Blog Layout

Sadarbībā ar RSU un LMA tiek radīts digitālais pavadonis labākai dzīvei

janv. 22, 2024

Saņemtā Red Dot dizaina balva emociju regulēšanas lietotnei EMORI ir nozīmīgs sasniegums starpdisciplinārajā augstskolu sadarbībā, vertikāli integrētā projekta studiju kursa ietvaros kļūstot par pirmo augstskolu sadarbības projektu Latvijā, kas saņēmis šāda līmeņa dizaina balvu. Kāds bija ceļš līdz balvas saņemšanai un kas īsti ir EMORI?


Balva par labāko dizainu


Red Dot ir viens no lielākajiem dizaina konkursiem pasaulē, kurā ik gadu tiek saņemti aptuveni 20 tūkstoši pieteikumu. Konkurss notiek kopš 1955. gada, un to organizē Ziemeļreinas-Vestfālenes Dizaina centrs, kas ir viena no vecākajām un slavenākajām dizaina institūcijām Eiropā. Apbalvojums tiek pasniegts tādās kategorijās kā Produktu dizains, Komunikācijas dizains un Dizaina koncepcija. Konkursa žūriju veido starptautiska neatkarīgo dizaineru un dizaina profesoru sastāvs. Red Dot norāda uz izcilu kvalitāti visā pasaulē.


Latvijā radītā EMORI emociju regulēšanas lietotne ir trīs augstskolu – Rīgas Stradiņa universitātes (RSU), Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) un Ventspils Augstskolas – kopdarba rezultāts, kurā iesaistīti bakalaura, maģistra un doktora studiju programmās studējošie un viņu docētāji. Apvienojot spēkus sinerģijā starpdisciplinārā līmenī, RSU veido lietotnes satura koncepciju un satura struktūras izstrādi, LMA piedalās ar dizaina risinājumiem, un Ventspils Augstskola izstrādāja lietotnes programnodrošinājumu pēc sniegtā koncepta.


Tas, ka atšķirīgu Latvijas augstskolu viedie prāti – pētnieki, mācībspēki un studenti – spējuši apvienot spēkus, lai iegūtu tik augsta līmeņa nozīmīgu atzinību, ir sasniegums mūsu valsts augstākās izglītības līmenī.


Šīs sadarbības pamats veidojies tieši vertikāli integrētā projekta studiju kursā Psiholoģiskā palīdzība un pašpalīdzība, tādējādi veicinot gan zinātnisko rezultātu radīšanu un šobrīd jau orientējoties uz tehnoloģiju pārneses aktivitāšu plānošanu. Tā ir mūsu nākotne un ceļš, kurp jādodas – sadarbojoties starpdisciplinārās vidēs, darbojoties komandā, kopā arī formulējot inovatīvus nākotnes plānus.



Studējošie rada zinātni digitālā vidē


Šajā izaicinājumiem pilnajā laikmetā mums ir daudz jādomā par saviem resursiem un veidiem, kā paši varam sev palīdzēt gan personīgajā, gan profesionālajā dzīvē. Ir pieejami dažādi resursi, un viens no tiem mūsdienās ir arī mobilās lietotnes, kas, piemēram, var iemācīt regulēt emocijas. Tā kā latviešu valodā atšķirībā no citām valodām šāda resursa nav, radās ideja veidot šādu rīku.


2020. gada sākumā ideja par EMORI izstrādi izveidojās pēc dalības zinātniskā konferencē Nīderlandē, uz kuru RSU docētāja Inese Paiča bija aizbraukusi kā klausītāja. Konference bija veltīta tikai un vienīgi emociju izpētei. Tur viņa ieraudzīja, cik daudz studenti var izdarīt tehnoloģiju jomā ar lietotnēm, programmām – gan ar telefonu, gan datorā. Tas iedvesmoja, un radās doma, ka mums arī vajag kaut ko līdzīgu. 


Nākamais solis bija, kad profesore Kristīne Mārtinsone saveda kopā ar LMA un palīdzēja izveidot kopīgu komandu. Pateicoties vertikāli integrētā projektu studiju kursam, kas paredzēts pētniecības veicināšanai, un entuziastiskiem studentiem, tika patērētas daudzas stundas, plānojot EMORI satura un dizaina izstrādi.

 

Ar ko mēs varam būt citādāki? Kas varētu būt mūsu pienesums? Proti, ne tikai saturs, kas lielākajā daļā aplikāciju ir, bet arī atsevišķi mākslā balstīti uzdevumi, kas ir jaunums. 

 

Sadarbībā ar Ventspils Augstskolas Informācijas tehnoloģiju fakultātes lektori Karinu Šķirmanti izdevās uzrunāt šīs augstskolas programmēšanas studiju pēdējā kursa studentu Jāni Vīksni, kas izstrādāja mobilās lietotnes un datu apmaiņai nepieciešamo aizmugursistēmu sava kvalifikācijas darba ietvarā, tādējādi iepriekš izstrādāto konceptu realizējot taustāmā veidā – mobilās lietotnes formātā.



Lietotnē iekļauti arī spēles elementi


EMORI lietotnes prototips ir izstrādāts, mērķtiecīgi domājot par dažādu cilvēku grupu emocionālās labsajūtas uzlabošanu digitālā vidē, kur liela nozīme ir dizainam.


“Dizaina process aizsākās ar lietotāju izpēti un vajadzību apzināšanu. Ļoti svarīgs aspekts bija lietotnes struktūras un funkcionalitātes plānošanā, pievēršot uzmanību gan lietotāja pieredzei, gan vizuālās valodas izstrādei,” stāsta LMA funkcionālā dizaina specialitātes absolvente Džūlija Trutjaka. “Ikviens lietotāja saskarē esošs dizaina elements – no lietotnes navigācijas līdz lietotāja motivācijas sistēmai – tika izstrādāts ar mērķi uzlabot emocionālo labsajūtu un uzraudzīt garastāvokļa izmaiņas. Lai panāktu intuitīvu lietojamību un lietotāja iesaisti, izstrādes procesā tika izmantotas dažādas dizaina metodes, tai skaitā, uz lietotāju orientēts dizains, iteratīvais dizains, personu izveide, dizaina prototipēšanas rīki un spēļu elementu integrācija,” turpina Džūlija.


EMORI prototipa izstrādē LMA pārstāvēja docētāji Liene Jākobsone, Barbara Ābele, Matīss Zvaigzne un Markus Rožkalns, kā arī maģistra programmas funkcionālā dizaina studenti Džūlija Trutjaka, kura veidoja procesa un interaktīvo dizainu, Dārta Galiņa – UX/ UI dizainu, Ričards Znutiņš–Znutāns – ilustrācijas un zīmolu, Sandra Sugako – grafisko un informācijas dizainu, tā nodrošinot plašu perspektīvu un rūpīgu pieeju katram dizaina elementam, sākot no vizuālās identitātes līdz motivācijas aspektiem.


“Darbs pie EMORI lietotnes prototipa izstrādes mums sniedza vērtīgu profesionālu pieredzi, veicinot starpdisciplināru sadarbību, lai vienoti nokļūtu līdz rezultātam. EMORI lietotnes veiksmes stāsts ir rūpīgas izpētes, metodoloģiskas pieejas un mākslinieciskās izteiksmes savienošanā. Nākotnē lietotāji var sagaidīt lietotni, kas veicina emocionālo labbūtību, kā arī uzmanīgi izstrādātu dizainu, kas atspoguļo EMORI saikni ar cilvēkiem. Iedomājoties EMORI nākotni, es redzu ne tikai lietotni, bet digitālu pavadoni, kas bagātina dzīvi, kurš māca, kā dažādas ikdienas emocijas vadīt un virzīt. Ar nepacietību gaidām, kad varēsim vērot šī projekta attīstību un progresu,” noslēdz Džūlija.



Lietotnē iekļauta emociju dienasgrāmata


No RSU puses katra mazā satura vienība tika zinātniski pārbaudīta, šajā saturā nav nekā tāda, kas būtu pseidozinātnisks vai populārzinātnisks. Lietotnes izstrādes 1. posms noslēdzās 2023. gada sākumā, un izstrādātais prototips pēc aptaujas par savām emociju regulācijas prasmēm palīdz atklāt to, kādas ir lietotāja emociju regulācijas prasmes un kura no tām vairāk attīstīta, kura – mazāk. Ir paredzēts, ka darbs pie lietotnes izstrādes turpināsies jau 2. posmā, kurā tiks pievienota papildu funkcionalitāte, piemēram, lietotne piedāvās dažādus uzdevumus – gan mākslā balstītus, gan audio, un varbūt vēl kādus citus. 


Emociju regulācijas prasmes ir spēja emocijas ne tikai atpazīt un apzināties, bet arī korekti nosaukt vārdā. Lietotnē ir iestrādāta tā saucamā emociju dienasgrāmata, kas cilvēkam palīdzēs nonākt pie pareiziem vārdiem. Bieži ir tā, ka cilvēki nezina šos vārdus, piemēram, viņi saka, ka “jūtas slikti”, bet nevar definēt tieši, ko ietver šis vārds “slikti”.


Plānots, ka emociju dienasgrāmata palīdzēs atrast īstos vārdus, vedot pa algoritmu un piedāvājot dažādas izvēles. 

Dienasgrāmatā, fiksējot šīs emocijas, varēs pēc apmēram mēneša vai diviem redzēt, kādi emocionālie stāvokļi vai noskaņojums ir dominējis. Jau mazliet augstāka emociju regulācijas prasme ir, kad ir izpratne par to, kāpēc tu tā jūties? Ko vari darīt, ko vari ietekmēt, cik lielā mērā? Spēja emocijas pieņemt un izturēt, ja nav iespējams mainīt, spēja nomierināties, spēja sevi aktivizēt, spēja pārslēgties.


Mērķis, lai lietotājs vienkārši iemācītos šīs prasmes – sevī atpazīt emocijas un zināt, kā trenēt tās, tādējādi uzlabotu savu veselību un labbūtību.



Lietotnes saturu pilnveidos doktora disertācijā


Par šo lietotni pilotpētījuma ietvaros veikts bakalaura darbs – tā ir šī jau minētā emociju dienasgrāmata. Savā darbā studentei izdevās savākt pilotpētījumam lielu izlasi. Tie bija aptuveni 70 cilvēki, kas mēnesi šo emociju dienasgrāmatu lietoja, un tika mērītas viņu emociju regulācijas prasmes pirms mēneša un pēc tā. Rezultātā emociju regulācijas prasmes tiem, kuri lietoja aplikāciju, bija paaugstinājušās, savukārt kontroles grupai, kura nedarīja neko, šīs prasmes nebija mainījušās. 


Lietotnes tehnoloģiju pārnese tagad nodota jaunizveidotajā RSU Inovāciju centrā, un par lietotnes satura izstrādi top disertācija, ko turpina doktora studiju programmas Psiholoģija doktorante Elīna Ieva Smule.


Autores: RSU profesore Kristīne Mārtinsone un RSU doktorante, lektore Inese Paiča


Dalīties ar ziņu

Citi jaunumi

Autors Rota Rulle 02 maijs, 2024
24. aprīlī ierastais studiju process Ekonomikas un pārvladības fakultātē tika aizstāts ar kopīgu, rodošu aktivitāti visiem 1.-3. kursa studējošajiem kopā. Studenti piedalījās biznesa ideju hakatonā “ Start up your business here ”. Paralēli Ventspils Augstskolai, šāds hakatons norisinājās arī Erasmus+ projekta “ENDORSE” partneruniversitātēs Austrijā Kremsā, Polijā University of Lodz, Midsweden university Zviedrijā. Katrā no valstīm tiek atlasītas 3 labākās komandas, lai tās pēc mēneša sacenstos starptautiskā finālā un labākā komanda no katras valsts iegūtu galveno balvu - braucienu uz Kremsas Lietišķo zinātņu Universitāti Austrijā. Ventspils Augstskolas žūrijas pārstāvji kā labākās komandas atzina “InnoStow” no “Biznesa vadības” 1. kursa, “Cramp In Hands” no “Jaunuzņēmumu vadības” 2. kursa, kā arī komandu “VenMar” no “Biznesa vadības” 1. kursa. Paldies komandu mentoriem no Business Academy, VATP, GreenTechCluster un VeA par vērtīgiem ieteikumiem, iedvesmu un palīdzību studentu ideju attīstīšanā. Paldies mūsu lieliskajiem studentiem par aizrautību, zināšanām un uzdrīkstēšanos! Pasākums tiek rīkots Erasmus+ projekta “ENDORSE” ietvaros un finansēts no Eiropas Komisijas līdzekļiem.
Autors Rota Rulle 29 apr., 2024
Piektdien, 26. aprīlī, aizsardzības ministrs Andris Sprūds Ventspils Starptautiskajā radioastronomijas centrā, kur tikās ar Ventspils Augstskolas rektoru Andri Vaivadu. Tikšanās laikā tika parakstīts sadarbības līgums, atjaunojot sadarbību starp VeA un Aizsardzības ministriju, kas tika izveidota 2021. gadā. “Latvijas zinātnieku pieredze un zināšanas, kā arī Irbenes radiostacijas centra kapacitāte un jauda ir apliecinājums Latvijas kosmosa tehnoloģiju attīstības potenciālam. NATO un Eiropas Savienības dienaskārtībā arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta kosmosa tehnoloģiju ietekmei uz drošību. Mūsu šodien noslēgtā vienošanās iezīmē kopīgu apņemšanos tupināt sadarbību starp aizsardzības un zinātnes nozarēm kosmosa tehnoloģiju jomā,” norāda aizsardzības ministrs Andris Sprūds. Lai nodrošinātu zinātnisko kapacitāti un ar kosmosa jomu saistīto projektu attīstību Latvijā tikšanās laikā tika pārrunāta sadarbības veicināšana starp Aizsardzības ministriju un Ventspils Augstskolu Eiropas Savienības un NATO Zinātnes un tehnoloģiju organizācijas ( NATO Science and Technology Organization, NATO STO ) programmu ietvaros. Tāpat abas amatpersonas pārrunāja potenciālo sadarbību Nacionālo bruņo spēku karavīru apmācībā sakaru un komunikācijas jautājumos. Vienlaikus Andris Sprūds reģionālajā vizītes laikā apmeklēja Ventspili un Ventspils novadu, kur viesojās Ventspils valstspilsētas pašvaldības domē un tikās ar Ventspils pilsētas un Ventspils novada sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijas pārstāvjiem. Foto: Aizsardzības ministrija
Autors Rota Rulle 29 apr., 2024
2024. gada 27. aprīlī norisinājās pirmais Ventspils Augstskolas studentu "Airsoft" turnīrs. Airsoft ir aizraujošs sporta veids. Tajā izmanto reālu šaujamieroču kopijas, kas munīcijas vietā izmanto plastmasas bumbiņas. Šo sporta veidu parasti spēlē komandās, sekojot organizatora veidotam scenārijam. Komanda sastāv no pieciem cilvēkiem. Reizē uz spēles laukuma atradās divas komandas, kas cīnījās savā starpā. Pirmās spēles tika spēlētas ar "karoga" jeb " Capture the flag " režīmu, kur katrai komandai teritorijas centrā atradās karogs, kurš jānogādā savā bāzē. Tā komanda, kas pirmā nogādātu karogu līdz bāzei, uzvar iegūstot trīs punktus. Ja dalībnieks nesot karogu tiek sašauts, tad karogs tiek nomests zemē un to tālāk var aiznest tikai dzīvs komandas biedrs. Vērts atzīmēt, ka tiklīdz kāds dalībnieks tika sašauts, tam bija jāpaceļ roka un jādod zīme jeb jāsaka, ka tas ir sašauts. Tādā veidā signalizējot, ka dalībnieks ir izstājies, lai pretinieku komanda lieki nešautu pa šo, jau izstājušos, dalībnieku. Katrs spēles ilgums bija divas minūtes. Ja karogs tika izkustināts, taču neaiznests līdz bāzei, tad tika piešķirts viens punkts komandai. Ja tika "izšauti" visi pretinieku komandas dalībnieki, tad arī tika piešķirts viens punkts. Savukārt, ja komanda paņemtu pretinieku komandas karogu, tad tā komanda zaudē vienu punktu. Ar šādu spēles režīmu tika izspēlētas tikai pāris spēles, jo spēles režīms kļuva balstīts principā tikai uz dalībnieku fiziskām spējām jeb spēju pēc iespējas ātrāk aizskriet un savākt karogu pat bieži neizmantojot ieroci. Tāpēc šo spēļu punkti netika skaitīti kopā. Lai panāktu pēc iespējas godīgāku spēli un punktu novērtējumu, kā arī lai tiktu aktīvi izmantoti ieroči, tika izveidots jauns režīms. Šajā spēles režīmā visa spēle balstījās uz šaušanu. Iegūtie punkti bija nošauto spēles dalībnieku skaita starpība. Tas ir - ja vienai komandai tika nošauts viens komandas biedrs, bet otrā četri, tad komanda kurā palika visvairāk dzīvo dalībnieku iegūst punktus kā starpību. Šajā gadījumā trīs punktus. Ja spēlēs rezultātā izveidojās vienāds nošauto dalībnieku skaits, tad neviena komanda neieguva punktu. Katra komanda bija izspēlējusi pret katru komandu, tādā veidā iegūstot godīgu rezultātu un vietu sadalīšanu. Dalībnieki reģistrējās iepriekš norādītā pieteikšanās anketā, norādot visu dalībnieku vārdus, uzvārdus un komandas nosaukumu. Kopā turnīrā piedalījās 35 cilvēki, jeb 7 pilnas komandas. Pirmo vietu turnīrā ar lielu punktu pārsvaru guva komanda ar nosaukumu "BA". Otro vietu turnīrā ar divu punktu pārsvaru no trešās vietas, ieguva komanda ar nosaukumu "If you shoot us you are g**". Trešo vietu turnīrā ieguva komanda ar nosaukumu "Pēdējā brīža komanda". Pasākuma galvenais organizators Igors Šaters atzīst, ka ļoti paveicās ar laikapstākļiem, tā kā spēles norisinājās ārā un daļēji iekštelpās. Laiks bija ļoti silts un spīdēja saule, kas nodrošināja ne tikai raitas spēles, bet arī labu garastāvokli visiem dalībniekiem. Liels paldies @windawaairsoft par uzņemšanu un perfektu turnīra novadīšanu. Visi turnīra dalībnieki bija emociju pilni. Šis aktīvās atpūtas spēles veids izraisīja milzīgu adrenalīna uzliesmojumu studentos, kas ir ļoti vajadzīgs studentu dzīvē, uzturot balansu starp mācībām un atpūtu. Paldies Studentu Padomei par doto atbalstu un Ventspils Augstkolas mārketinga daļai par sagādātajām balviņām. Kā arī paldies "Kreklu Bode" par ilgstošo sadarbību un sagādātajām dāvanu kartēm pirmās vietas ieguvējiem. Liels paldies arī Kultūras Centram par finansiālu atbalstu, lai pasākums varētu notikt.
Autors Rota Rulle 26 apr., 2024
No 7. līdz 9. maijam ikviens Ventspils Augstskolas students, pasniedzējs un darbinieks tiek laipni aicināts iepazīt dažādās kultūras, kuru pārstāvjus ik dienas sastopam augstskolas gaiteņos. Ārzemju studenti un pasniedzēji no 9 dažādām valstīm prezentēs savu kultūru un lauzīs mītus par Francijas, Ukrainas, Vācijas, Indijas, Nigērijas, Ganas, Brazīlijas, Spānijas un Meksikas kultūru īpatnībām. Pasākuma laikā studenti un pasniedzēji iepazīstinās ar savas valsts kultūru un tradīcijām, izklaidēs klausītājus un sniegs iespēju doties arī gastronomiskos ceļojumos, cienājot ar savas valsts tradicionālajiem ēdieniem un dzērieniem. PROGRAMMA 7. maijs Indija 15:05 -15:30 Nigērija 15:40 - 16:10 Brazīlija 16:15 - 17:00 8. maijs Gana 15:05 -15:30 Meksika 15:40 - 16:10 Spānija 16:15 - 17:00 9. maijs Ukraina 15:05 -15:30 Vācija 15:40 - 16:10 Francija 16:15 - 17:00 Tiekamies!
Autors Rota Rulle 25 apr., 2024
🎓Vai Tu meklē studiju programmu, kas mainīs tavu skatījumu uz izglītību un uzņēmējdarbību? 👨‍🎓 Vai Tu: 🔹 Aizraujies ar uzņēmējdarbību; 🔹 Vēlies nepārtraukti uzlabot savas prasmes un kompetences; 🔹 Esi mērķtiecīgs/-a; 🔹 Vēlies justies tā, ka tavam viedoklim ir nozīme un ietekme; 🔹 Gribi radīt vērtību apkārtējiem cilvēkiem; 🔹 Vēlies iegūt pilnvērtīgu CV jau studiju laikā. Business Academy ir jaunuzņēmumu vadības bakalaura programma angļu valodā, kas balstās uz inovatīvām Somijas studiju metodēm, kur uzmanība nav tikai uz grāmatām, lekcijām vai eksāmeniem, bet gan darbošanos praktiski un mācoties no jomas speciālistiem. Lai dotu tev ieskatu studiju programmas ikdienā, Business Academy rīko BOOTCAMP 2024 , kur 3 dienu laikā Ventspilī Tu varēsi piedzīvot praktisko izglītību, izjūtot, kā ir mācīties no realitātes. 3 dienu laikā Tu: 🔹 Mācīsies no nozares profesionāļiem; 🔹 Radīsi reālistiskus risinājumus; 🔹 Pieredzēsi, kā īstenot savu ideju; 🔹 Atklāsi savu potenciālu un radošumu; 🔹Paplašināsi un veidosi savu iespēju un sadarbības loku. Lai piedalītos nometnē, tev būs jāpiedalās arī Day0 atlases kārtā 18. Maijā Startup House Rīgā , kur gūsi ieskatu jaunuzņēmumos un Business Academy. 👉 Piesakies un parādi, ko tu spēj! https://bit.ly/babootcamp2024 📅 KAD - 14. - 16. JŪNIJS 📍 KUR - Ventspils Augstskola 💰BEZ MAKSAS! 📝PAPILDUS INFO - https://businessacademy.lv/en/bootcamp-2024/
Autors Rota Rulle 25 apr., 2024
10. aprīlī aizvadījām Karjeras dienu 2024, kur dienas pirmajā daļā 59 “ēnas” kopā ar studentiem devās uz lekcijām sev interesējošā studiju programmā, iepazina pasniedzējus, studentus, augstskolas telpas un piedāvātās iespējas. Dienas otrajā pusē gan esošajiem, gan topošajiem studentiem bija iespēja iepazīt uzņēmumus, to darbības sfēras, aprunāties ar pārstāvjiem un, iespējams, atrast prakses vai pat darba vietu. Lielu paldies vēlamies teikt AE Partner, Acolad, Tilti Multilingual - Tulkošanas birojs Rīgā, Ventspils valstspilsētas pašvaldības domei, Bucher Municipal Latvia, Digi Media, Accenture, TestDevLab, VK Tranzīts un HansaMatrix par ieguldījumu VeA karjeras dienas īstenošanā! 
Citas ziņas
Share by: