Sadarbībā ar RSU un LMA tiek radīts digitālais pavadonis labākai dzīvei

2024. gada 22. janvāris

Saņemtā Red Dot dizaina balva emociju regulēšanas lietotnei EMORI ir nozīmīgs sasniegums starpdisciplinārajā augstskolu sadarbībā, vertikāli integrētā projekta studiju kursa ietvaros kļūstot par pirmo augstskolu sadarbības projektu Latvijā, kas saņēmis šāda līmeņa dizaina balvu. Kāds bija ceļš līdz balvas saņemšanai un kas īsti ir EMORI?


Balva par labāko dizainu


Red Dot ir viens no lielākajiem dizaina konkursiem pasaulē, kurā ik gadu tiek saņemti aptuveni 20 tūkstoši pieteikumu. Konkurss notiek kopš 1955. gada, un to organizē Ziemeļreinas-Vestfālenes Dizaina centrs, kas ir viena no vecākajām un slavenākajām dizaina institūcijām Eiropā. Apbalvojums tiek pasniegts tādās kategorijās kā Produktu dizains, Komunikācijas dizains un Dizaina koncepcija. Konkursa žūriju veido starptautiska neatkarīgo dizaineru un dizaina profesoru sastāvs. Red Dot norāda uz izcilu kvalitāti visā pasaulē.


Latvijā radītā EMORI emociju regulēšanas lietotne ir trīs augstskolu – Rīgas Stradiņa universitātes (RSU), Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) un Ventspils Augstskolas – kopdarba rezultāts, kurā iesaistīti bakalaura, maģistra un doktora studiju programmās studējošie un viņu docētāji. Apvienojot spēkus sinerģijā starpdisciplinārā līmenī, RSU veido lietotnes satura koncepciju un satura struktūras izstrādi, LMA piedalās ar dizaina risinājumiem, un Ventspils Augstskola izstrādāja lietotnes programnodrošinājumu pēc sniegtā koncepta.


Tas, ka atšķirīgu Latvijas augstskolu viedie prāti – pētnieki, mācībspēki un studenti – spējuši apvienot spēkus, lai iegūtu tik augsta līmeņa nozīmīgu atzinību, ir sasniegums mūsu valsts augstākās izglītības līmenī.


Šīs sadarbības pamats veidojies tieši vertikāli integrētā projekta studiju kursā Psiholoģiskā palīdzība un pašpalīdzība, tādējādi veicinot gan zinātnisko rezultātu radīšanu un šobrīd jau orientējoties uz tehnoloģiju pārneses aktivitāšu plānošanu. Tā ir mūsu nākotne un ceļš, kurp jādodas – sadarbojoties starpdisciplinārās vidēs, darbojoties komandā, kopā arī formulējot inovatīvus nākotnes plānus.



Studējošie rada zinātni digitālā vidē


Šajā izaicinājumiem pilnajā laikmetā mums ir daudz jādomā par saviem resursiem un veidiem, kā paši varam sev palīdzēt gan personīgajā, gan profesionālajā dzīvē. Ir pieejami dažādi resursi, un viens no tiem mūsdienās ir arī mobilās lietotnes, kas, piemēram, var iemācīt regulēt emocijas. Tā kā latviešu valodā atšķirībā no citām valodām šāda resursa nav, radās ideja veidot šādu rīku.


2020. gada sākumā ideja par EMORI izstrādi izveidojās pēc dalības zinātniskā konferencē Nīderlandē, uz kuru RSU docētāja Inese Paiča bija aizbraukusi kā klausītāja. Konference bija veltīta tikai un vienīgi emociju izpētei. Tur viņa ieraudzīja, cik daudz studenti var izdarīt tehnoloģiju jomā ar lietotnēm, programmām – gan ar telefonu, gan datorā. Tas iedvesmoja, un radās doma, ka mums arī vajag kaut ko līdzīgu. 


Nākamais solis bija, kad profesore Kristīne Mārtinsone saveda kopā ar LMA un palīdzēja izveidot kopīgu komandu. Pateicoties vertikāli integrētā projektu studiju kursam, kas paredzēts pētniecības veicināšanai, un entuziastiskiem studentiem, tika patērētas daudzas stundas, plānojot EMORI satura un dizaina izstrādi.

 

Ar ko mēs varam būt citādāki? Kas varētu būt mūsu pienesums? Proti, ne tikai saturs, kas lielākajā daļā aplikāciju ir, bet arī atsevišķi mākslā balstīti uzdevumi, kas ir jaunums. 

 

Sadarbībā ar Ventspils Augstskolas Informācijas tehnoloģiju fakultātes lektori Karinu Šķirmanti izdevās uzrunāt šīs augstskolas programmēšanas studiju pēdējā kursa studentu Jāni Vīksni, kas izstrādāja mobilās lietotnes un datu apmaiņai nepieciešamo aizmugursistēmu sava kvalifikācijas darba ietvarā, tādējādi iepriekš izstrādāto konceptu realizējot taustāmā veidā – mobilās lietotnes formātā.



Lietotnē iekļauti arī spēles elementi


EMORI lietotnes prototips ir izstrādāts, mērķtiecīgi domājot par dažādu cilvēku grupu emocionālās labsajūtas uzlabošanu digitālā vidē, kur liela nozīme ir dizainam.


“Dizaina process aizsākās ar lietotāju izpēti un vajadzību apzināšanu. Ļoti svarīgs aspekts bija lietotnes struktūras un funkcionalitātes plānošanā, pievēršot uzmanību gan lietotāja pieredzei, gan vizuālās valodas izstrādei,” stāsta LMA funkcionālā dizaina specialitātes absolvente Džūlija Trutjaka. “Ikviens lietotāja saskarē esošs dizaina elements – no lietotnes navigācijas līdz lietotāja motivācijas sistēmai – tika izstrādāts ar mērķi uzlabot emocionālo labsajūtu un uzraudzīt garastāvokļa izmaiņas. Lai panāktu intuitīvu lietojamību un lietotāja iesaisti, izstrādes procesā tika izmantotas dažādas dizaina metodes, tai skaitā, uz lietotāju orientēts dizains, iteratīvais dizains, personu izveide, dizaina prototipēšanas rīki un spēļu elementu integrācija,” turpina Džūlija.


EMORI prototipa izstrādē LMA pārstāvēja docētāji Liene Jākobsone, Barbara Ābele, Matīss Zvaigzne un Markus Rožkalns, kā arī maģistra programmas funkcionālā dizaina studenti Džūlija Trutjaka, kura veidoja procesa un interaktīvo dizainu, Dārta Galiņa – UX/ UI dizainu, Ričards Znutiņš–Znutāns – ilustrācijas un zīmolu, Sandra Sugako – grafisko un informācijas dizainu, tā nodrošinot plašu perspektīvu un rūpīgu pieeju katram dizaina elementam, sākot no vizuālās identitātes līdz motivācijas aspektiem.


“Darbs pie EMORI lietotnes prototipa izstrādes mums sniedza vērtīgu profesionālu pieredzi, veicinot starpdisciplināru sadarbību, lai vienoti nokļūtu līdz rezultātam. EMORI lietotnes veiksmes stāsts ir rūpīgas izpētes, metodoloģiskas pieejas un mākslinieciskās izteiksmes savienošanā. Nākotnē lietotāji var sagaidīt lietotni, kas veicina emocionālo labbūtību, kā arī uzmanīgi izstrādātu dizainu, kas atspoguļo EMORI saikni ar cilvēkiem. Iedomājoties EMORI nākotni, es redzu ne tikai lietotni, bet digitālu pavadoni, kas bagātina dzīvi, kurš māca, kā dažādas ikdienas emocijas vadīt un virzīt. Ar nepacietību gaidām, kad varēsim vērot šī projekta attīstību un progresu,” noslēdz Džūlija.



Lietotnē iekļauta emociju dienasgrāmata


No RSU puses katra mazā satura vienība tika zinātniski pārbaudīta, šajā saturā nav nekā tāda, kas būtu pseidozinātnisks vai populārzinātnisks. Lietotnes izstrādes 1. posms noslēdzās 2023. gada sākumā, un izstrādātais prototips pēc aptaujas par savām emociju regulācijas prasmēm palīdz atklāt to, kādas ir lietotāja emociju regulācijas prasmes un kura no tām vairāk attīstīta, kura – mazāk. Ir paredzēts, ka darbs pie lietotnes izstrādes turpināsies jau 2. posmā, kurā tiks pievienota papildu funkcionalitāte, piemēram, lietotne piedāvās dažādus uzdevumus – gan mākslā balstītus, gan audio, un varbūt vēl kādus citus. 


Emociju regulācijas prasmes ir spēja emocijas ne tikai atpazīt un apzināties, bet arī korekti nosaukt vārdā. Lietotnē ir iestrādāta tā saucamā emociju dienasgrāmata, kas cilvēkam palīdzēs nonākt pie pareiziem vārdiem. Bieži ir tā, ka cilvēki nezina šos vārdus, piemēram, viņi saka, ka “jūtas slikti”, bet nevar definēt tieši, ko ietver šis vārds “slikti”.


Plānots, ka emociju dienasgrāmata palīdzēs atrast īstos vārdus, vedot pa algoritmu un piedāvājot dažādas izvēles. 

Dienasgrāmatā, fiksējot šīs emocijas, varēs pēc apmēram mēneša vai diviem redzēt, kādi emocionālie stāvokļi vai noskaņojums ir dominējis. Jau mazliet augstāka emociju regulācijas prasme ir, kad ir izpratne par to, kāpēc tu tā jūties? Ko vari darīt, ko vari ietekmēt, cik lielā mērā? Spēja emocijas pieņemt un izturēt, ja nav iespējams mainīt, spēja nomierināties, spēja sevi aktivizēt, spēja pārslēgties.


Mērķis, lai lietotājs vienkārši iemācītos šīs prasmes – sevī atpazīt emocijas un zināt, kā trenēt tās, tādējādi uzlabotu savu veselību un labbūtību.



Lietotnes saturu pilnveidos doktora disertācijā


Par šo lietotni pilotpētījuma ietvaros veikts bakalaura darbs – tā ir šī jau minētā emociju dienasgrāmata. Savā darbā studentei izdevās savākt pilotpētījumam lielu izlasi. Tie bija aptuveni 70 cilvēki, kas mēnesi šo emociju dienasgrāmatu lietoja, un tika mērītas viņu emociju regulācijas prasmes pirms mēneša un pēc tā. Rezultātā emociju regulācijas prasmes tiem, kuri lietoja aplikāciju, bija paaugstinājušās, savukārt kontroles grupai, kura nedarīja neko, šīs prasmes nebija mainījušās. 


Lietotnes tehnoloģiju pārnese tagad nodota jaunizveidotajā RSU Inovāciju centrā, un par lietotnes satura izstrādi top disertācija, ko turpina doktora studiju programmas Psiholoģija doktorante Elīna Ieva Smule.


Autores: RSU profesore Kristīne Mārtinsone un RSU doktorante, lektore Inese Paiča


Dalīties ar ziņu

Citi jaunumi

Autors Rota Rulle 2025. gada 12. decembris
2025.gadā Ventspils Augstskolā un Vidzemes Augstskolā tika uzsākta projekta “VeA un ViA doktorantūras granti” īstenošana, konkursa kārtībā piešķirot granta finansējumu promocijas darbu sekmīgai izstrādei diviem doktorantiem. Iepazīstinām ar granta saņēmēju Kristiānu Balodi!
Autors Rota Rulle 2025. gada 8. decembris
3. decembrī Ventspils Augstskolas bibliotēkā aizvadīta tikšanās ar izcilo tulkotāju Daci Meieri. Tikšanos un sarunu vadīja Astra Skrābane. Tulkošanas studiju fakultātes studentiem un docētājiem, kā arī citiem interesentiem bija iespēja uzzināt vairāk par Daces Meieres tulkoto Irenes Valjeho grāmatu “Papiruss. Pasaules vēsture grāmatās” un par tulkošanu kopumā. Astra Skrābane vadīja diskusiju, izmantojot īpašus atmiņas mezglus, kuri simbolizēja kādu sarunas tēmu, kā arī sasaistīja seno vēsturi ar mūsdienām. Irenes Valjeho “Papiruss” ir par pasaules vēstures saikni ar mūsdienām, par mūsu senču domu gājienu un uzskatu klātbūtni arī 21. gadsimta pasaulē. Tā mainās un attīstās, bet pagātne tomēr ietekmē mūs vairāk nekā varētu šķist. “Grāmata ir atmiņas un iztēles paplašinājums,” Astra Skrābane citē rakstnieku Borhesu. Sarunas laikā Dace Meiere sniedza vērtīgas atziņas un padomus, piemēram, katrā valodā izpratne par pasauli ir citāda, jebkurai tulkotai grāmatai bez acīmredzamā autora ir arī otrs autors – tulkotājs. Dace Meiere arī aicināja mācīties vairāk valodu, – kaut mazliet, jo zināšanas vienmēr noderēs. Tulkotāja slavēja gan grāmatas autores Irenes Valjeho īpatnējo izbrīnu par pasauli, gan izcilo redaktoru Arturu Hansonu, kurš palīdzēja pareizi pārtulkot grāmatā iekļautos pārstāstītos citātus no citām valodām. “Galvenais darbarīks ir latviešu valoda, un tā ir jākopj un jāpilnveido,” uzsvēra tulkotāja, aicinot studentus ne tikai tulkot, bet arī lasīt grāmatas labā un bagātā latviešu valodā. Dace Meiere norādīja, ka Ventspils ir ideāla vieta tulkošanai un, ja tulkošanas laikā gadās (un tā notiek nereti) piedzīvot grūtus brīžus, ir jādodas pastaigā. Foto: Ventspils bibliotēka Informāciju sagatavoja 3TVT studente Sanija Zundovska un 2TVT studente Sindija Plotniece.
Autors Rota Rulle 2025. gada 8. decembris
No 11. novembra līdz 15. novembrim Ventspils Augstskolas Elektronikas inženierijas 3. kursa studenti Rūdolfs Pakalns, Marta Dzelme un 1. kursa students Kristofers Jēkabs Rozevskis piedalījās universitāšu alianses “COLOURS” organizētajā hakatonā “Reinforcement Farming”, kas norisinājās Osijekas Universitātē Horvātijā, Elektrisko inženierzinātņu, datorzinātņu un informācijas tehnoloģiju fakultātē ( Faculty of Electrical Engineering, Computer Science and Information Technology Osijek , FERIT). Hakatona galvenais uzdevums bija, izmantojot “stimulētās mācīšanās” metodes, apmācīt mākslīgā intelekta aģentus kā spēles varoņus. Pēdējā dienā komandu izstrādātie MI varoņi savstarpēji sacentās pret citu komandu aģentiem. Tā kā Elektronikas inženierijas studiju programmā netiek iekļauti kursi, kuros padziļināti apgūst mākslīgā intelekta apmācīšanu, šis hakatons bija lieliska iespēja iegūt papildus zināšanas, kuras ir noderīgas strauji attīstošajā mākslīgā intelekta nozarē un palīdz izprast to, kā ikdienas darbu atvieglošanai bieži izmantotais MI darbojas. Rūdolfs atzīst, ka pirms dalības projektā viņam nebija īsti skaidra priekšstata par to, kā notiek mākslīgā intelekta apmācīšana, par to bija tikai dzirdēts, taču hakatona laikā, aktīvi darbojoties komandā un mēģinot risināt reālus uzdevumus, viņš ieguva pieredzi, kā MI tiek apmācīts, kā tas reaģē uz datiem un kā ar to strādāt praktiskās situācijās. Šī pieredze viņam devusi daudz vērtīgāku izpratni ar MI un, viņaprāt, ir ļoti noderīga prasme mūsdienu un nākotnes tehnoloģiju nozarē. Projekta ietvaros studenti apmeklēja arī pasākumu “ CoLab – Advanced Technologies for Smart Farming ” un Field Study , kas ietvēra ekskursiju lopkopības saimniecībā, kura aprīkota ar vairākām modernām robotikas iekārtām. Ferma aprīkota ar uzņēmuma LELY ražotu robotu, kurš pats sagatavo un nogādā barību līdz attiecīgajām govīm. Govju monitorēšanu veic viedās apkakles, kas nosaka govs ID numuru, priekšlaicīgi brīdina par veselības problēmām un slaukšanas statisktiku. Arī govju slaukšana ir pilnībā automatizēta ar struktūru, kas veic govju slaukšanu un aprūpi. Papildus šis pasākums nodrošināja izglītojošas lekcijas par jau eksistējošām robotikas un māklīgā intelekta sistēmām, kuras pielieto lauksaimniecības uzlabošanai, kā arī risinājumiem, pie kuriem pašlaik tiek strādāts. “Papildus pašam hakatonam bija ļoti interesanti, aprunāties ar vietējiem studentiem un uzzināt par viņu studiju programmām un to, kā viņi apgūst STEM zināšans un prasmes. Vietējie studenti bija ļoti pretīmnākoši un aizrautīgi iepazīstināja arī ar horvātu tradīcijām un vēsturi, sniedzot šim projektam arī kulturālu vērtību,” saka Marta. Kristofers Jēkabs Rozevskis uzsver, ka dalība hakatonā sniegusi būtisku pienesumu izpratnei par mākslīgā intelekta darbības principiem un praktisko pielietojumu. “Zināšanas šajā jomā ir ļoti būtiskas, lai izprastu, kā tiek, vismaz daļēji, radīts mākslīgais intelekts, ar kuru darbojamies ikdienā. Kaut arī iepriekš biju saskāries ar MI izstrādi un teorētiskajiem principiem, šajā projektā man kļuva daudz skaidrāki MI apmācības soļi, principi un tas, kā MI tiek mācīts veikt konkrētu darbību, kā arī kādas nianses var novest pie kļūdaina vai nevēlama rezultāta,” stāsta Kristofers. Projekta ietvaros studenti izmantoja stimulētās mācīšanās metodes, lai apmācītu aģentus darboties spēļu vidē, un praktiskā darba laikā īpaši spilgti atklājās MI apmācības jutīgums pret izvēlēto “apbalvojumu” struktūru. “Iestatot pārmērīgi lielu ‘apbalvojumu’ par kādu darbību, aģents mēdza pārāk uz to ‘ieciklēties’. Tas palīdzēja labāk saprast, kāpēc kāds MI mēdz kļūdīties – iespējams, tas ir vairāk apmācīts uz kāda teksta sintaksi nekā uz tā patiesumu vai otrādi,” skaidro Kristofers. Viņš piebilst, ka ir īpaši priecīgs par iespēju dalīties ar savām zināšanām un pieredzi par sev interesējošu tēmu gan ar kursabiedriem, gan citu valstu studentiem, stiprinot savstarpēju profesionālo un akadēmisko sadarbību. “Šī pieredze ir bijusi ļoti vērtīga un izglītojoša, paplašinot skatījumu uz viedo sistēmu pielietošanas iespējām dažādās nozarēs, tādēļ mēs noteikti izmantotu iespēju atkārtoti piedalīties “COLOURS” vai kādā citā projektā”, atzīst studenti.
Autors Rota Rulle 2025. gada 8. decembris
Ventspils Augstskolas Tulkošanas studiju fakultātes pētniece, asociētā profesore Silga Sviķe no 27. līdz 29. novembrim piedalījās Eiropas Terminoloģijas asociācijas (EAFT) samitā “Terminoloģijas plānošana Eiropā”. Pasākums šogad tika organizēts jau 12. reizi un notika Insbrukas Universitātē, Austrijā. Pasākumā notika vairākas paneļdiskusijas par terminoloģiju izglītības ieguves dažāda līmeņa posmos, par daudzvalodības īstenošanu un to, kā tas ietekmē terminoloģiju. Programmā bija iekļautas arī vairākas citas svarīgas tēmas, piemēram, kā nodrošināt kvalitatīvu terminoloģiju mākslīgā intelekta rīkos un kā no rīkiem izgūt informāciju ar korektu terminoloģiju. Pasākuma paneļdiskusijās terminologi debatēja par jaunvārdu veidošanu un terminoloģijas lomu daudzvalodu sabiedrībā. Galvenā atziņa no dalības samitā – terminoloģijas plānošana nav tikai lingvistisks jautājums – tā skar politiku, izglītību, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas un kultūru, tāpēc terminoloģija ir nozīmīga un būtiska visai sabiedrībai. Īpaši nozīmīga ir terminoloģijas mācīšana un mācīšanās mākslīgā intelekta lielās popularitātes laikā. Samitā tika atklāts terminoloģijas rokasgrāmatas “ Handbook of Terminology ” 4. sējums “ Terminology planning in Europe ” (Terminoloģijas plānošana Eiropā), kas ir aktuāls un nozīmīgs resurss terminoloģijas interesentiem. Sagatavoja: TSF pētniece, asoc. prof. Silga Sviķe
Autors Rota Rulle 2025. gada 6. decembris
Studiju programmas “Tulkošana un valodu tehnoloģija” 4. kursa studentei Robertai Šarlotei Andersonei novembra sākumā bija lieliska iespēja kopā ar savas prakses vietas lokalizācijas komandu apmeklēt konferenci DeepL Dialogues Berlīnē. Konferences galvenā tēma bija par to, ko nozīmē būt future fluent jeb gataviem nākotnei un kā ar mākslīgā intelekta (MI) palīdzību atklāt un pilnībā izmantot cilvēka potenciālu. Uzstājās gan DeepL dibinātājs un izpilddirektors Jareks Kutilovskis ( Jarek Kutylowski ), gan citi DeepL izstrādātāji un klienti, kas dalījās ar uzņēmuma nākotnes mērķiem saistībā ar MI, jaunām idejām un savu pieredzi. Tāpat tika demonstrēti jaunākie rīki, piemēram, MI aģents, rīks mutvārdu tulkošanai reāllaikā un rīks, kas palīdz nodrošināt vienotu tulkojumu stilu un kvalitāti. Šarlote stāsta: “ DeepL konference bija ļoti aizraujoša un iedvesmojoša pieredze. Uzzināju daudz jauna par funkcijām, kas drīzumā tiks ieviestas, un par projektiem, kas vēl ir izstrādes procesā. Mani īpaši pārsteidza, cik ļoti DeepL ir attīstījies, jo kā studente es to līdz šim pazinu tikai kā vienkāršu mašīntulkošanas rīku un pat nenojautu par visām citām funkcijām un biznesa rīkiem. Bija ļoti iedvesmojoši klausīties, kā DeepL plāno attīstīties kopā ar mākslīgo intelektu, un šī pieredze ne tikai paplašina zināšanas par tulkošanas tehnoloģijām, bet arī liek aizdomāties par to, kā MI maina veidu, kā mēs strādājam.” “Galvenā atziņa, ko guvu, ir tā, ka MI nekur nepazudīs – tas ir šeit uz palikšanu, un svarīgi ir iemācīties sadarboties ar to, lai tas mūs nevis aizstātu, bet gan palīdzētu stiprināt to, kas mums padodas vislabāk. Man tiešām liels prieks, ka varēju piedalīties šādā pasākumā,” norāda Šarlote. 
Autors Rota Rulle 2025. gada 6. decembris
19. novembrī Ventspils Olimpiskā Centra basketbola hallē norisinājās volejbola turnīrs. Jau no 1. oktobra Studentu padome aktīvi nodrošina studentiem bezmaksas pieeju dažādām sporta aktivitātēm, kā peldēšana, basketbola un volejbola treniņi. Dalībnieki reģistrējās iepriekš norādītā anketā, tad pēc nejaušības principa dalībnieki tika sadalīti komandās. Turnīram pieteikušies bija 24 dalībnieki, kas veidoja 4 pilnas komandas. Izveidotās komandas bija vienlīdzīgas, šādi nodrošinot maksimāli godīgu turnīru. Ventspils Augstskolas Studentu padomes sporta koordinators, turnīra organizators un tiesnesis Hardijs Fabriciuss ir ļoti pateicīgs dalībniekiem par iesaisti un degsmi piedalīties. Liels paldies "Redbull", "Užavas alus" un Studentu padomei par atbalstu un balvu nodrošināšanu.
Citas ziņas