiedri – savstarpējais atbalsts, uzmundrinājumi, saziņa – tas viss ir būtiski kvalitatīvam studiju procesam.

Stažieru vidū Briselē bija ļoti mērķtiecīgi jaunieši ar labu izglītību, teicami sagatavoti darba dzīvei, ar izcilām valodu zināšanām – ticu, ka viņi strādās ES institūcijās vai citur, un savu mērķi sasniegs. Tāpēc gribētu iedrošināt jauniešus apgūt valodas, meklēt iespējas mācīties papildus.

Vēl gribētos īpaši iedrošināt tos, kuri atrodas karjeras krustcelēs – prakse varētu būt labs sākums jaunām idejām.


Ko Tu novēlētu sev un citiem?

Vienmēr tiekties pēc zināšanām un arvien paplašināt pasaules redzējumu. Būt atvērtiem, bet saglabāt savu identitāti. Steigties lēnām, bet mērķtiecīgi. Priecāties par iespējām un būt pateicīgiem par sastapto cilvēcību. Nekas nav neiespējams, vienkārši ir jādara.

Atceros situāciju Briselē, kad pusdienās ar Latviešu valodas nodaļas kolēģēm runājām par ceļu uz tulkošanu, izglītību, dzīvi un darbu Briselē. Izrādījās, ka mēs visas dažādos laikos bijām un esam saistītas ar Ventspils Augstskolu. Un tas ir tik lieliski!


Dalīties ar ziņu

Citi jaunumi

Autors Rota Rulle 26 apr., 2024
No 7. līdz 9. maijam ikviens Ventspils Augstskolas students, pasniedzējs un darbinieks tiek laipni aicināts iepazīt dažādās kultūras, kuru pārstāvjus ik dienas sastopam augstskolas gaiteņos. Ārzemju studenti un pasniedzēji no 9 dažādām valstīm prezentēs savu kultūru un lauzīs mītus par Francijas, Ukrainas, Vācijas, Indijas, Nigērijas, Ganas, Brazīlijas, Spānijas un Meksikas kultūru īpatnībām. Pasākuma laikā studenti un pasniedzēji iepazīstinās ar savas valsts kultūru un tradīcijām, izklaidēs klausītājus un sniegs iespēju doties arī gastronomiskos ceļojumos, cienājot ar savas valsts tradicionālajiem ēdieniem un dzērieniem. PROGRAMMA 7. maijs Indija 15:05 -15:30 Nigērija 15:40 - 16:10 Brazīlija 16:15 - 17:00 8. maijs Gana 15:05 -15:30 Meksika 15:40 - 16:10 Spānija 16:15 - 17:00 9. maijs Ukraina 15:05 -15:30 Vācija 15:40 - 16:10 Francija 16:15 - 17:00 Tiekamies!
Autors Rota Rulle 25 apr., 2024
🎓Vai Tu meklē studiju programmu, kas mainīs tavu skatījumu uz izglītību un uzņēmējdarbību? 👨‍🎓 Vai Tu: 🔹 Aizraujies ar uzņēmējdarbību; 🔹 Vēlies nepārtraukti uzlabot savas prasmes un kompetences; 🔹 Esi mērķtiecīgs/-a; 🔹 Vēlies justies tā, ka tavam viedoklim ir nozīme un ietekme; 🔹 Gribi radīt vērtību apkārtējiem cilvēkiem; 🔹 Vēlies iegūt pilnvērtīgu CV jau studiju laikā. Business Academy ir jaunuzņēmumu vadības bakalaura programma angļu valodā, kas balstās uz inovatīvām Somijas studiju metodēm, kur uzmanība nav tikai uz grāmatām, lekcijām vai eksāmeniem, bet gan darbošanos praktiski un mācoties no jomas speciālistiem. Lai dotu tev ieskatu studiju programmas ikdienā, Business Academy rīko BOOTCAMP 2024 , kur 3 dienu laikā Ventspilī Tu varēsi piedzīvot praktisko izglītību, izjūtot, kā ir mācīties no realitātes. 3 dienu laikā Tu: 🔹 Mācīsies no nozares profesionāļiem; 🔹 Radīsi reālistiskus risinājumus; 🔹 Pieredzēsi, kā īstenot savu ideju; 🔹 Atklāsi savu potenciālu un radošumu; 🔹Paplašināsi un veidosi savu iespēju un sadarbības loku. Lai piedalītos nometnē, tev būs jāpiedalās arī Day0 atlases kārtā 18. Maijā Startup House Rīgā , kur gūsi ieskatu jaunuzņēmumos un Business Academy. 👉 Piesakies un parādi, ko tu spēj! https://bit.ly/babootcamp2024 📅 KAD - 14. - 16. JŪNIJS 📍 KUR - Ventspils Augstskola 💰BEZ MAKSAS! 📝PAPILDUS INFO - https://businessacademy.lv/en/bootcamp-2024/
Autors Rota Rulle 25 apr., 2024
10. aprīlī aizvadījām Karjeras dienu 2024, kur dienas pirmajā daļā 59 “ēnas” kopā ar studentiem devās uz lekcijām sev interesējošā studiju programmā, iepazina pasniedzējus, studentus, augstskolas telpas un piedāvātās iespējas. Dienas otrajā pusē gan esošajiem, gan topošajiem studentiem bija iespēja iepazīt uzņēmumus, to darbības sfēras, aprunāties ar pārstāvjiem un, iespējams, atrast prakses vai pat darba vietu. Lielu paldies vēlamies teikt AE Partner, Acolad, Tilti Multilingual - Tulkošanas birojs Rīgā, Ventspils valstspilsētas pašvaldības domei, Bucher Municipal Latvia, Digi Media, Accenture, TestDevLab, VK Tranzīts un HansaMatrix par ieguldījumu VeA karjeras dienas īstenošanā! 
Autors Rota Rulle 24 apr., 2024
Ventspils Augstskolas (VeA) vide ir multikulturāla, tādēļ gaiteņos vari satikt studentu arī no Ganas, kā, piemēram, Ronnie. Viņš ir bakalaura studiju programmas "Starpkultūru komunikācija" otrā kursa students un ir ļoti apmierināts ar savu izvēli, jo augstskolā ir interesanti kursi, draudzīgi pasniedzēji un izpalīdzīgs personāls, kas steidzīgi spēj risināt studentu jautājumus. Pastāsti mums mazliet par sevi. Mans vārds ir Ronnie Kofi Nyarko un esmu no Ganas. Vidējo izglītību ieguvu Akras akadēmijā galvaspilsētā. Savulaik biju aktīvs futbolists, taču pēc tam, kad man nācās pārtraukt spēlēt, nolēmu pievērsties mūzikas karjerai un izglītībai. Tagad es studēju VeA bakalaura studiju programmā "Starpkultūru komunikācija". Kā tu izlēmi doties uz Latviju un Ventspili? Kāpēc izvēlējies šo studiju programmu? Par augstskolu uzzināju no drauga, kurš šeit pabeidza maģistrantūru. No viņa dzirdēju daudz labas atsauksmes par augstskolu, runājot par vidi, pieejamām studiju maksām un to, ka studenti un pasniedzēji ir ļoti draudzīgi viens pret otru, tādēļ izvēlējos studēt šeit, nevis doties uz ASV. Nākotnē es vēlos satikt cilvēkus no dažādām kultūrām un tas būs iespējams vairāk mācoties komunikāciju un arī citas valodas. Kādi ir tavi līdzšinējie iespaidi par Latviju? Mani pārsteidza mierīgā, tīrā un skaistā vide Ventspilī un tās apkārtnē, kā arī biju pārsteigts, cik draudzīgs ir VeA personāls. Biju dzirdējis, ka latvieši nav pārāk draudzīgi, taču šeit pieredzēju pilnīgi pretējo. Pastāsti nedaudz par savu studiju procesu. Man patīk kursi, kā arī pasniedzēji ir ļoti jauki. Ir nedaudz izaicinoši apgūt jaunās valodas - krievu un latviešu valodu. Tāpat neesmu pieradis pie šeit pastāvošās sistēmas, bet domāju, ka noteikti veiksmīgi pielāgošos un nākamajā semestrī man veiksies daudz labāk. Mani mīļākie kursi ir Starpkultūru komunikācija, Organizatoriskā uzvedība un Komunikācijas teorijas. Kas tev visvairāk patīk Ventspilī un VeA? Ventspils ir skaista vieta un VeA man patīk. Studentu vajadzības tiek ātri atrisinātas un visi vienmēr ir gatavi palīdzēt, ja nepieciešams. Viss ir vienā ēkā - dienesta viesnīca, lekciju telpas, atpūtas telpa un mums nav jāsaskaras ar sliktiem laikapstākļiem. Ko tu novēlētu ikvienam, kurš vēl tikai domā par pieteikšanos studijām VeA? Novēlu, lai viņi nepārdomā un nāk studēt VeA, jo šī ir vislabākā vieta. Es nevaru vien sagaidīt, kad viņi piedzīvos to, ko piedzīvoju es kā students.
Autors Rota Rulle 23 apr., 2024
2024. gada 9. maijā plkst. 10.00 Ventspils Augstskolā (Ventspilī, Inženieru ielā 101, B4 auditorijā) Rēzeknes Tehnoloģiju Akadēmijas, Ventspils Augstskolas un Vidzemes Augstskolas promocijas padomes “Ekonomika un uzņēmējdarbība” atklātā sēdē Diāna Līduma aizstāvēs promocijas darbu “Komandas darbs ražošanas uzņēmumos Latvijā” (“Teamwork in manufacturing companies in Latvia” - angļu valodā) zinātnes doktora grāda – zinātnes doktors (Ph.D) sociālajās zinātnēs – iegūšanai. Promocijas darba zinātniskā vadītāja Dr. sc. administr., profesore Inese Lūsēna-Ezera. Promocijas darba recenzenti: - Dr. oec. Iluta Arbidāne, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija, Latvija; - Dr.hab.oec. Baiba Rivža, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, Latvija; - Ph.D. Jurgita Raudeliūniene, Viļņas Ģedimina tehniskā universitāte (Vilnius Gediminas Technical University), Lietuva. Ar promocijas darbu var iepazīties Ventspils Augstskolas bibliotēkā, Inženieru ielā 101, Ventspilī un www.venta.lv/zinatne/promocija
Autors Rota Rulle 22 apr., 2024
Valsts pētījumu programmas “Izglītība” (VPP “Izglītība”) projekta “Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā” (projekta Nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001) vadošās pētnieces Dr. paed. Sanita Baranova (Latvijas Universitāte), Dr. sc. administr. Inese Lūsēna-Ezera (RTU Liepāja), Dr. sc. administr. Una Libkovska (Ventspils Augstskola), Dr. sc. administr. Liene Resele (Ventspils Augstskola) 2024. gada 8. un 9. aprīlī piedalījās Izglītības un zinātnes ministrijas sadarbībā ar Eiropas Komisijas Joint Research Centre Learning Lab organizētajā seminārā par kontrafaktuālo ietekmes novērtējumu izmantošanu efektīvākai politikas plānošanai un izvērtēšanai ( Tailored training on Counterfactual Impact Evaluation of education policies ). Learning Lab darbības būtība ir veicināt izglītības politikas novērtēšanas prakses kultūru Eiropas Savienībā, lai stiprinātu dalībvalstu spēju izstrādāt pierādījumos un pētījumos balstītu politiku, kā arī novērtētu ieviestās izglītības politikas rezultātus. Learning Lab atbalsta politikas veidotājus un vērtētājus ar zināšanām, instrumentiem, metodēm un resursiem efektīvai izglītības politikas ietekmes novērtēšanai, ņemot vērā valsts, reģionālās un vietējās kopienas vajadzības, kā arī veicina uz pierādījumiem balstītu pieeju izglītības politikas izstrādei un īstenošanai. Seminārā piedalījās politikas plānotāji, īstenotāji un datu analītiķi no dažādām valsts iestādēm, kā arī pētnieki no augstskolām. Semināra mērķis bija veicināt dalībnieku izpratnes pilnveidi par dažādām metodēm izglītības politikas efektivitātes un ietekmes novērtēšanā, pētījumos balstītu pierādījumu izmantošanā, lai nodrošinātu ieguldījumu kvalitatīvā izglītībā. Ļoti noderīgi, ka pētījumu metodes tika raksturotas saistībā ar konkrētiem gadījumiem, iekļaujot arī pētījumu piemērus par Latvijas izglītības sistēmas jautājumiem. Semināra dalībniekiem pilnveidoto izpratni par pētījumu metodoloģiju bija iespējams nostiprināt diskusijās un grupu darbā par pieaugušo mācību ietekmes novērtējumu Latvijā. Semināra noslēgumā RTU Liepāja profesore Inese Lūsēna-Ezera atzina, ka, “lai arī mācību galvenā mērķauditorija bija izglītības politikas plānotāji, tomēr arī pētnieki guva vērtīgas atziņas par metodoloģiski dažādām pieejām kontrafaktuālo ietekmes novērtējumu izmantošanai efektīvākai izglītības politikas plānošanai un izvērtēšanai. Seminārā tika uzsvērta gan datu kvalitātes, gan indikatoru nozīme politikas ietekmes izvērtēšanai, īpaši akcentējot indikatoru noteikšanu jau sākotnējā posmā – izglītības reformu plānošanas procesā. Liela uzmanība tika pievērsta arī jēdzieniem cēloņsakarības ( causality) un korelācijas ( correlation ) politikas efektivitātes izvērtēšanas kontekstā”.  Seminārā par izglītības politikas efektivitātes un ietekmes novērtēšanas pieejām un metodēm gūtā pieredze VPP “Izglītība” projekta “Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā” komandā ir apspriesta pētnieku grupās un metodoloģijas piemēri būs noderīgi padziļinātai analīzei, plānojot VPP projekta empīriskā pētījuma posmu.
Citas ziņas
Share by: