Silga Sviķe piedalās starptautiskā leksikogrāfijas konferencē Tbilisi

2023. gada 15. novembris

Ventspils Augstskolas Tulkošanas studiju fakultātes docente un pētniece Dr. philol. Silga Sviķe no 10. līdz 12. novembrim ar pētījumu “An Insight into the Entry Word Selection for a Specialized Dictionary: Plant Names” piedalījās starptautiskā zinātniskā konferencē “Lexicography in the XXI Century”, ko organizēja Ilija Valsts universitāte Tbilisi, Gruzijā. Konferencē piedalījās pētnieki no Gruzijas, Itālijas, Dānijas, Austrijas, Vācijas, Armēnijas, ASV u.c. valstīm.


S. Sviķe konferences plakātu prezentāciju sekcijā sniedza ieskatu, kā tulkojošās botānikas terminu vārdnīcas šķirkļa vārdu atlasē izmantoti resursi, tostarp projektā “Viedais bioloģijas speciālās leksikas informācijas sistēmu komplekss lingvistiskās daudzveidības pētniecībai un saglabāšanai”, proj. Nr. lzp-2020/1-0179 (projekts IMDS), izstrādātā datubāze (Bioloeksipēdija.lv), kas tiks publicēta 2023. gada nogalē. Pētījumā izstrādāts speciālās leksikas atlases modelis maza apjoma nozares terminu vārdnīcai, īpaši analizējot t.s. ārējo (šķirkļa vārdu) un iekšējo (informācijas) atlasi.


Leksikogrāfija arī 21. gadsimtā ir plaša un aktuāla pētījumu tēma, kad šī lietišķās valodniecības nozare pēc vārdnīcu izstrādes ar papīra kartīšu rakstīšanas metodi un valodas korpusu izmantošanu vārdnīcu izstrādē piedzīvo nu jau trešo pārmaiņu vilni –  mākslīgā intelekta (MI) risinājumus.

Aktuāli pētījumi leksikogrāfijā notiek MI risinājumu izmantošanā vārdnīcas makrostruktūras un mikrostruktūras izstrādē. Pieredzējušais dāņu leksikogrāfs Larss Traps-Jensens (Lars Trap-Jensen) savu plenārreferāta kopsavilkumu bija sagatavojis, izmantojot “ChatGPT”, turklāt šis kopsavilkums bez nopietniem labojumiem tika atzīts par labu esam. Lai gan nopietnu leksikogrāfijas darbu sagatavošanā pilnībā bez leksikogrāfa iesaistes vēl nevar iztikt, tomēr plenārreferātā tika atzīts, ka MI risinājumi būtiski atvieglo dažādu laika un darba ietilpīgu vārdnīcas sagatavju un paraugu izstrādi. Konferencē tika analizēti arī MI risinājumu trūkumi; citu starpā tika uzsvērts – lai gan šiem risinājumiem ir pieejams milzīgs datu apjoms, tomēr tie nespēj šķirot datus pēc to satura kvalitātes, kā arī tie nenodrošina rezultātu uzticamību un atkārtojamību, kas ir zinātnisku pētījumu pamatā. Izmantojot “ChatGPT”, nav iespējas atgriezties pie programmas iepriekš piedāvātā rezultāta kā tas būtu iespējams, izmantojot nopietnus leksikogrāfiskos resursus. Diskusijas noslēgumā tika secināts, ka “ChatGPT” izmantošana nenozīmē leksikogrāfijas nozares beigas, bet visi jaunie risinājumi ir palīgs, ja vien leksikogrāfs prot tos meistarīgi izmantot.

 

Insbrukas Universitātes profesors Piuss ten Hakens (Pius ten Hacken) plenārreferātā analizēja leksikona izstrādes un lēmumu pieņemšanas teorijas, kas izmantojamas vārdnīcu izstrādē, bet Ilija Valsts universitātes profesore, vairāku vārdnīcu autore un konferences organizatoriskās komitejas priekšsēdētāja Tinatina Margalitadze (Tinatin Margalitadze) plenārreferātā sniedza plašu pārskatu par Gruzijas leksikogrāfijas tradīcijām un mūsdienu risinājumiem. Austrijā terminoloģijas darbs lielā mērā ir komercuzņēmumu darba kārtībā, savukārt Gruzijas leksikogrāfijā terminoloģijas jautājumu risināšana ir akadēmiskās vides pārstāvju uzdevums.

 

Konferencē tika diskutēts par zemajām vārdnīcu lietošanas prasmēm skolu jauniešu un dažkārt arī augstskolu studentu vidū. Tā iemesls nereti ir paši valodu un speciālo priekšmetu pedagogi, kuri nejūtas droši, lai mācītu darbu ar vārdnīcām. Vārdnīcas joprojām ir uzticams un būtisks resurss mācībās un studijās. Pedagogu nedrošuma iemesls ir neapgūta vārdnīcu didaktika, jo šāds kurss netiek piedāvāts. Gruzijā notiek nopietns darbs, lai vārdnīcu lietošanas prasmes tiktu apgūtas jau pamatskolā un tādējādi izkoptu leksikogrāfijas kultūru valstī. Ungārijā un Slovākijā situācija vārdnīcu didaktikā ir līdzīga. Domājams, ka arī Latvijā būtu jāraugās šajā virzienā un jāpārņem labā prakse – īstenot šādas nodarbības pedagogiem, studentiem un skolu jauniešiem. Konferences diskusijās tika secināts, ka jāizglīto gan leksikogrāfijas resursu izstrādātāji, gan šo resursu lietotāji, lai abas grupas informētu par riskiem un iespējām.

 

Raugoties nākotnes prognozē, konferencē tika uzsvērts, ka leksikogrāfijas pētniecības priekšmets varētu mainīties, bet zināšanas leksikogrāfijā būs vajadzīgas vienmēr, jo tās sniegs priekšrocības jau esošo resursu efektīvā izmantošanā un izpratnē par turpmāk izstrādājamiem resursiem. Konferencē tika atzīts, ka vienkāršāk ir ieviest leksikogrāfijas kursu kā nozīmīgu un būtisku daļu valodu apguves programmās, nekā leksikogrāfiem mēģināt rast risinājumus lietotājiem, kas nekad neko nav dzirdējuši par vārdnīcu struktūru. Konferencē tika atzīts, ka vārdnīcai jābūt nozīmīgam priekšmetam un rīkam ikvienā kultūrā, lai saglabātu katras valodas leksisko bagātību.

 

Pētniecība notiek vārdnīcu modeļu iekļaušanā tiešsaistes valodu apguves resursos, kur vārdi rakstveida tekstos ir lemmatizēti un sasaistīti ar resursa vārdnīcas daļu. Šādi risinājumi ir ļoti ērti lietotājiem. Tomēr polisēmija un specifiskas nozīmes vārdi joprojām ir liela problēma šādās sistēmās, kam arvien tiek meklēti risinājumi.

 

Vairāki referāti bija veltīti terminoloģijas jautājumu problemātikai, piedāvājot interesantus risinājumus, piemēram, terminu datu banku integrēšana mašīntulkošanas sistēmās, dažādu terminu pārvaldības sistēmu izmantošana tulkošanas procesā. Vairāki pētnieki pievērsušies saplūdeņu, barbarismu un neoloģismu pētniecības jautājumiem.

 

Konferences programma: https://lexicography21.iliauni.edu.ge/en/program/   

Kopsavilkumu krājums: https://lexicography21.iliauni.edu.ge/en/book-of-abstracts/

 

Konferences rakstu krājuma izdošana paredzēta 2024. gada nogalē.

 

Dalība konferencē finansēta no projekta “Viedais bioloģijas speciālās leksikas informācijas sistēmu komplekss lingvistiskās daudzveidības pētniecībai un saglabāšanai”, proj. Nr. lzp-2020/1-0179 līdzekļiem.


Dalīties ar ziņu

Citi jaunumi

Autors Rota Rulle 2025. gada 30. oktobris
Ventspils Augstskola ir atzīta par vienu no 16 Latvijas augstākās izglītības iestādēm, kas saņēmusi " Best Practice University " atzinību no iniciatīvas Study in Latvia . Šis sertifikāts apliecina, ka universitāte atbilst Izglītības un zinātnes ministrijas, Ārlietu ministrijas un Iekšlietu ministrijas noteiktajiem kritērijiem, nodrošinot atbildīgu ārvalstu studentu uzņemšanu un augstas kvalitātes studiju procesu. Saņemot šo sertifikātu, Ventspils Augstskola apņemas ievērot kritērijus un principus, kas veicina labas prakses nodrošināšanas starptautisko studentu piesaistē un augstas kvalitātes studiju procesa nodrošināšanā. Ventspils Augstskola apliecina savu apņemšanos turpināt veicināt Latvijas augstākās izglītības starptautisko atpazīstamību, kā arī stiprināt studiju kvalitāti un konkurētspēju. Savukārt valsts institūcijas nodrošina nepieciešamos pasākumus augstākās izglītības attīstībai, konsulāro pakalpojumu sniegšanai, Latvijas ārpolitikas popularizēšanai, kā arī skaidrus principus migrācijas un ieceļošanas jautājumos Latvijā.
Autors Rota Rulle 2025. gada 30. oktobris
30. un 31. oktobrī Ventspilī, Ventspils Augstskolas studentu atpūtas telpā D0, Inženieru ielā 101 notiks 24 stundu hakatons “Digitālais pakalpojums darbā ar jauniešiem Ventspilī”. Pasākumā jaunieši, jaunatnes darbinieki un digitālo risinājumu eksperti komandas izstrādās inovatīvus un jauniešiem draudzīgus digitālos risinājumus. Hakatons ir intensīvs pasākums, kurā dalībnieki strādā komandās, lai noteiktā laika posmā izstrādātu jaunas tehnoloģiskas idejas vai produktus. Šo pasākumu mērķis ir veicināt inovācijas, sadarbību un ātru prototipu izstrādi. Hakatoni bieži vien tiek rīkoti, lai risinātu konkrētas problēmas vai izaicinājumus, un labākie projekti var saņemt balvas vai turpmāku atbalstu attīstībai. Divu dienu laikā jaunieši, jaunatnes darbinieki un digitālo risinājumu eksperti strādās komandās, lai izstrādātu jaunas idejas – sākot no virtuālā asistenta Ventspils pilsētas mājaslapai līdz interaktīvām platformām par jauniešu iespējām un mentālās veselības atbalstu. Komandas saņems mentoru atbalstu un iespēju prezentēt savus prototipus žūrijai. Pasākuma tēmas ietvers: digitālos rīkus jauniešu informēšanai un līdzdalībai, mākslīgā intelekta risinājumus, čatbotus un pašapkalpošanās rīkus, līdzdalības platformas un inovatīvus atbalsta veidus jauniešiem. Hakatonu organizē Kurzemes plānošanas reģions projekta "Pašvaldību kapacitātes stiprināšana to darbības efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai" (Nr. 3.1.1.2.i.0/1/22/I/VARAM/001) ietvaros, kura vadošais partneris ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, sadarbībā ar Ventspils valstspilsētas pašvaldības Izglītības pārvaldi, piesaistot nozares lektorus un praktizējošus ekspertus, kā arī sniedzot iespēju pašiem jauniešiem būt ideju radītājiem.
Autors Rota Rulle 2025. gada 28. oktobris
22. oktobrī Ventspils Augstskola pievienojās starptautiskajai “Erasmus dienu” svinēšanai, pulcējot studentus un darbiniekus radošā, komandas garu un kultūru daudzveidību vienojošā pēcpusdienā. Pasākumu organizēja divas studentes sadarbībā ar augstskolas Starptautisko sakaru nodaļu un COLOURS. Tā laikā dalībnieki piedalījās aizraujošās aktivitātēs un draudzīgā sacensībā vairākās interaktīvās stacijās. Katra stacija piedāvāja unikālu izaicinājumu, kas iedvesmots no kultūru daudzveidības tēmas, aicinot dalībniekus pārbaudīt savas zināšanas, komunikācijas prasmes un radošumu, vienlaikus krājot punktus savām komandām. Pateicoties enerģiskiem staciju vadītājiem un abām galvenajām pasākuma organizatorēm, atmosfēra bija gan dzīvīga, gan draudzīga. Studentiem no dažādām studiju programmām un kultūras vidēm bija iespēja sazināties, sadarboties un mācīties vienam no otra nepiespiestā un iedvesmojošā gaisotnē. Pasākuma laikā dalībnieki baudīja uzkodas un atspirdzinājumus, kā arī grupas “Sweet Sixteen” muzikālo priekšnesumu. Mūzika, smiekli un draudzīgā sacensība radīja neaizmirstamu pēcpusdienu, kas atspoguļoja “Erasmus+” atvērtības, iekļaušanas un starpkultūru sapratnes garu. Pasākuma noslēgumā visas komandas tika apbalvotas par ieguldīto darbu, bet uzvarētāju komanda saņēma ekskluzīvas VeA balvas. “Erasmus dienas” vēlreiz apliecināja sadarbības un studentu mobilitātes nozīmi, atgādinot, ka mācīšanās sniedzas tālu aiz augstskolas sienām – tā notiek caur kopīgiem piedzīvojumiem, kultūru apmaiņu un jaunu kontaktu veidošanu. Foto: Endijs Eihlers
Autors Rota Rulle 2025. gada 24. oktobris
23. oktobrī tika aizvadīts piektais Bucher Municipal SIA stipendijas piešķiršanas pasākums.Pēc garām un interesantām sarunām ar kandidātiem tika noteikts uzvarētājs – Ventspils Augstskolas (VeA) “Biznesa vadība” 3. kursa studente Krista Ronberga, kura saņēma uzņēmumā izgatavotu balvu, stipendiju, kā arī iespēju doties pieredzes apmaiņā uzņēmumā. Sarunās ar studentiem piedalījās Bucher Municipal SIA ražotnes vadītājs Mikus Brakanskis un pārstāves Diāna Skore un Arta Jansone, kā arī VeA pārstāvji – Ekonomikas un pārvaldības fakultātes dekāne Dace Štefenberga, Studiju nodaļas pārstāve Lāsma Ašme un Studentu padomes pārstāve Karīna Ganiņa. Uz sarunām tika aicināti pieci studenti: Ēriks Marians Skukovskis – “Jaunuzņēmumu vadība” students, kurš sevi raksturo kā radošu un mierpilnu līderi ar inženiertehnisku domāšanu un spēcīgām komandas vadības prasmēm. Krista Ronberga – “Biznesa vadība” 3. kursa studente un Studentu padomes priekšsēdētāja. Stipendijai pieteicās, lai turpinātu attīstīt savas līderības un uzņēmējdarbības prasmes. Roberts Vicvagaris – “Biznesa vadība” 2. kursa students, kurš savu disciplīnu un mērķtiecību ir rūdījis nodarbojoties ar vieglatlētiku. Roberts vēlas pilnveidot savas profesionālās prasmes un veidotu karjeru uz izaugsmi vērstā uzņēmumā. Martina Bertāne – “Biznesa vadība” 3. kursa studente. Paralēli studijām, pārstāvējusi Latvijas basketbola izlasi Nāciju līgas turnīros. Nākotnē vēlas padziļināti apgūt grāmatvedību un finanšu plānošanu. Timurs Kiseļčuks – “Jaunuzņēmumu vadība” 2. kursa students un jaunuzņēmuma “Cura AI” līdzdibinātājs. Pieteicās stipendijai, lai turpinātu attīstīt savas zināšanas uzņēmējdarbībā un mākslīgā intelekta risinājumu izveidē. “Visi kandidāti bija ļoti spēcīgi,” uzsver Mikus Brakanskis. “Mūsu uzņēmumā ir vairāki Ventspils Augstskolas absolventi, mums ir svarīgi dot atpakaļ augstskolai, kurā paši esam mācījušies. Vēlamies palīdzēt jauniešiem jau studiju laikā iepazīt darba vidi un iegūt praktisku pieredzi. Ja students pēc stipendijas saņemšanas un prakses uzņēmumā nolemj turpināt darbu pie mums, mēs to uzskatām par lielisku rezultātu,” Mikus piebilst. “Kā vadītājam, gala lēmuma pieņemšana nebija grūta, taču tai priekšā bija daudz pārdomātu sarunu un diskusiju, un pasākuma norises vieta – restorāns Meisons – radīja omulīgu un brīvu atmosfēru.” Bucher Municipal pārstāve Diāna Skore pēc stipendiju pasniegšanas : “Sarunās studenti pastāstīja par sevi, savu ikdienu, sasniegumiem, mērķiem, hobijiem un citām lietām, kas viņus veido par tiem cilvēkiem, kurus šodien satikām, un cilvēkiem kurus nākotnē redzēsim darba tirgū. Sarunas ar studentiem bija ļoti interesantas, vērtīgas, domu raisošas, bet tai pat laikā ļoti dabiskas, un ritēja viegli. Pēc rūpīgām diskusijām žūrijas starpā, ņemot vērā tādus kritērijus, kā komunikācija, mērķtiecība, motivācija, sevis redzējums darba tirgū, par stipendijas ieguvēju šogad kļuva 3. kursa studente Krista Ronberga. Ļoti enerģiska, komunikabla un motivēta sasniegt nospraustos mērķus. Ar dabisku vēlmi un spējām vadīt un deleģēt, strādāt komandā, ļoti pozitīva un atvērta.” Krista Ronberga pēc stipendijas iegūšanas: “Esmu ļoti pateicīga par šo stipendiju. Tā ir apliecinājums, ka aktīvi darbojoties un sekmīgi mācoties var sasniegt iecerēto. Stipendijas iegūšana pierāda, ka tiecoties pēc mērķiem, tie ir sasniedzami, kā arī ieguldītais darbs un neatlaidība nes augļus. Saņemt stipendiju ir ne tikai materiāls atbalsts, bet arī uzticības apliecinājums. Plānoju šo iespēju izmantot, lai pilnveidotos un sasniegtu jaunas virsotnes.”
Autors Rota Rulle 2025. gada 22. oktobris
Ventspils Augstskolas doktorantūras skolas vadītāja Lilita Sproģe septembrī devās komandējumā uz Lemānas Universitāti Francijā, lai apspriestu iespējas izveidot kopīgu prakšu projektu doktorantiem un attīstīt sadarbību doktorantūras studiju kursu nodrošināšanā, pētniecībā un studentu mobilitātē. Tikšanos organizēja COLOURS projekta partneri Lemānas Universitātē. Dienas programmā bija paredzētas vairākas tikšanās ar Lemānas Universitātes pārstāvjiem, tostarp ar Kristīni Gonsalesu ( Christine Gonzalez ) , EDGE doktorantūras skolas direktora vietnieci un Vadības un ekonomikas fakultātes lektori un pētnieci, Džefroju Mārtinu ( Geoffroy Martin ) , doktorantūras skolas administratīvo vadītāju, Selīnu Duhanu ( Selin Duhan ) , starptautisko attiecību biroja vadītāju, Ksavjēru Lahazeti ( Xavier Lachazette ) , starptautisko attiecību viceprezidentu, un Milošu Borozanu ( Miloš Borozan ) , bijušo COLOURS WP3 vadītāju. Vizītes laikā L. Sproģe iepazinās ar valodu fakultātes un doktorantu darba telpām, kā arī pētnieku infrastruktūru universitātes pilsētiņā. Lemānas Universitāte ir cieši integrēta pilsētas struktūrā un viegli sasniedzama ar sabiedrisko transportu no Parīzes un pašā Lemānas pilsētā. Sarunās tika pārrunātas būtiskas atšķirības starp Latvijas un Francijas doktorantūras skolu modeļiem un normatīvo regulējumu, kredītpunktu uzskaites principiem, promocijas norisi un promocijas darba izstrādes termiņiem. Tikšanās rezultātā nostiprināta savstarpēja interese par turpmāku sadarbību kopīgu doktorantūras aktivitāšu un pētījumu attīstīšanā valodu un ekonomikas zinātņu jomā.
Autors Rota Rulle 2025. gada 22. oktobris
Ventspils Augstskolas Mūžizglītības centrs ciklā “Zinātne un kultūra – sabiedrībai” aicina uz arhitekta Jāņa Dripes lekcijām. Šoreiz pasākums būs bez maksas, tātad pieejams ikvienam interesentam. Jānis Dripe runās par šādām tēmām: Gunāra Birkerta simtgade un bibliotēku arhitektūra, Latvijas kultūrtelpas arhitektūras dimensija, Mūsdienu arhitektūras procesi Igaunijā, Mūsdienu arhitektūras procesi Lietuvā. Lekcijas notiks 1. novembrī plkst. 11.30 – 14.30 Ventspils Augstskolā, D104 auditorijā.
Citas ziņas