Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā

PROJEKTS

Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā (VPP4)

Projekta nosaukums: Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā


Projekta Nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001


Projekta akronīms: VPP4


Programma: VPP Izglītība


Projekta iesniedzējs: Latvijas Universitāte (LU)


Projekta partneri: Ventspils Augstskola (VeA) un Liepājas Universitāte (LiepU)


Projekta zinātniskais vadītājs:
LU IZPF Pedagoģijas zinātniskā institūta vadošā pētniece Svetlana Surikova


Projekta realizēšanas periods: 2023. gada 22. decembris – 2026. gada 21. decembris


Projekta finansējums: 730 000 EUR


Kontakti:

Projekta vadītājs zin. jautājumos (VeA) - Dr. sc. administr. Una Libkovska, una.libkovska@venta.lv

Projekta vadītāja adm. jautājumos – Linda Ūdre, linda.udre@venta.lv



Projekta kopsavilkums:


Projekta mērķis ir izstrādāt pierādījumos balstītu ietvaru un praktiskus risinājumus efektīvai pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārnesei uz praksi, piedāvājot instrumentus profesionālās pilnveides ietekmes uz praksi novērtēšanai Latvijā. Īstenojot uz dizainu balstītu pētījuma pieeju, projektā ir paredzēts veikt sistēmisko izpēti par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārnesi uz praksi, tās galvenajiem šķēršļiem un efektivitātes mērīšanas instrumentiem, analizējot teorētiskās atziņas un starptautisko pieredzi sasaistē ar Latvijas kontekstu un vajadzībām. Tiks analizēta līdzšinējās pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides rezultātu ietekme uz praksi Latvijā, tai skaitā esošo rīcībpolitikas prioritāšu un uzsākto reformu kontekstā. Tiks izstrādāts pierādījumos balstīts ietvars efektīvai pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārnesei uz praksi, piedāvājot validētus praktiskus risinājumus profesionālās kompetences pilnveides efektivitātes novērtēšanai organizācijas un sistēmas līmenī atbilstoši Latvijas kontekstam un aktuāliem izglītības politikas mērķiem. Par pētījuma rezultātiem tiks ziņots vismaz piecās starptautiskās zinātniskās konferencēs. Projektā paredzēts, ka četri raksti tiks iesniegti vai pieņemti publicēšanai un trīs raksti publicēti WoS vai Scopus indeksētos izdevumos. Līdz projekta beigām plānota divu maģistra darbu aizstāvēšana. Pētījuma rezultāti sniegs ieguldījumu pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās pilnveides efektivitātes veicināšanu un stratēģisko izglītības attīstības mērķu sasniegšanu, kā arī radīs jaunas zināšanas un praktiski pielietojamus risinājumus izglītības iestādes, pašvaldības un valsts mērogā.


Projekta uzdevumi:


1.     Analizēt zinātnisko literatūru par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārnesi uz praksi, apzināt teorētiskos konceptus, procesus, efektivitātes rādītājus, identificējot pieaugušo, tai skaitā pedagogu, mērķgrupas. 

2.     Identificēt un raksturot starptautisko labo praksi pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārnesē uz praksi, identificējot šķēršļus un risinājumus, tai skaitā sasaistē ar Latvijas kontekstu un vajadzībām.

3.     Veikt esošās situācijas analīzi Latvijā par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides rezultātu pārnesi uz praksi, analizējot rīcībpolitiku Latvijā, pēc valsts institūciju pasūtījuma īstenotos pētījumu rezultātus, izveicot fokusētas intervijas ar daudzveidīgām mērķgrupām, diskutējot iegūtos rezultātus ar ekspertu grupām.

4.     Analizēt pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārneses uz praksi efektivitātes mērīšanas instrumentus, identificēt izmantošanas iespējas Latvijas kontekstā tās efektivitātes mērīšanas instrumentiem.

5.     Izstrādāt un aprobēt ietvaru pieaugušo, tai skaitā pedagogu, efektīvai profesionālās kompetences pilnveides nodrošināšanai organizācijas un sistēmas līmenī atbilstoši Latvijas kontekstam privātajā un publiskajā sektorā.

6.     Izstrādāt praktiskus risinājumus pieaugušo, tai skaitā pedagogu, efektīvas profesionālās kompetences pilnveides nodrošināšanai un pārneses uz praksi efektivitātes novērtēšanai organizācijas un sistēmas līmenī Latvijā.

7.     Īstenot zinātnes komunikāciju par pētījumā iegūtajiem rezultātiem (dalība konferencēs ar referātiem, zinātnisko publikāciju sagatavošana un publicēšana) visos pētījuma ciklos.


Projekta rezultāti:


Par pētījuma rezultātiem tiks ziņots vismaz piecās starptautiskās zinātniskās konferencēs. Lai nodrošinātu mērķētu komunikāciju par projekta sasniegumiem, četri raksti tiks iesniegti vai pieņemti publicēšanai un trīs raksti publicēti Web of Science vai Scopus indeksētos izdevumos. Līdz projekta beigām plānota divu maģistra darbu aizstāvēšana un viena promocijas darba iesniegšana aizstāvēšanai. Par projekta rezultātiem tiks organizētas divas konferences projekta vidusposmā un noslēgumā. Regulāras preses relīzes, publikācijas sociālajos medijos un populārzinātniski raksti tiks izmantoti, lai informētu sabiedrību par projekta gaitu un sasniegtajiem rezultātiem.


Pētījuma rezultāti sniegs ieguldījumu pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās pilnveides efektivitātes veicināšanu un stratēģisko izglītības attīstības mērķu sasniegšanu, kā arī radīs jaunas zināšanas un praktiski pielietojamus risinājumus izglītības iestādes, pašvaldības un valsts mērogā.


Projekta aktualitātes

Autors Rota Rulle 22 apr., 2024
Valsts pētījumu programmas “Izglītība” (VPP “Izglītība”) projekta “Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā” (projekta Nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001) vadošās pētnieces Dr. paed. Sanita Baranova (Latvijas Universitāte), Dr. sc. administr. Inese Lūsēna-Ezera (RTU Liepāja), Dr. sc. administr. Una Libkovska (Ventspils Augstskola), Dr. sc. administr. Liene Resele (Ventspils Augstskola) 2024. gada 8. un 9. aprīlī piedalījās Izglītības un zinātnes ministrijas sadarbībā ar Eiropas Komisijas Joint Research Centre Learning Lab organizētajā seminārā par kontrafaktuālo ietekmes novērtējumu izmantošanu efektīvākai politikas plānošanai un izvērtēšanai ( Tailored training on Counterfactual Impact Evaluation of education policies ). Learning Lab darbības būtība ir veicināt izglītības politikas novērtēšanas prakses kultūru Eiropas Savienībā, lai stiprinātu dalībvalstu spēju izstrādāt pierādījumos un pētījumos balstītu politiku, kā arī novērtētu ieviestās izglītības politikas rezultātus. Learning Lab atbalsta politikas veidotājus un vērtētājus ar zināšanām, instrumentiem, metodēm un resursiem efektīvai izglītības politikas ietekmes novērtēšanai, ņemot vērā valsts, reģionālās un vietējās kopienas vajadzības, kā arī veicina uz pierādījumiem balstītu pieeju izglītības politikas izstrādei un īstenošanai. Seminārā piedalījās politikas plānotāji, īstenotāji un datu analītiķi no dažādām valsts iestādēm, kā arī pētnieki no augstskolām. Semināra mērķis bija veicināt dalībnieku izpratnes pilnveidi par dažādām metodēm izglītības politikas efektivitātes un ietekmes novērtēšanā, pētījumos balstītu pierādījumu izmantošanā, lai nodrošinātu ieguldījumu kvalitatīvā izglītībā. Ļoti noderīgi, ka pētījumu metodes tika raksturotas saistībā ar konkrētiem gadījumiem, iekļaujot arī pētījumu piemērus par Latvijas izglītības sistēmas jautājumiem. Semināra dalībniekiem pilnveidoto izpratni par pētījumu metodoloģiju bija iespējams nostiprināt diskusijās un grupu darbā par pieaugušo mācību ietekmes novērtējumu Latvijā. Semināra noslēgumā RTU Liepāja profesore Inese Lūsēna-Ezera atzina, ka, “lai arī mācību galvenā mērķauditorija bija izglītības politikas plānotāji, tomēr arī pētnieki guva vērtīgas atziņas par metodoloģiski dažādām pieejām kontrafaktuālo ietekmes novērtējumu izmantošanai efektīvākai izglītības politikas plānošanai un izvērtēšanai. Seminārā tika uzsvērta gan datu kvalitātes, gan indikatoru nozīme politikas ietekmes izvērtēšanai, īpaši akcentējot indikatoru noteikšanu jau sākotnējā posmā – izglītības reformu plānošanas procesā. Liela uzmanība tika pievērsta arī jēdzieniem cēloņsakarības ( causality) un korelācijas ( correlation ) politikas efektivitātes izvērtēšanas kontekstā”.  Seminārā par izglītības politikas efektivitātes un ietekmes novērtēšanas pieejām un metodēm gūtā pieredze VPP “Izglītība” projekta “Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā” komandā ir apspriesta pētnieku grupās un metodoloģijas piemēri būs noderīgi padziļinātai analīzei, plānojot VPP projekta empīriskā pētījuma posmu.
Autors Rota Rulle 25 dec., 2023
Latvijas Universitāte sadarbībā ar Liepājas Universitāti un Ventspils Augstskolu 2023. gada 22. decembrī ir uzsākusi Valsts pētījumu programmas “Izglītība” projekta Nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001 “Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā” īstenošanu. Projekta Nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001 mērķis ir izstrādāt pierādījumos balstītu ietvaru un praktiskus risinājumus efektīvai pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārnesei uz praksi, piedāvājot instrumentus profesionālās pilnveides ietekmes uz praksi novērtēšanai Latvijā. Īstenojot uz dizainu balstītu pētījuma pieeju, projektā paredzēts veikt sistēmisku pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārneses uz praksi izpēti. Analizējot teorētiskās atziņas un starptautisko pieredzi sasaistē ar Latvijas kontekstu un vajadzībām, tiks noskaidroti galvenie šķēršļi efektīvai pieaugušo profesionālās kompetences pilnveidei, izpētīti citviet pasaulē izmantotie profesionālās kompetences pilnveides efektivitātes mērīšanas instrumenti, tiks analizētas rīcībpolitikas prioritātes un uzsāktās reformas, veikts pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides rezultātu ietekmes uz praksi Latvijā novērtējums. Pētījuma noslēgumā tiks izstrādāts pierādījumos balstīts ietvars efektīvai pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārnesei uz praksi, sagatavoti validēti praktiski risinājumi profesionālās kompetences pilnveides efektivitātes novērtēšanai organizācijas un sistēmas līmenī atbilstoši Latvijas kontekstam un izglītības politikas mērķiem. Par pētījuma rezultātiem tiks ziņots vismaz piecās starptautiskās zinātniskās konferencēs. Lai nodrošinātu mērķētu komunikāciju par projekta sasniegumiem, četri raksti tiks iesniegti vai pieņemti publicēšanai un trīs raksti publicēti Web of Science vai Scopus indeksētos izdevumos. Līdz projekta beigām plānota divu maģistra darbu aizstāvēšana un viena promocijas darba iesniegšana aizstāvēšanai. Par projekta rezultātiem tiks organizētas divas konferences projekta vidusposmā un noslēgumā. Regulāras preses relīzes, publikācijas sociālajos medijos un populārzinātniski raksti tiks izmantoti, lai informētu sabiedrību par projekta gaitu un sasniegtajiem rezultātiem. Pētījuma rezultāti sniegs ieguldījumu pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās pilnveides efektivitātes veicināšanu un stratēģisko izglītības attīstības mērķu sasniegšanu, kā arī radīs jaunas zināšanas un praktiski pielietojamus risinājumus izglītības iestādes, pašvaldības un valsts mērogā. Projekta numurs: VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001 Projekta īstenošanas termiņš: 2023. gada 22. decembris – 2026. gada 21. decembris Projekta kopējais finansējums: 730 000 EUR Projekta partneri: Latvijas Universitāte (LU), Liepājas Universitāte (LiepU) un Ventspils Augstskola (VeA). Projekta zinātniskais vadītājs: LU IZPF Pedagoģijas zinātniskā institūta vadošā pētniece Svetlana Surikova. Projekta administratīvais vadītājs: Laureta Buševica. Zinātniskā grupa: Dr. paed. Svetlana Surikova (LU), Dr. paed. Sanita Baranova (LU), Dr. paed. Gunta Siliņa-Jasjukeviča (LU), Dr. paed. Dita Nīmante (LU), Dr. psych. Aleksandrs Koļesovs (LU), Dr. paed. Maija Kokare (LU), PhD Dzintra Iliško (LU), maģistrante Inga Grigaļuna (LU), maģistrante Maija Vilnīte (LU), Dr. sc. administr. Inese Lūsēna-Ezera (LiepU), Dr. sc. administr. Una Libkovska (VeA), Dr. sc. administr. Liene Resele (VeA), Mg. sc. comp. Karina Šķirmante (VeA), doktorante Kate Zonberga (VeA), doktorante Zane Zonberga (VeA).
Share by: