Intervija ar valodnieci un vieslektori Aigu Veckalni

2025. gada 5. marts

21. februārī tika atzīmēta UNESCO Starptautiskā dzimtās valodas diena. Laikraksta "Ventas Balss" žurnāliste Rebeka Miksone aicināja uz sarunu valodnieci, tulkotāju, redaktori, Ventspils Augstskolas zinātnisko asistenti, vieslektori AIGU VECKALNI, kura nesen godināta kā pirmā Valodas balvas saņēmēja Latvijā.


Ko jums nozīmē iegūtā Valodas balva?

Tas ir gan liels prieks un gods, gan arī liela atbildība. Valodas jomā darbojos apzināti un mērķtiecīgi, jo man ir svarīgi, lai latviešu valoda attīstās, lai cilvēkiem būtu iespēja savā valodā izteikties. Līdz ar to man šī balva ir apliecinājums tam, ka tas, ko es daru, iespējams, tiešām ir vērtīgi un noderīgi.


Kura no profesionālas dzīves lomām - redaktore, tulkotāja, pasniedzēja - ikdienā paņem visvairāk?

Man ir liels prieks, ka gan veiksmīgu sakritību, gan arī mērķtiecīga darba dēļ mana dzīve ir iekārtojusies tā, ka viss, ko es daru, ir saistīts ar valodu. Ir nedēļas, kad vairāk esmu tulkotāja un redaktore, strādājot pie grāmatu projektiem. Ir periodi, kad saplānotas vairākas mācības uzņēmumiem. Tad vairāk esmu komunikācijas trenere, pasniedzēja. Piektdienas man ir studentu dienas - tad es vadu lekcijas. Ventspils Augstskolā esmu zinātniskā asistente, vieslektora un arī studēju doktorantūrā. Maģistrantūras studentiem vadu kursus, kas saistīti ar tulkošanas un terminoloģijas darba pārvaldību un sociālo mediju komunikāciju. Paralēli esmu vieslektora arī Rīgas Stradiņa universitātē.


Ikdienā daudz veidoju saturu savam sociālo tīklu projektam Pieturzīmes. Viss par un ap komunikāciju un valodu. Tāpēc man arī diezgan viegli padodas mainīt savas profesionālās lomas.


Kā jūs vērtējat Ventspils Augstskolu uz pārējo augstākās izglītības iestāžu fona, kas nodrošina valodas studijas?

Šo jautājumu noteikti būtu bijis vieglāk komentēt laikā, kad strādāju par Ventspils Augstskolas studiju prorektori. Tagad mans viedoklis būs vairāk subjektīvs. Manuprāt, Ventspils Augstskola ir īpaša Latvijas mērogā, jo tā šobrīd ir vienīgā augstskola, kas piedāvā tik plašu programmu klāstu tulkošanas jomā. Zinu, ka gan bakalaura, gan arī maģistra studiju programmas tulkošanā tiek vērtētas ļoti augstu. Ventspils Augstskolas maģistrantūras programma lietišķo tekstu tulkošanā ir iekļauta Eiropas maģis-trantūru programmu tiklā (EMT), kas ir veltīts tieši šim tulkošanas studiju virzienam. Tas ir liels gods un studiju kvalitātes apliecinājums Ventspils Augstskolai, jo nav vienkārši iekļūt šajā studiju programmu tīklā.


Manuprāt, viena no Ventspils Augstskolas priekšrocībām ir tā, ka studijas galvenokārt ir praktiskas. Vai tā ir informācijas tehnoloģiju joma vai ekonomika, vai tulkošana, vai starpkultūru komunikācija. Katrā no šim programmām kursus vada pasniedzēji ar lielu praktisko pieredzi. Daudzi no viņiem ir praktiķi, kas paralēli darbojas nozarē. Tāpat ir lieliskas prakses iespējas, lai studenti jaunās zināšanas uzreiz varētu nostiprināt darbā. Daudzi augstskolas absolventi ir nodibinājuši veiksmīgus uzņēmumus, kļuvuši plašāk pazīstami savā jomā.


Protams, jāpiemin arī Ventspils Starptautiskais radioastronomijas centrs, kas ir unikāls Latvijas un visas Baltijas mērogā. Noteikti jāuzteic arī visu augstskolas fakultāšu darbs pētniecībā. Projekti, kuros piedalās Ventspils Augstskolas pētnieki, ir lietišķi un būtiski attiecīgās jomas attīstībā. Tāpat uzslava pavisam noteikti ir pelnīta arī par to, cik Ventspils Augstskola ir aktīva starptautiskās sadarbības jomā.


Kas ir mūsdienu lielākie izaicinājumi latviešu valodā?

Latviešu valoda vienmēr ir bijusi pakļauta citu valodu ietekmei. Ilgu laiku tā bija vācu valoda, krievu valoda, tagad -angļu valoda. No vienas puses, mēs salīdzinoši viegli varam bagātināt valodu ar jauniem vārdiem. Ienāk kāda jauna reālija, un mums tā kaut kā jānosauc. Tad varam palūkoties, kā to dēvē citā valodā. Taču bieži vien kādu lietu vai parādību automātiski sākam saukt angliskajā vārdā, pieliekot klāt latviskāku galotni, nemaz nemēģinot atrast vai izmantot latviskās atbilsmes, un ar jaunajiem vārdiem sākam aizstāt tos, kas mūsu valodā jau pastāv. Mums nav jāsaka - ekspektē, notifikācijas, implementācija vai kredibilitāte. Runa ir par apzinātu valodas lietošanu, domājot līdzi, kurus vārdus izvēlamies.


Angļu valodas ietekmē mainās arī teikumu uzbūve, un tas mani dara bažīgu. Ja jaunu vārdu ienākšana ir ārējs un spilgtāk manāms valodas mainības slānis, tad izmaiņas teikumu uzbūvē notiek daudz lēnāk, un, ja šis process ir aizsācies, tad, visticamāk, nākotnē latviešu valoda mainīsies. Lai mans stāstījums nebūtu tikai teorētisks - citās valodās, piemēram, nav vajadzības izteiksmes, un bieži vien iznāk, ka citu valodu ietekmē mēs rakstām: ir nepieciešams darīt... Nevis - jādara, kā būtu latviski pareizāk.


Jāsaka, ka negatīvā ziņā diezgan lielā mērā mums traucē mākslīgais intelekts un mašīntulkošana, jo tie visbiežāk tulko burtiski, saglabājot angļu valodai raksturīgo izteiksmes struktūru. Citi valodnieki mani mierina, sakot, ka tā jau bijis vienmēr. Gan vācu valoda, gan padomju laikā - krievu valoda burtiski ietekmēja latviešu valodas sintaksi jeb teikumu struktūru. Katrā ziņā valoda vienmēr mainās, neatkarīgi no tā, ko mēs par to domājam un vai mēs apzināti veicinām pārmaiņas vai ne. Dažkārt man mēdz jautāt, vai tas ir labi vai slikti. Tā tas vienkārši ir. Secinājumus varēsim izdarīt tikai pēc laika.


Es esmu vērotāja. Man patīk skatīties uz norisēm valodā, taču vienlaikus nedrīkstam aizmirst, ka latviešu valoda ir mūsu atbildība. Ja mēs vēlamies, lai latviešu valoda mums ir arī pēc 100 un 200 gadiem, tad mūsu uzdevums ir pievērst tai uzmanību. Cik vien iespējams, runāt latviski par dažādām jomām un atrast vārdus latviešu valodā. Nepaļauties tikai uz to anglicismu, kas pirmais ieskanas prātā. Domāt par to, lai manis uzrakstītais būtu skaidrs un saprotams. Tas ir būtiski gan tāpēc, lai valoda attīstītos un mainītos, gan arī tāpēc, lai tā neizzustu. Lai neizzustu valodas īpatnības un bagātības, jo, kā mēs zinām un lepojamies par to, latviešu valoda ir ļoti sena.


Jūs daudz runājat par vienkāršo valodu. Kā zināms, dažkārt cilvēkiem mēdz būt izaicinoši sarežģīto pateikt vienkāršiem vārdiem. Kā šo prasmi uztrenēt?

Jā, mēs bieži vien rakstām sarežģīti un liekvārdīgi. Tam ir vairāki iemesli. Viens ir tas, ka esam tā raduši. Tā ir sena tradīcija. Kādreiz tika uzskatīts - jo sarežģītāk, jo labāk. Šāda valodas maniere ir saglabājusies juridiskajos tekstos.


Taču sabiedrība mainās, un mēs nevaram skatīt valodu atsevišķi no tās. Sabiedrībā aizvien biežāk runā par to, ka valsts ir visiem, ka demokrātiskā valstī visiem ir tiesības izteikties. Taču ierēdnieciskā valoda bieži vien cilvēkiem neļauj izmantot savas tiesības, jo cilvēks nemaz nesaprot, kas viņam ir uzrakstīts, nobīstas, jūtas bezpalīdzīgs. Atcerēsimies neseno gadījumu, kad Mutoru ģimenes dēls saslima ar vēzi (Latvijā plaši izskanējis gadījums saistībā ar 19 gadus vecā Gabriela Mutora cīņu ar onkoloģisku slimību, kas diemžēl nesen tika zaudēta - red. piez.) un atbilde no Nacionālā veselības dienesta bija birokrātiska, skarba, ar sajūtu, ka cilvēks ir tikai rindiņa Excel dokumentā. Bieži sakām, ka savstarpēja cieņa, atvērtība, vēlme palīdzēt ir mūsu vērtības, bet tad mums arī ir jāraksta saprotami, ja vēlamies šīs vērtības īstenot. Lai tās nepaliek tikai uz papīra... Šeit ir runa par vienkāršo valodu, un tas ir tas, ar ko es ikdienā nodarbojos. Vienkāršā valoda ir tad, ja mēs daudz saprotamāk izsakāmies dažādos juridiskajos, administratīvajos un arī publicistikas tekstos un ja fokusējamies uz saprotamību.


Taču ir vēl kāds valodas līmenis, un tā ir vieglā valoda. Nesen bija plašas diskusijas par Mērnieku laikiem, kas tika pārtulkoti vieglajā valodā. Runājot par to, vai mums to vajag, vai tas neapdraud latviešu valodu, dažbrīd tika aizmirsta tā cilvēku grupa, kas līdz šim, iespējams, ir jutusies atstumta. Cilvēki ar uztveres, redzes, intelektuālās attīstības traucējumiem, kā arī tie, kas tikai sākuši apgūt latviešu valodu, arī vēlas lasīt un izlasīto saprast. Visi valodas paveidi un rakstības stili, tostarp arī iekļaujoša valoda - tāda, kurā citus neaizvainojam, kurā neizplatām aizspriedumus un nediskriminējam, neizturamies nicinoši ir būtiski, lai mēs īstenotu demokrātiskas un iekļaujošas sabiedrības mērķus. Lai cilvēki sabiedrībā justos labi, droši un saprastu, kas notiek.


Kā jūs raugāties uz jaunvārdiem latviešu valodā?

Jaunvārdi valodā rodas nepārtraukti. Varu derēt, ka ģimenēs, kurās aug mazi bērni, bieži rodas jaunvārdi. Tāpat arī ģimenēs izmanto neierastus vārdus, kas dažkārt tiek pārmantoti pat no paaudzes uz paaudzi. Tas ir valodas radošums. Ikviens var radīt vārdus. Pat šķietami visjocīgākos. Ja valodā neienāks jaunvārdi, tās attīstība kaut kādā mērā apstāsies. Otra lieta ir tas, kas nonāk oficiāli apstiprināto terminu datubāzēs un vārdnīcās. Atceros, profesors Andrejs Veisbergs reiz sacīja, ka tikai 10% jaunvārdu nonāk vārdnīcās. Bieži jaunvārds paliek tikai literārajā darbā, ģimenē, sabiedrības grupā.


Vai, jūsuprāt, jauniešu vidū pastāvošā tendence mazāk lasīt drukāto literatūru un tā vietā vairāk patērēt sociālo tīklu saturu ir problēma?

Es teiktu, ka tā ir nevis problēma, bet vairāk digitālā laikmeta iezīme. Katrai paaudzei bijis kaut kas savs. Kā mums, tā arī mūsu vecākiem, vecvecākiem. Lielā mērā visu to, kas valodā šobrīd notiek, var dēvēt par sava veida modes lietu un par laikmeta iezīmi. Par kaut ko, kas ir pārejošs. Tomēr nedaudz bažīgu mani dara tas, ka līdz šim vēl nekad tas nav bijis tik plašā mērogā. Šodien mēs esam pakļauti milzu angļu valodas ietekmei. Liela daļa jauniešu klausās, lasa un patērē saturu angļu valodā. Arī runā, bieži vien angļu valodā izsakot to, ko latviešu valodā nevar pateikt vai ko būtu emocionāli grūtāk pateikt. Angļu valoda sniedz sava veida distanci. Redzēsim, kā tas attīstīsies. Vienlaikus jaunieši to labi apzinās un prot nodalīt ikdienas slengu un žargonismu no literārās valodas, un to esmu dzirdējusi no vairākiem skolotājiem. To apliecina arī jaunā Latviešu valodas aģentūras pētījuma Jauniešu valoda Latvijā: latviešu un angļu valodas prestižs, prasme un lietojums (2022-2024) rezultāti.


No kādām valodām jūs tulkojat?

Es tulkoju no angļu, čehu un slovāku valodas. Man ir pieredze tulkot gan populārzinātniskus darbus (Džeimsa Nestora Elpa. Jaunā zinātne par zudušu mākslu, Metjū Volkera Kāpēc mēs guļam 2. izdevums), gan arī daiļliteratūru. Man pašai vistuvākie darbi ir tie, kurus esmu tulkojusi no slovāku valodas -Katarinas Kucbelovas romāns Aube, Monikas Kompaņikovas Piektā laiva.


Šobrīd strādāju pie sociālā psihologa Džonatana Haida grāmatas Trauksmainā paaudze, kas iznāks jau pavisam drīz. Savā darbā autors runā par to, kādēļ Z paaudzes pārstāvjiem, jauniešiem tik bieži ir izteikta trauksme un depresija. Lielā mērā tas ir saistīts tieši ar digitālo laikmetu. Es teiktu, tas ir iemesls arī tam, kāpēc mūsdienās cilvēki lasa citādi - jo esam pieraduši lasīt ekrānā. Cilvēku uztveres spējas ir mainījušās. Mums patīk lasīt īsus tekstus. Tādus, kas ir skaisti noformēti, labi pārskatāmi. Pēc tam dažkārt ir grūtāk lasīt drukātu tekstu. Ne tikai jauniešiem, arī pieaugušajiem.


Kuri jūsu skatījumā ir pēdējo gadu spilgtākie tulkojumi latviešu valodā?

Nemainīga kvalitātes zime ir Dena Dimiņa, Daces Meieres un Silvijas Brices tulkojumi. Manuprāt, jebko, ko viņi iztulkojuši, ir vērts lasīt. Tāpat arī Ievas Melgalves, Māras Poļakovas un citu tulkotāju darbus. Latviešu valodā top izcili tulkojumi. Man ir tiešām prieks, ka latviešu valodā ir tik plašs tulkotās literatūras klāsts, un katrs var atrast sev vēlamo.


Ikvienam, kuru interesē valoda, iesaku izlasīt Niķa Enfilda grāmatu Valoda pret realitāti: kāpēc valoda der juristiem, bet neder zinātniekiem, ko tulkojusi Ina Druviete. Grāmatā tiek analizēta valodas vara un tas, kā mēs izmantojam valodu dažādiem mērķiem.


Kas ir tie dzīves iemesli, kas jums ikdienā liek smaidīt? Arī tad, kad ir grūti.

Es domāju, ka mums katram ik dienu ir jāmeklē iespēja pasmaidīt. Gribētos, lai katru dienu tā varētu pavadīt - tikai ar smaidu sejā, ar mērķtiecību, bet esmu tāds pats cilvēks kā jebkurš. Ir dienas, kad negribas ne par ko domāt, neko darīt. Tikai aizmirsties kādā grāmatā vai seriālā. Tas, kas mani vienmēr pieceļ, ir mīlestība pret to, ko daru. Tā ir liela laime! Ne visiem tā ir dota. Esmu ļoti pateicīga, ka esmu atradusi savu -savu jomu, savu darbu.

Man ļoti palīdz un liek smaidīt arī mani draugi, ģimene, sarunas ar tuvajiem cilvēkiem. Patīk ceļot. Tas dāvā plašu emociju gammu. Ļoti patīk lasīt. Tā ir iespēja izdzīvot pavisam citu pasauli, smelties emocijas un zināšanas, ko citādi, iespējams, nevarētu gūt. Uz priekšu mani dzen zinātkāre un vēlme mācīties. Mani interesē jaunas lietas, uzzināt vairāk, pamēģināt.


Avots:

Laikraksts "Ventas Balss"

21. februāra izdevums

Dalīties ar ziņu

Citi jaunumi

Autors Rota Rulle 2025. gada 12. septembris
Piektdien, 12. septembrī, Ventspils Augstskolā tika pasniegtas Ventspils valstspilsētas pašvaldības stipendijas par izcilību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) jomā. Šogad kopumā tika saņemts 21 pieteikums, kurus rūpīgi izvērtēja komisija un izvēlējās 10 pašus izcilākos studentus, kuriem tās tika piešķirtas. Stipendiju piešķir reizi gadā un tās apmērs ir 250 eiro mēnesī. Stipendiju komisija, izvērtējot visus pretendentu pieteikumus, nolēma Ventspils valstspilsētas pašvaldības stipendijas par izcilību IKT jomā piešķirt: 1.Danielam Balikam – Daniels šobrīd studē Ventspils Augstskolas maģistra studiju programmas "Datorzinātnes" 1. kursā un ir uzrādījis ļoti labus rezultātus, studējot bakalaura studiju programmā. Daniels paralēli studijām arī aktīvi pilnveido savas prasmes, apmeklējot dažādus kursus un piedaloties projektos, piemēram, iegūstot Eiropas Aviācijas drošības aģentūras un Valsts aģentūras “ Civilās aviācijas aģentūra” apliecinājumu par pabeigtu tiešsaistes apmācību. 2. Martai Dzelmei – Marta ir Ventspils Augstskolas studiju programmas “Elektronikas inženierija” 3. kursa studente. Marta aktīvi piedalās dažādos projektos un konkursos, kas saistīti ar IKT nozari, piemēram, starptautiskajā elektronikas konkursā “EIFtronic 2024”. Viļņā viņa ieguva 4. vietu. Marta arī turpina pilnveidoties, apgūstot dažādas prasmes kursos un apmācībās, piemēram, saņemot teicamnieka apliecību no Ventspils Digitālā centra par teicami apgūtu interešu izglītības nodarbību kursu “Mājas lapu programmēšanas skola”. 3. Rodrigo Laurinovičam – Rodrigo šobrīd studē Ventspils Augstskolas maģistra studiju programmas "Elektronika" 1.kursā, bet pirms tam ir absolvējis bakalaura studiju programmu "Elektronikas inženierija". Rodrigo ir stažējies Eiropas Kosmosa aģentūrā un kopā ar komandu ieguvis starptautisko SpaceOps balvu par izciliem sasniegumiem kosmosa misijās. Viņš arī piedalījies Ventspils Starptautiskajā cīņas robotu hakatonā "Combat Robotics 2025". Rodrigo izrāda ārkārtīgi lielu interesi par IT jomu un piedalās dažādos gan vietēja mēroga, gan starptautiska mēroga projektos. 4. Matīsam Purviņam – Matīss ir izcili aizstāvējis savu bakalaura darbu, absolvējot Ventspils Augstskolas akadēmisko bakalaura studiju programmu "Datorzinātnes" un šobrīd turpina studijas maģistra studiju programmā. Matīss ir apguvis vairākas programmēšanas valodas, kā arī piedalās Ventspils Starptautiskā radioastronomijas centra projektā "RADIOBLOCKS". Paralēli studijām Matīss strādā par programmētāju un tādējādi ir iepazinies ar īstu ikdienas darbu. 5. Paulam Matīsam Rullim – Paula dzimtā puse ir Valmiera, kaut arī šobrīd viņš studē elektronikas inženieriju Ventspilī. Paulam vislielāko gandarījumu sagādā fiziskas ierīces izveide, kura gala rezultātā strādā kā iecerēts. Savas iegūtās zināšanas pirmajā studiju gadā arī apliecinājis piedaloties “EIFTronic 2025” konkursā Lietuvā, kur elektromērījumu disciplīnā ieguvis 1. vietu, turklāt, komandas vispārējā novērtējumā ieguvis 2. vietu. Paralēli studijām Pauls pilda Valsts Aizsardzības Dienesta pienākumus 4. Kurzemes Brigādē, kur attīsta disciplīnu, atbildību un prasmi veikt komandas darbu. 6. Tomasam Žukovskim – Tomass studē Ventspils Augstskolas bakalaura studiju programmas “Elektronikas inženierija” 2. kursā. Studiju laikā ir aktīvi piedalījies savu iemaņu uzlabošanā un ieguvis augstu vidējo atzīmi, kā arī ir piedalījies elektronikas konkursā EIFTronic 2025, kurā ar komandu ieguvis otro vietu starptautiskā līmenī, bet pats ieguvis divas pirmās vietas sekojošās nominācijās: Teorētiskais uzdevums un Digitālās ierīces savienošana. 7. Līgai Migoļai – Līga ir Ventspils Augstskolas bakalaura studiju programmas "Datorzinātnes"1.kursa studente. Mācoties vidusskolā, Līga ir piedalījusies matemātikas un programmēšanas olimpiādēs, kā arī ir izstrādājusi programmēšanas projektu - tīmekļa vietni. Līgas intereses vienmēr ir bijušas saistītas ar eksaktajām zinātnēm – īpaši matemātiku un programmēšanu, tomēr ārpus mācībām Līga piedalās arī frīsbija treniņos un sacensībās, un ir ieguvusi godalgotas vietas gan Latvijas, gan Baltijas mērogā. 8. Kristoferam Jēkabam Rozevskim – Kristofers ir Ventspils Tehnikuma absolvents un šobrīd Ventspils Augstskolā apgūst bakalaura studiju programmu "Elektronikas inženierija" 1.kursā. Kristoferam ir plašas zināšanas programmēšanā, viņš ir apguvis dažādas programmēšanas valodas, ieguvis apliecību par kursu apgūšanu "Mākslīgā Intelekta Talantu Programma 2025", kā arī ieguvis 3. vietu zinātniski praktiskajā konferencē par darbu "Mākslīgā intelekta attīstība mūsu ikdienas dzīvē". 9. Kristeram Rudzikam – Kristers ir Viļa Plūdoņa Kuldīgas vidusskolas absolvents un šobrīd studē bakalaura studiju programmas "Datorzinātnes" 1.kursā. Kristers izrāda interesi par IT nozari, ir apguvis dažādas programmēšanas valodas un programmas. Mācoties vidusskolā, ir aktīvi iesaistījies vidusskolas pašpārvaldē un ieguvis vairākas pateicības par izciliem sasniegumiem olimpiādēs un konkursos: ieguvis 2.vietu angļu valodas olimpiādē valsts novada posmā, ieguvis 1. vietu Kuldīgas novada ekonomikas olimpiādē, kā arī ieguvis sertifikātu par dalību pasākumā "Euroscola" Eiropas Parlamentā. 10. Kristers Zamarītis – Kristers ir beidzis Liepājas Draudzīgā aicinājuma vidusskolu, bet šobrīd apgūst bakalaura studiju programmu "Elektronikas inženierija" 1.kursā. Mācoties skolā ir iegūta 2. vieta matemātikas olimpiādē. Kristeru ļoti aizrauj elektronikas un mikroshēmu uzbūve un ideja, ka ar zināšanām šajā jomā ir iespējams izstrādāt un pilnveidot elektroniskas ierīces.
Autors Rota Rulle 2025. gada 11. septembris
Šajā studiju gadā VeA Mūžiglītības centrs piedāvā jaunu lekciju ciklu “Zinātne un kultūra - sabiedrībai”, kurā reizi mēnesī, sestdienās, notiks Latvijā pazīstamu zinātnieku un izcilu personību lekcijas. Šo ciklu atklās Ojārs Spārītis – mākslas vēsturnieks, akadēmiķis, eksperts kultūras mantojuma saglabāšanas un restaurācijas jautājumos. Pirmās lekcijas paredzētas 20. septembrī plkst. 11.30 - 14.30. Ojārs Spārītis runās par šādām tēmām: Muiža kā ekonomisks un kultūras fenomens Muižu kungu namu dzīve 20. un 21. gs. Latvijas sakrālais mantojums un tā atjaunošana Kurzemes bruņniecības loma Kurzemes hercogu sarkofāgu un dievnamu atjaunošanā Pieteikšanās: https://www.venta.lv/muzizglitiba/pieteiksanas Vairāk informācijas: mic@venta.lv, tālr. 29102007
Autors Rota Rulle 2025. gada 9. septembris
Ventspils Augstskolas pārstāvji 3. un 4. septembrī kopā ar sadarbības partneriem no piecām valstīm Vīnē turpināja darbu pie projekta NextTechTalent īstenošanas. Projekta galvenais mērķis ir veicināt agrīnā posma pētnieku kompetenču attīstību un veidot starptautisku sadarbības tīklu. Šobrīd ir uzsākta detalizēta situācijas izpēte – tiek izstrādāts interviju dizains jaunajiem pētniekiem un citām pētnieku karjeras attīstībā iesaistītajām pusēm, analizēts valsts regulējums, tracējošie faktori karjeras attīstībai, kā arī apkopoti labās prakses piemēri. Šī priekšizpēte būs kā pamats nākamajiem projekta posmiem, izstrādājot risinājumus, kas palīdzēs pētniekiem pilnveidot prasmes un vieglāk iekļauties darba tirgū, īpaši tādās jomās kā digitālā transformācija, zaļais kurss un zinātniski ietilpīgas tehnoloģijas ( deep tech ). Projekts paredz arī apmācību un mentoru programmu izstrādi, kā arī karjeras attīstības sistēmu ieviešanu un testēšanu. Uzmanība tiek pievērsta dažādības un iekļaušanas veicināšanai gan akadēmiskajā, gan uzņēmējdarbības vidē, lai pētniekiem no dažādām vidēm būtu līdzvērtīgas iespējas. Tāpat projekts akcentē ilgtspēju – radītie rezultāti tiek veidoti tā, lai tie būtu izmantojami arī pēc projekta īstenošanas. Ventspils Augstskolu klātienē pārstāvēja projekta vadītāja - vadošā pētniece Lilita Sproģe, administratīvā projektu vadītāja Ieva Kozlova, vadošais pētnieks Kārlis Krēsliņš, zinātniskā viesasistente - doktorante Līga Pūce un viespētniece Linda Rudzroga. Darba seminārā Līga Pūce prezentēja izstrādāto interviju veidni agrīnā posma pētniekiem, vadošais pētnieks Kārlis Krēsliņš iepazīstināja partnerus ar plānoto apmācību programmu virzieniem, kas jaunos zinātniekus labāk sagatavotu Eiropas pētniecības telpas mainīgajām prasībām, savukārt Linda Rudzroga, kura projektā atbild par komunikācijas sadaļu, ziņoja par paveikto publicitātes jomā un turpmākajām aktivitātēm, akcentējot partneru sadarbības nozīmi mērķtiecīga un nozīmīga satura radīšanā un izplatīšanā. Paplašinot zinātnisko sadarbību arī ārpus projekta ietvara, Ventspils Augstskolas vadošā pētniece, Doktorantūras skolas vadītāja Lilita Sproģe 3.septembrī viesojās arī University of Applied Sciences St. Pölten, lai iepazīstos ar augstākās izglītības iestādes studiju un pētniecības infrastruktūru un pārrunātu jauno zinātnieku pētniecības iespējas nākotnē. Lilita Sporģe tikās ar četriem St. Pölten lietišķo zinātņu universitātes pārstāvjiem starptautiskās sadarbības un pētniecības jomās. Projekts tiek īstenots Eiropas Komisijas programmas Apvārsnis Eiropa ietvaros laika posmā no 2025. gada 1. jūnija līdz 2027. gada 30. septembrim. Tā kopējais finansējums ir 1 286 375,00 eiro, no kuriem 168 750,00 eiro paredzēti projektā noteikto Ventspils Augstskolas pienākumu izpildei. Projektu koordinē bezpeļņas pētniecības organizācija MINDS & SPARKS GmbH, kas atrodas Vīnē, Austrijā. Projekta partneri ir Babeș-Bolyai Universitāte Klužas-Napokā (Rumānija); Ventspils Augstskola (Latvija); Jozefa Štefana institūts Ļubļanā (Slovēnija); Minsteres Tehnoloģiju universitāte Korkā (Īrija); Impact Hub Liepāja Liepājā (Latvija); Cluj IT Cluster Klužas-Napokā (Rumānija), un Digital Innovation Hub Slovenia Ļubļanā (Slovēnija). Sagatavoja: Linda Rudzroga Ventspils Augstskolas viespētniece E-pasts: linda.rudzroga@venta.lv
Autors Rota Rulle 2025. gada 9. septembris
Šī gada 1.septembrī Ventspils Augstskolā ir uzsākts jauns Eiropas Savienības (ES) līdzfinansēts projekts “ Ventspils Augstskolas studiju vides modernizācija ”, Nr. 4.2.1.8/2/25/I/007. Projekta īstenošanas ilgums ir 24 mēneši, līdz 31.augustam 2027.gadā. Projekta mērķis ir nodrošināt Ventspils Augstskolas studiju vides modernizāciju, kas ietver bakalaura studiju programmas "Datorzinātnes" un profesionālā bakalaura studiju programmas "Elektronikas inženierija" infrastruktūras uzlabošanu un attīstību. Lai panāktu kvalitatīvas un konkurētspējīgas izglītības nodrošināšanu, projekta ietvaros tiks veikti mērķtiecīgi pasākumi, kas vērsti uz studiju telpu tehnoloģisko modernizāciju, materiāltehniskās bāzes pilnveidošanu un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) ieviešanu. Tieši šīs inženierzinātņu un IT jomas programmas ir stratēģiski svarīgas Ventspils reģiona un visas Latvijas ilgtspējīgai ekonomiskajai izaugsmei, sagatavojot augsti kvalificētus speciālistus digitālās transformācijas un tehnoloģiskās attīstības veicināšanai. Projekta gaitā tiks uzlabota laboratoriju un auditoriju infrastruktūra, lai studiju telpas būtu aprīkotas ar jaunākajām tehnoloģijām un atbilstu modernas augstākās izglītības standartiem. Tiks iegādātas un ieviestas jaunākās tehnoloģijas un iekārtas, kas būtiski paplašinās studentu iespējas darboties ar nozarē aktuāliem rīkiem un programmatūrām, tādējādi sagatavojot viņus darbam ar industrijā plaši izmantotām tehnoloģijām. Papildus, plānots turpināt digitālās infrastruktūras pielāgošanu mūsdienu prasībām, ļaujot īstenot hibrīda un attālināto mācību procesu atbilstoši aktuālajām izglītības tendencēm. Veiktā modernizācija ļaus būtiski uzlabot studiju kvalitāti un atbilstību darba tirgus prasībām, sniedzot studentiem iespēju iegūt praktiskas iemaņas un pielāgoties augošajām nozares prasībām. Šis projekts ne tikai uzlabos studiju vidi un veicinās inovāciju integrāciju mācību procesā, bet arī sekmēs Ventspils Augstskolas kā augstākās izglītības un pētniecības centra attīstību Latvijā un ārpus tās, piesaistot studentus gan no reģiona un valsts, gan no ārvalstīm.  Projekta “Ventspils Augstskolas studiju vides modernizācija”, Nr. 4.2.1.8/2/25/I/007, kopējās izmaksas ir 215 083.00 EUR, no kuriem plānotais Eiropas Reģionālās attīstības fonda apjoms ir 85% no attiecināmajiem izdevumiem – 182 820.55 EUR un valsts finansējuma apjoms ir 15% no attiecināmajiem izdevumiem – 32 262.45 EUR.
Autors Rota Rulle 2025. gada 3. septembris
Informējam par iespēju piedalīties VSRC Vasaras skolā par pulsāru novērojumiem centimetru un metru viļņu garumos Ventspils Augstskolā no 8. līdz 19. septembrim. Šī intensīvā un iedvesmojošā vasaras skola ir paredzēta maģistrantiem, doktorantiem un jaunajiem pētniekiem astronomijas un astrofizikas jomā. Galvenās tēmas: Pulsāru novērojumi ar LOFAR teleskopu Pulsāru astronomijas pamati Novērojumu plānošana Pulsāru datu apstrāde un analīze Norises vieta: Inženierzinātņu pētniecības institūts – Ventspils Starptautiskais radioastronomijas centrs, Ventspils Augstskola, 407. auditorija
Autors Rota Rulle 2025. gada 3. septembris
1. septembrī Ventspils Augstskolā ar uzrunām un muzikālo priekšnesumu tika atklāts 2025./2026. akadēmiskais gads. Studentus uzrunāja Augstskolas rektors Andris Vaivads, Ventspils valstspilsētas domes priekšsēdētājs Jānis Vītoliņš un fakultāšu dekāni - Dace Štefenberga, Vairis Caune un Jānis Veckrācis. Ar muzikālu sveicienu priecēja mūziķis Roberts Bahmans. 
Citas ziņas