Noslēdzoties projektam, uzlabota VeA studiju programmu satura kvalitāte, resursu izmantošanas efektivitāte un veicināta labāka pārvaldība
2023. gada 30. novembris

Projekta “Ventspils Augstskolas studiju programmu satura kvalitātes pilnveide, resursu izmantošanas efektivitātes uzlabošana un labākas pārvaldības nodrošināšana” mērķis - pilnveidot Ventspils Augstskolas studiju programmu satura kvalitāti un, efektīvi izmantojot pieejamos resursus, nodrošināt labāku augstākās izglītības institūciju pārvaldību un vadības personāla kompetenču un prasmju paaugstināšanu ir īstenots.
Projekta izvirzītais mērķis īstenots sekojošās darbībās un rezultātos:
- Pilnveidota VeA studiju programmu satura kvalitāte, sekmējot studiju programmu modernizāciju atbilstoši nozares attīstības vajadzībām, kā arī nodrošinot student-centrētu izglītību ieviešot studiju rezultātos balstītu studējošo novērtēšanu. Projekta laikā Apvienojot projekta īstenošanas aktivitātes 1.1., 1.2., 1.3, 1.4. un 2.1. iepirkuma “Esošo Ventspils Augstskolas studiju programmu satura pilnveide un salāgošana ar nozares attīstības vajadzībām un Ventspils Augstskolas institūcijas organizatorisko un pārvaldības struktūru pilnveide” rezultātā ieguva “VeA Modernizācijas plānu, kura ietverā tika pārskatīti 9 VeA studiju kursi (t.sk. 4 STEM kursu) no darba devēju skatu punkta, tika veiktas industrijas pārstāvju (komersantu, darba devēju) intervijas un to analīze ar secinājumiem, kas būs izmantojami studiju pilnveidošanai, izstrādāta studentu vērtēšanas sistēma un docētāju vērtēšanas sistēma.
- Sociālo zinātņu programmu studiju saturā iegādāta finanšu procesu pratības apguvi veicinoša galda spēle, kuru iespējams vadīt arī digitālajā vidē attālināti. Spēles lietotāju loks ir neierobežots (VeA ietvaros), un papildus finanšu zinībām šī spēle veicina studentu komunikācijas un sadarbības kompetenču attīstību. Spēle ir inovatīvs jaunums VeA, tā veicina sinerģiju un integrāciju ar citām izglītības attīstību un inovāciju veicinošām atbalsta programmām, kā arī veicina inovatīvu mācību metožu pielietojumu, t.sk. e-mācību risinājumu ieviešanu.
- Projekts sniedzis ieguldījumu labākas pārvaldības nodrošināšanā VeA, jo tika būtiski pilnveidota kvalitātes vadības sistēma (turpmāk – KVS). VeA tika īstenots plašs aktivitāšu spektrs, kas aptver kvalitātes vadības sistēmas formalizēšanu un pielāgošanu projekta darbības ietvaros izvēlētajam EFQM Izcilības modelim. Projekta darbības īstenošanas ietvarā, VeA tika veiktas aktivitātes, kas aptver dažādu sistēmu izveidi vai esošo pilnveidi, tai skaitā, stratēģiskās vadības pilnveidi, procesu sistēmas pilnveidi, risku vadības sistēmas izveidi, monitoringa sistēmas izveidi, kā arī visu kvalitātes vadības ieviešanai un uzturēšanai nepieciešamo dokumentu izstrādi (kvalitātes politikas un citu politiku izstrādi, kvalitātes rokasgrāmatas izstrādi, iekšējo normatīvo aktu izvērtēšanu un aktualizēšanu atbilstoši kvalitātes sistēmai u.c.). Projekta īstenošanas gaitā tika nodrošināta arī VeA studējošo un personāla izpratnes veicināšana par pilnveidoto KVS. Projekta darbības rezultātā izstrādāts pašnovērtējuma ziņojums VeA KVS sertificēšanai, atbilstoši izvēlētajam EFQM Izcilības modelim. Pašnovērtējuma ziņojums izstrādāts atbilstoši EFQM Izcilības modelim, kā arī balstoties uz KVS pilnveides procesā saņemtajām rekomendācijām VeA Ekonomikas un pārvaldības fakultātes īstenotā studiju virziena “Vadība, administrēšana un nekustamo īpašumu pārvaldība” akreditācijas laikā, VeA Informācijas tehnoloģiju fakultātes īstenotā studiju virziena “Informācijas tehnoloģijas, datortehnika, elektronika, telekomunikācijas, datorvadība un datorzinātne“ akreditācijas laikā, Kremsas Lietišķo zinātņu universitātes veiktā VeA KVS audita (Peer – Review) laikā.
- Pārvaldības procesu uzlabošanai tika ieviests dokumentu un informācijas pārvaldības e-risinājums, tika iegādāta A/S “RIX Technologies” izstrādātā dokumentu aprites sistēma “Namejs”. Jaunā dokumentu aprites sistēma nodrošina daudz efektīvāku dokumentu plūsmu augstskolā, veicina administratīvo procesu efektivitāti un pārskatāmību, kā arī samazinās papīra patēriņš.
- Projekta ietvarā tika pilnveidotas arī VeA vadības kompetences pārvaldības procesu vadībā ( tsk. par pārmaiņu vadību, organizācijas institucionālās un akadēmiskās attīstības stratēģijas plānošanu, globālo socio ekonomisko izaicinājumu kontekstā), kā arī projektu jautājumos un nostiprinātas angļu valodas zināšanas, iegūta labā prakses pieredze par kvalitātes vadības sistēmas ieviešanas procesiem, studiju programmu pilnveidi un jaunākajām tendencēm studiju saturiskajā uzlabošanā no Tartu (Igaunija) un Linšēpingas (Zviedrija) universitātēm.
- Projekta ietvaros tika pievērsta uzmanība arī akadēmiskā godīguma jautājumiem pilnveidojot koplietojamos akadēmiskā godīguma informatīvo resursus. Lai veicinātu akadēmiskā godīguma kultūru studentu vidū, Ventspils augstskolas mājas lapā venta.lv ir izveidota jauna mājas lapas sadaļa ar nosaukumu “Akadēmiskais godīgums”. Šajā sadaļā ir atrodams plašs informācijas vizuāls un aprakstošs skaidrojums par akadēmisko godīgumu, plaģiātismu, par to veidiem un kā izvairīties no pārkāpumiem. Publicēts informatīvs buklets par Ventspils Augstskolas akadēmisko godīgumu, kur koncentrētā veidā vari iepazīties ar akadēmiskā godīguma pārkāpumiem, plaģiāta veidiem un ieteikumiem, lai ievērotu godīgumu. Projekta ietvarā izstrādāts un apstiprināts “Nolikums par akadēmisko godīgumu Ventspils Augstskolā”, kurš pievienots jau iepriekš minētajā mājas lapas sadaļā. Kā arī, lai plašāk informētu VeA studentus un docētājus par aktualitātēm akadēmiskā godīguma jautājumos VeA, studentu Zinātniskajā konferencē pasniedzēji un studenti tika iepazīstināti ar aktualizēto Nolikumu un plaģiāta skaidrojošajiem materiāliem, tāpat par studentcentrētu pieeju.
- Ņemot vērā mūsdienu globalizācijas, mobilitātes un digitalizācijas tendences ir izstrādāta VeA Tālmācības stratēģija un praktisks tālmācības "Mūsdienīga tālmācības kursa veidošana" kurss, kura ietvarā jebkurš Ventspils Augstskolas akadēmiskais personāls var veidot augstvērtīgas kvalitātes tālmācības kursu materiālus ar kopīgu un līdzvērtīgu izpratni.
Dalīties ar ziņu
Citi jaunumi

3. decembrī Ventspils Augstskolas bibliotēkā aizvadīta tikšanās ar izcilo tulkotāju Daci Meieri. Tikšanos un sarunu vadīja Astra Skrābane. Tulkošanas studiju fakultātes studentiem un docētājiem, kā arī citiem interesentiem bija iespēja uzzināt vairāk par Daces Meieres tulkoto Irenes Valjeho grāmatu “Papiruss. Pasaules vēsture grāmatās” un par tulkošanu kopumā. Astra Skrābane vadīja diskusiju, izmantojot īpašus atmiņas mezglus, kuri simbolizēja kādu sarunas tēmu, kā arī sasaistīja seno vēsturi ar mūsdienām. Irenes Valjeho “Papiruss” ir par pasaules vēstures saikni ar mūsdienām, par mūsu senču domu gājienu un uzskatu klātbūtni arī 21. gadsimta pasaulē. Tā mainās un attīstās, bet pagātne tomēr ietekmē mūs vairāk nekā varētu šķist. “Grāmata ir atmiņas un iztēles paplašinājums,” Astra Skrābane citē rakstnieku Borhesu. Sarunas laikā Dace Meiere sniedza vērtīgas atziņas un padomus, piemēram, katrā valodā izpratne par pasauli ir citāda, jebkurai tulkotai grāmatai bez acīmredzamā autora ir arī otrs autors – tulkotājs. Dace Meiere arī aicināja mācīties vairāk valodu, – kaut mazliet, jo zināšanas vienmēr noderēs. Tulkotāja slavēja gan grāmatas autores Irenes Valjeho īpatnējo izbrīnu par pasauli, gan izcilo redaktoru Arturu Hansonu, kurš palīdzēja pareizi pārtulkot grāmatā iekļautos pārstāstītos citātus no citām valodām. “Galvenais darbarīks ir latviešu valoda, un tā ir jākopj un jāpilnveido,” uzsvēra tulkotāja, aicinot studentus ne tikai tulkot, bet arī lasīt grāmatas labā un bagātā latviešu valodā. Dace Meiere norādīja, ka Ventspils ir ideāla vieta tulkošanai un, ja tulkošanas laikā gadās (un tā notiek nereti) piedzīvot grūtus brīžus, ir jādodas pastaigā. Foto: Ventspils bibliotēka Informāciju sagatavoja 3TVT studente Sanija Zundovska un 2TVT studente Sindija Plotniece.

No 11. novembra līdz 15. novembrim Ventspils Augstskolas Elektronikas inženierijas 3. kursa studenti Rūdolfs Pakalns, Marta Dzelme un 1. kursa students Kristofers Jēkabs Rozevskis piedalījās universitāšu alianses “COLOURS” organizētajā hakatonā “Reinforcement Farming”, kas norisinājās Osijekas Universitātē Horvātijā, Elektrisko inženierzinātņu, datorzinātņu un informācijas tehnoloģiju fakultātē ( Faculty of Electrical Engineering, Computer Science and Information Technology Osijek , FERIT). Hakatona galvenais uzdevums bija, izmantojot “stimulētās mācīšanās” metodes, apmācīt mākslīgā intelekta aģentus kā spēles varoņus. Pēdējā dienā komandu izstrādātie MI varoņi savstarpēji sacentās pret citu komandu aģentiem. Tā kā Elektronikas inženierijas studiju programmā netiek iekļauti kursi, kuros padziļināti apgūst mākslīgā intelekta apmācīšanu, šis hakatons bija lieliska iespēja iegūt papildus zināšanas, kuras ir noderīgas strauji attīstošajā mākslīgā intelekta nozarē un palīdz izprast to, kā ikdienas darbu atvieglošanai bieži izmantotais MI darbojas. Rūdolfs atzīst, ka pirms dalības projektā viņam nebija īsti skaidra priekšstata par to, kā notiek mākslīgā intelekta apmācīšana, par to bija tikai dzirdēts, taču hakatona laikā, aktīvi darbojoties komandā un mēģinot risināt reālus uzdevumus, viņš ieguva pieredzi, kā MI tiek apmācīts, kā tas reaģē uz datiem un kā ar to strādāt praktiskās situācijās. Šī pieredze viņam devusi daudz vērtīgāku izpratni ar MI un, viņaprāt, ir ļoti noderīga prasme mūsdienu un nākotnes tehnoloģiju nozarē. Projekta ietvaros studenti apmeklēja arī pasākumu “ CoLab – Advanced Technologies for Smart Farming ” un Field Study , kas ietvēra ekskursiju lopkopības saimniecībā, kura aprīkota ar vairākām modernām robotikas iekārtām. Ferma aprīkota ar uzņēmuma LELY ražotu robotu, kurš pats sagatavo un nogādā barību līdz attiecīgajām govīm. Govju monitorēšanu veic viedās apkakles, kas nosaka govs ID numuru, priekšlaicīgi brīdina par veselības problēmām un slaukšanas statisktiku. Arī govju slaukšana ir pilnībā automatizēta ar struktūru, kas veic govju slaukšanu un aprūpi. Papildus šis pasākums nodrošināja izglītojošas lekcijas par jau eksistējošām robotikas un māklīgā intelekta sistēmām, kuras pielieto lauksaimniecības uzlabošanai, kā arī risinājumiem, pie kuriem pašlaik tiek strādāts. “Papildus pašam hakatonam bija ļoti interesanti, aprunāties ar vietējiem studentiem un uzzināt par viņu studiju programmām un to, kā viņi apgūst STEM zināšans un prasmes. Vietējie studenti bija ļoti pretīmnākoši un aizrautīgi iepazīstināja arī ar horvātu tradīcijām un vēsturi, sniedzot šim projektam arī kulturālu vērtību,” saka Marta. Kristofers Jēkabs Rozevskis uzsver, ka dalība hakatonā sniegusi būtisku pienesumu izpratnei par mākslīgā intelekta darbības principiem un praktisko pielietojumu. “Zināšanas šajā jomā ir ļoti būtiskas, lai izprastu, kā tiek, vismaz daļēji, radīts mākslīgais intelekts, ar kuru darbojamies ikdienā. Kaut arī iepriekš biju saskāries ar MI izstrādi un teorētiskajiem principiem, šajā projektā man kļuva daudz skaidrāki MI apmācības soļi, principi un tas, kā MI tiek mācīts veikt konkrētu darbību, kā arī kādas nianses var novest pie kļūdaina vai nevēlama rezultāta,” stāsta Kristofers. Projekta ietvaros studenti izmantoja stimulētās mācīšanās metodes, lai apmācītu aģentus darboties spēļu vidē, un praktiskā darba laikā īpaši spilgti atklājās MI apmācības jutīgums pret izvēlēto “apbalvojumu” struktūru. “Iestatot pārmērīgi lielu ‘apbalvojumu’ par kādu darbību, aģents mēdza pārāk uz to ‘ieciklēties’. Tas palīdzēja labāk saprast, kāpēc kāds MI mēdz kļūdīties – iespējams, tas ir vairāk apmācīts uz kāda teksta sintaksi nekā uz tā patiesumu vai otrādi,” skaidro Kristofers. Viņš piebilst, ka ir īpaši priecīgs par iespēju dalīties ar savām zināšanām un pieredzi par sev interesējošu tēmu gan ar kursabiedriem, gan citu valstu studentiem, stiprinot savstarpēju profesionālo un akadēmisko sadarbību. “Šī pieredze ir bijusi ļoti vērtīga un izglītojoša, paplašinot skatījumu uz viedo sistēmu pielietošanas iespējām dažādās nozarēs, tādēļ mēs noteikti izmantotu iespēju atkārtoti piedalīties “COLOURS” vai kādā citā projektā”, atzīst studenti.

Ventspils Augstskolas Tulkošanas studiju fakultātes pētniece, asociētā profesore Silga Sviķe no 27. līdz 29. novembrim piedalījās Eiropas Terminoloģijas asociācijas (EAFT) samitā “Terminoloģijas plānošana Eiropā”. Pasākums šogad tika organizēts jau 12. reizi un notika Insbrukas Universitātē, Austrijā. Pasākumā notika vairākas paneļdiskusijas par terminoloģiju izglītības ieguves dažāda līmeņa posmos, par daudzvalodības īstenošanu un to, kā tas ietekmē terminoloģiju. Programmā bija iekļautas arī vairākas citas svarīgas tēmas, piemēram, kā nodrošināt kvalitatīvu terminoloģiju mākslīgā intelekta rīkos un kā no rīkiem izgūt informāciju ar korektu terminoloģiju. Pasākuma paneļdiskusijās terminologi debatēja par jaunvārdu veidošanu un terminoloģijas lomu daudzvalodu sabiedrībā. Galvenā atziņa no dalības samitā – terminoloģijas plānošana nav tikai lingvistisks jautājums – tā skar politiku, izglītību, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas un kultūru, tāpēc terminoloģija ir nozīmīga un būtiska visai sabiedrībai. Īpaši nozīmīga ir terminoloģijas mācīšana un mācīšanās mākslīgā intelekta lielās popularitātes laikā. Samitā tika atklāts terminoloģijas rokasgrāmatas “ Handbook of Terminology ” 4. sējums “ Terminology planning in Europe ” (Terminoloģijas plānošana Eiropā), kas ir aktuāls un nozīmīgs resurss terminoloģijas interesentiem. Sagatavoja: TSF pētniece, asoc. prof. Silga Sviķe

Studiju programmas “Tulkošana un valodu tehnoloģija” 4. kursa studentei Robertai Šarlotei Andersonei novembra sākumā bija lieliska iespēja kopā ar savas prakses vietas lokalizācijas komandu apmeklēt konferenci DeepL Dialogues Berlīnē. Konferences galvenā tēma bija par to, ko nozīmē būt future fluent jeb gataviem nākotnei un kā ar mākslīgā intelekta (MI) palīdzību atklāt un pilnībā izmantot cilvēka potenciālu. Uzstājās gan DeepL dibinātājs un izpilddirektors Jareks Kutilovskis ( Jarek Kutylowski ), gan citi DeepL izstrādātāji un klienti, kas dalījās ar uzņēmuma nākotnes mērķiem saistībā ar MI, jaunām idejām un savu pieredzi. Tāpat tika demonstrēti jaunākie rīki, piemēram, MI aģents, rīks mutvārdu tulkošanai reāllaikā un rīks, kas palīdz nodrošināt vienotu tulkojumu stilu un kvalitāti. Šarlote stāsta: “ DeepL konference bija ļoti aizraujoša un iedvesmojoša pieredze. Uzzināju daudz jauna par funkcijām, kas drīzumā tiks ieviestas, un par projektiem, kas vēl ir izstrādes procesā. Mani īpaši pārsteidza, cik ļoti DeepL ir attīstījies, jo kā studente es to līdz šim pazinu tikai kā vienkāršu mašīntulkošanas rīku un pat nenojautu par visām citām funkcijām un biznesa rīkiem. Bija ļoti iedvesmojoši klausīties, kā DeepL plāno attīstīties kopā ar mākslīgo intelektu, un šī pieredze ne tikai paplašina zināšanas par tulkošanas tehnoloģijām, bet arī liek aizdomāties par to, kā MI maina veidu, kā mēs strādājam.” “Galvenā atziņa, ko guvu, ir tā, ka MI nekur nepazudīs – tas ir šeit uz palikšanu, un svarīgi ir iemācīties sadarboties ar to, lai tas mūs nevis aizstātu, bet gan palīdzētu stiprināt to, kas mums padodas vislabāk. Man tiešām liels prieks, ka varēju piedalīties šādā pasākumā,” norāda Šarlote.

19. novembrī Ventspils Olimpiskā Centra basketbola hallē norisinājās volejbola turnīrs. Jau no 1. oktobra Studentu padome aktīvi nodrošina studentiem bezmaksas pieeju dažādām sporta aktivitātēm, kā peldēšana, basketbola un volejbola treniņi. Dalībnieki reģistrējās iepriekš norādītā anketā, tad pēc nejaušības principa dalībnieki tika sadalīti komandās. Turnīram pieteikušies bija 24 dalībnieki, kas veidoja 4 pilnas komandas. Izveidotās komandas bija vienlīdzīgas, šādi nodrošinot maksimāli godīgu turnīru. Ventspils Augstskolas Studentu padomes sporta koordinators, turnīra organizators un tiesnesis Hardijs Fabriciuss ir ļoti pateicīgs dalībniekiem par iesaisti un degsmi piedalīties. Liels paldies "Redbull", "Užavas alus" un Studentu padomei par atbalstu un balvu nodrošināšanu.
