Erasmus+ pieredze Portugālē - Annas stāsts

2022. gada 23. novembris

Katru semestri augstskolās visā Eiropā jaunieši izkāpj no savas komforta zonas un piesakās ERASMUS+ mobilitātei. Tā ir iespēja doties studēt ārzemēs par Eiropas Savienības līdzekļiem kādā no dalībvalstu augstskolām. Arī Ventspils Augstskolas studējošie nav izņēmums, un šobrīd aktīvi notiek pieteikšanās ERASMUS+ mobilitātēm pavasara semestrī. Šāda pieredze viennozīmīgi palīdz studējošajiem paplašināt savu redzesloku un iegūt jaunas zināšanas un draugus. Arī Anna Ģērmane, kura pavadīja savu ERASMUS+ mobilitāti Portugālē, nevar noliegt šīs pieredzes pozitīvo ietekmi uz viņas dzīvi. Iespēja satikt līdzīgi domājošus cilvēkus, ceļot un pārvarēt savas bailes - tāds ir Annas stāsts.


“Mani sauc Anna, es studēju 3. kursā bakalaura studiju programmā “Starpkultūru komunikācija”. Uzskatu, ka mans Portugālē, Porto Politehniskajā universitātē pavadītais semestris ir tā pievienotā vērtība, kuru var iegūt tikai Erasmus+ mobilitātes laikā.

ERASMUS+ nolēmu pieteikties, kad saņēmu savu pirmo e-pastu par šo iespēju. Realitātē pieteicos tikai uz otro semestri otrajā gadā, jo COVID-19 situācija visu patraucēja un pirms došanās vēlējos piedzīvot studijās klātienē. Izvēlējos tieši Porto, jo gribēju iepazīt kultūru, kuru tik labi nepārzināju, un, protams, vēlējos arī vietu, kurā ir siltāks nekā Latvijā. 

Ja neskaita ģeogrāfiju, Porto bija arī manām interesēm un studiju plānam piemērotākais kursu piedāvājums, kuru viegli varēja atrast augstskolas mājaslapā. Atceros, ka runāju ar draugiem, kuri jau bijuši ERASMUS+ mobilitātēs un visbiežāk dzirdētā frāze bija “sarežģīti ar papīriem, bet citādi nav nekādu problēmu”. Pēc nelielā sākuma stresa par patiesībā diezgan vienkārši noformējamajiem dokumentiem un mobilitātēs jau esošo draugu atbalstu, dokumentus iesniedzu pēc labākās sirdsapziņas gan savai programmas direktorei apstiprināšanai, gan vēlāk jau arī augstskolas ERASMUS+ koordinatoram. Tālāk jau biļetes, apdrošināšana, un voila - ERASMUS+ var sākties!

Kontrastā tikko paustajam priekam pavisam godīgi varu teikt, ka pirmās dienas es vispār neizgāju no savas istabiņas. Mans stress bija “debesīs”. Man bija bail komunicēt, bail parādīt savu seju, bail tur būt. Kamēr studenti ar kuriem dzīvoju vienā mājā jau kopā izklaidējās, tikmēr es sēdēju savā istabiņā un kritu panikā. Tomēr, kad es beidzot saņēmos spert to soli ārpus savas komforta zonas un savā pirmajā nedēļas nogalē devos uz Spāniju ar cilvēkiem, ar kuriem biju runājusi tikai vienu reizi, stresa vietā nāca pilnīga atdošanās un spēja izmantot visas piedāvātās iespējas.

Pēc ERASMUS+ pavadītās nedēļas jau sākās piedzīvojumi Portugāles studiju pasaulē. Studijas notika klātienē, taču bija jāizmanto sejas maskas. Sejas maskas, starp citu, Portugālē bija jānēsā daudz ilgāk nekā tas bija jādara Latvijā. Pat tad, kad jūlijā devos prom no Porto, vēl joprojām sabiedriskajā transportā bija nepieciešams tās nēsāt. Katrā gadījumā - studijas notika klātienē, un eksāmenu process atšķīrās no Latvijā ierastā. Studijas darbojās divos veidos - vai nu izvēlies “Continous assesment”, kura laikā krāj punktus gala atzīmei, aktīvi iesaistoties stundā un kārtojot vairākas ieskaites gada garumā, vai arī “Final Assesment”, kura ietvaros tiek vērā ņemta tikai gala eksāmena atzīme. Tas ir uz vietējiem studentiem vērsts modelis, jo daudzi studējošie arī strādā, un šādā veidā viņi var veidot sev piemērotu grafiku. Studijas pašas bija ļoti iesaistošas un ar individuālu pieeju, pasniedzēji patiesi pretimnākoši, ja ar viņiem visu nokomunicē laicīgi, jo e-pastu atbildes arī godīgi visbiežāk saņēmu norādīto 3-5 darbadienu laikā.

Pateicoties saviem jauniegūtajiem draugiem nesajuku prātā, jo ar viņu palīdzību arī mēs paši sev veidojām pielāgotu ceļojumu grafiku. Ātri izveidojās ERASMUS+ grupiņa jeb mans iekšējais atbalsts visos jautājumos, pasākumos un ceļojumos, kura sastāvēja no poļiem, slovāka, brazīlieša, spāņa, čeha un kura auga līdz ar pašu ERASMUS+ pieredzi. Apceļojām Spānijas ziemeļus, apbraukājām Portugāli, paspēju aizlidot arī uz Itāliju un apciemot savus draugus arī tur. Atskatoties atpakaļ, dīvaini redzēt, ka tik daudz kas ir noticis tikai pusgada laikā. Protams, esmu mainījusies arī pati un mans skats uz dzīvi. Ja ir kāds cilvēks, kurš apgalvo, ka no ERASMUS+ atgriezās tāds pats kā ieradās - viņš vai nu šīs pārmaiņas neapzinās, vai nav kārtīgi izbaudījis ERASMUS+.

ERASMUS+ ne tikai paplašina redzesloku, bet arī draugu loku un iespējas gan studēt, gan strādāt ārzemēs. ERASMUS+ “rada atkarību”. Ne par velti ir vesela ERASMUS+ kopiena ar saukli “ERASMUS addicted” jeb “ERASMUS atkarīgie”, jo kā pamēģini vienreiz, nespēj beigt šīs iespējas izmantot, bet ja neesi izmēģinājis - nekad nezināsi. 

Saprotams, ne visiem ir pa spēkam pārcelties prom no mājām uz pusgadu, taču satikt cilvēkus, kuri tevī ievieš pārliecību, ka nevis tu esi atšķirīgs vai nesaprotams, bet gan vienkārši nekad neesi saticis savus cilvēkus, ir tā vērts. Tev noteikti ir pa spēkam mācīties, ceļot un vienkārši būt ārzemēs, esot finansiāli atbalstītam no Eiropas fondu līdzekļiem, - 10/10 pieredze, ja es varētu, atkārtotu katru gadu.”


Dalīties ar ziņu

Citi jaunumi

Autors Rota Rulle 2025. gada 12. decembris
2025.gadā Ventspils Augstskolā un Vidzemes Augstskolā tika uzsākta projekta “VeA un ViA doktorantūras granti” īstenošana, konkursa kārtībā piešķirot granta finansējumu promocijas darbu sekmīgai izstrādei diviem doktorantiem. Iepazīstinām ar granta saņēmēju Kristiānu Balodi!
Autors Rota Rulle 2025. gada 8. decembris
3. decembrī Ventspils Augstskolas bibliotēkā aizvadīta tikšanās ar izcilo tulkotāju Daci Meieri. Tikšanos un sarunu vadīja Astra Skrābane. Tulkošanas studiju fakultātes studentiem un docētājiem, kā arī citiem interesentiem bija iespēja uzzināt vairāk par Daces Meieres tulkoto Irenes Valjeho grāmatu “Papiruss. Pasaules vēsture grāmatās” un par tulkošanu kopumā. Astra Skrābane vadīja diskusiju, izmantojot īpašus atmiņas mezglus, kuri simbolizēja kādu sarunas tēmu, kā arī sasaistīja seno vēsturi ar mūsdienām. Irenes Valjeho “Papiruss” ir par pasaules vēstures saikni ar mūsdienām, par mūsu senču domu gājienu un uzskatu klātbūtni arī 21. gadsimta pasaulē. Tā mainās un attīstās, bet pagātne tomēr ietekmē mūs vairāk nekā varētu šķist. “Grāmata ir atmiņas un iztēles paplašinājums,” Astra Skrābane citē rakstnieku Borhesu. Sarunas laikā Dace Meiere sniedza vērtīgas atziņas un padomus, piemēram, katrā valodā izpratne par pasauli ir citāda, jebkurai tulkotai grāmatai bez acīmredzamā autora ir arī otrs autors – tulkotājs. Dace Meiere arī aicināja mācīties vairāk valodu, – kaut mazliet, jo zināšanas vienmēr noderēs. Tulkotāja slavēja gan grāmatas autores Irenes Valjeho īpatnējo izbrīnu par pasauli, gan izcilo redaktoru Arturu Hansonu, kurš palīdzēja pareizi pārtulkot grāmatā iekļautos pārstāstītos citātus no citām valodām. “Galvenais darbarīks ir latviešu valoda, un tā ir jākopj un jāpilnveido,” uzsvēra tulkotāja, aicinot studentus ne tikai tulkot, bet arī lasīt grāmatas labā un bagātā latviešu valodā. Dace Meiere norādīja, ka Ventspils ir ideāla vieta tulkošanai un, ja tulkošanas laikā gadās (un tā notiek nereti) piedzīvot grūtus brīžus, ir jādodas pastaigā. Foto: Ventspils bibliotēka Informāciju sagatavoja 3TVT studente Sanija Zundovska un 2TVT studente Sindija Plotniece.
Autors Rota Rulle 2025. gada 8. decembris
No 11. novembra līdz 15. novembrim Ventspils Augstskolas Elektronikas inženierijas 3. kursa studenti Rūdolfs Pakalns, Marta Dzelme un 1. kursa students Kristofers Jēkabs Rozevskis piedalījās universitāšu alianses “COLOURS” organizētajā hakatonā “Reinforcement Farming”, kas norisinājās Osijekas Universitātē Horvātijā, Elektrisko inženierzinātņu, datorzinātņu un informācijas tehnoloģiju fakultātē ( Faculty of Electrical Engineering, Computer Science and Information Technology Osijek , FERIT). Hakatona galvenais uzdevums bija, izmantojot “stimulētās mācīšanās” metodes, apmācīt mākslīgā intelekta aģentus kā spēles varoņus. Pēdējā dienā komandu izstrādātie MI varoņi savstarpēji sacentās pret citu komandu aģentiem. Tā kā Elektronikas inženierijas studiju programmā netiek iekļauti kursi, kuros padziļināti apgūst mākslīgā intelekta apmācīšanu, šis hakatons bija lieliska iespēja iegūt papildus zināšanas, kuras ir noderīgas strauji attīstošajā mākslīgā intelekta nozarē un palīdz izprast to, kā ikdienas darbu atvieglošanai bieži izmantotais MI darbojas. Rūdolfs atzīst, ka pirms dalības projektā viņam nebija īsti skaidra priekšstata par to, kā notiek mākslīgā intelekta apmācīšana, par to bija tikai dzirdēts, taču hakatona laikā, aktīvi darbojoties komandā un mēģinot risināt reālus uzdevumus, viņš ieguva pieredzi, kā MI tiek apmācīts, kā tas reaģē uz datiem un kā ar to strādāt praktiskās situācijās. Šī pieredze viņam devusi daudz vērtīgāku izpratni ar MI un, viņaprāt, ir ļoti noderīga prasme mūsdienu un nākotnes tehnoloģiju nozarē. Projekta ietvaros studenti apmeklēja arī pasākumu “ CoLab – Advanced Technologies for Smart Farming ” un Field Study , kas ietvēra ekskursiju lopkopības saimniecībā, kura aprīkota ar vairākām modernām robotikas iekārtām. Ferma aprīkota ar uzņēmuma LELY ražotu robotu, kurš pats sagatavo un nogādā barību līdz attiecīgajām govīm. Govju monitorēšanu veic viedās apkakles, kas nosaka govs ID numuru, priekšlaicīgi brīdina par veselības problēmām un slaukšanas statisktiku. Arī govju slaukšana ir pilnībā automatizēta ar struktūru, kas veic govju slaukšanu un aprūpi. Papildus šis pasākums nodrošināja izglītojošas lekcijas par jau eksistējošām robotikas un māklīgā intelekta sistēmām, kuras pielieto lauksaimniecības uzlabošanai, kā arī risinājumiem, pie kuriem pašlaik tiek strādāts. “Papildus pašam hakatonam bija ļoti interesanti, aprunāties ar vietējiem studentiem un uzzināt par viņu studiju programmām un to, kā viņi apgūst STEM zināšans un prasmes. Vietējie studenti bija ļoti pretīmnākoši un aizrautīgi iepazīstināja arī ar horvātu tradīcijām un vēsturi, sniedzot šim projektam arī kulturālu vērtību,” saka Marta. Kristofers Jēkabs Rozevskis uzsver, ka dalība hakatonā sniegusi būtisku pienesumu izpratnei par mākslīgā intelekta darbības principiem un praktisko pielietojumu. “Zināšanas šajā jomā ir ļoti būtiskas, lai izprastu, kā tiek, vismaz daļēji, radīts mākslīgais intelekts, ar kuru darbojamies ikdienā. Kaut arī iepriekš biju saskāries ar MI izstrādi un teorētiskajiem principiem, šajā projektā man kļuva daudz skaidrāki MI apmācības soļi, principi un tas, kā MI tiek mācīts veikt konkrētu darbību, kā arī kādas nianses var novest pie kļūdaina vai nevēlama rezultāta,” stāsta Kristofers. Projekta ietvaros studenti izmantoja stimulētās mācīšanās metodes, lai apmācītu aģentus darboties spēļu vidē, un praktiskā darba laikā īpaši spilgti atklājās MI apmācības jutīgums pret izvēlēto “apbalvojumu” struktūru. “Iestatot pārmērīgi lielu ‘apbalvojumu’ par kādu darbību, aģents mēdza pārāk uz to ‘ieciklēties’. Tas palīdzēja labāk saprast, kāpēc kāds MI mēdz kļūdīties – iespējams, tas ir vairāk apmācīts uz kāda teksta sintaksi nekā uz tā patiesumu vai otrādi,” skaidro Kristofers. Viņš piebilst, ka ir īpaši priecīgs par iespēju dalīties ar savām zināšanām un pieredzi par sev interesējošu tēmu gan ar kursabiedriem, gan citu valstu studentiem, stiprinot savstarpēju profesionālo un akadēmisko sadarbību. “Šī pieredze ir bijusi ļoti vērtīga un izglītojoša, paplašinot skatījumu uz viedo sistēmu pielietošanas iespējām dažādās nozarēs, tādēļ mēs noteikti izmantotu iespēju atkārtoti piedalīties “COLOURS” vai kādā citā projektā”, atzīst studenti.
Autors Rota Rulle 2025. gada 8. decembris
Ventspils Augstskolas Tulkošanas studiju fakultātes pētniece, asociētā profesore Silga Sviķe no 27. līdz 29. novembrim piedalījās Eiropas Terminoloģijas asociācijas (EAFT) samitā “Terminoloģijas plānošana Eiropā”. Pasākums šogad tika organizēts jau 12. reizi un notika Insbrukas Universitātē, Austrijā. Pasākumā notika vairākas paneļdiskusijas par terminoloģiju izglītības ieguves dažāda līmeņa posmos, par daudzvalodības īstenošanu un to, kā tas ietekmē terminoloģiju. Programmā bija iekļautas arī vairākas citas svarīgas tēmas, piemēram, kā nodrošināt kvalitatīvu terminoloģiju mākslīgā intelekta rīkos un kā no rīkiem izgūt informāciju ar korektu terminoloģiju. Pasākuma paneļdiskusijās terminologi debatēja par jaunvārdu veidošanu un terminoloģijas lomu daudzvalodu sabiedrībā. Galvenā atziņa no dalības samitā – terminoloģijas plānošana nav tikai lingvistisks jautājums – tā skar politiku, izglītību, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas un kultūru, tāpēc terminoloģija ir nozīmīga un būtiska visai sabiedrībai. Īpaši nozīmīga ir terminoloģijas mācīšana un mācīšanās mākslīgā intelekta lielās popularitātes laikā. Samitā tika atklāts terminoloģijas rokasgrāmatas “ Handbook of Terminology ” 4. sējums “ Terminology planning in Europe ” (Terminoloģijas plānošana Eiropā), kas ir aktuāls un nozīmīgs resurss terminoloģijas interesentiem. Sagatavoja: TSF pētniece, asoc. prof. Silga Sviķe
Autors Rota Rulle 2025. gada 6. decembris
Studiju programmas “Tulkošana un valodu tehnoloģija” 4. kursa studentei Robertai Šarlotei Andersonei novembra sākumā bija lieliska iespēja kopā ar savas prakses vietas lokalizācijas komandu apmeklēt konferenci DeepL Dialogues Berlīnē. Konferences galvenā tēma bija par to, ko nozīmē būt future fluent jeb gataviem nākotnei un kā ar mākslīgā intelekta (MI) palīdzību atklāt un pilnībā izmantot cilvēka potenciālu. Uzstājās gan DeepL dibinātājs un izpilddirektors Jareks Kutilovskis ( Jarek Kutylowski ), gan citi DeepL izstrādātāji un klienti, kas dalījās ar uzņēmuma nākotnes mērķiem saistībā ar MI, jaunām idejām un savu pieredzi. Tāpat tika demonstrēti jaunākie rīki, piemēram, MI aģents, rīks mutvārdu tulkošanai reāllaikā un rīks, kas palīdz nodrošināt vienotu tulkojumu stilu un kvalitāti. Šarlote stāsta: “ DeepL konference bija ļoti aizraujoša un iedvesmojoša pieredze. Uzzināju daudz jauna par funkcijām, kas drīzumā tiks ieviestas, un par projektiem, kas vēl ir izstrādes procesā. Mani īpaši pārsteidza, cik ļoti DeepL ir attīstījies, jo kā studente es to līdz šim pazinu tikai kā vienkāršu mašīntulkošanas rīku un pat nenojautu par visām citām funkcijām un biznesa rīkiem. Bija ļoti iedvesmojoši klausīties, kā DeepL plāno attīstīties kopā ar mākslīgo intelektu, un šī pieredze ne tikai paplašina zināšanas par tulkošanas tehnoloģijām, bet arī liek aizdomāties par to, kā MI maina veidu, kā mēs strādājam.” “Galvenā atziņa, ko guvu, ir tā, ka MI nekur nepazudīs – tas ir šeit uz palikšanu, un svarīgi ir iemācīties sadarboties ar to, lai tas mūs nevis aizstātu, bet gan palīdzētu stiprināt to, kas mums padodas vislabāk. Man tiešām liels prieks, ka varēju piedalīties šādā pasākumā,” norāda Šarlote. 
Autors Rota Rulle 2025. gada 6. decembris
19. novembrī Ventspils Olimpiskā Centra basketbola hallē norisinājās volejbola turnīrs. Jau no 1. oktobra Studentu padome aktīvi nodrošina studentiem bezmaksas pieeju dažādām sporta aktivitātēm, kā peldēšana, basketbola un volejbola treniņi. Dalībnieki reģistrējās iepriekš norādītā anketā, tad pēc nejaušības principa dalībnieki tika sadalīti komandās. Turnīram pieteikušies bija 24 dalībnieki, kas veidoja 4 pilnas komandas. Izveidotās komandas bija vienlīdzīgas, šādi nodrošinot maksimāli godīgu turnīru. Ventspils Augstskolas Studentu padomes sporta koordinators, turnīra organizators un tiesnesis Hardijs Fabriciuss ir ļoti pateicīgs dalībniekiem par iesaisti un degsmi piedalīties. Liels paldies "Redbull", "Užavas alus" un Studentu padomei par atbalstu un balvu nodrošināšanu.
Citas ziņas