Viens no mums: docents no Meksikas Hesuss Alberto Kasaress Montess

2022. gada 1. jūnijs

Meksika – tāla valsts ar svešu kultūru un atšķirīgu mentalitāti. Hesuss Alberto Kasaress Montess (Jesus Alberto Cazares Montes) jeb kā kolēģi un studenti pasniedzēju saīsināti dēvē – Hesuss Montess, lauzis šo stereotipu par tālo kultūru un atšķirīgo skatījumu uz dzīvi. Hesuss Montess sākotnēji rada klusa un kautrīga cilvēka iespaidu, taču līdz ko tiek uzsākta saruna, telpa tiek piepildīta ar siltumu un saproti, ka intervija tiks aizvadīta iejūtīgi aizrautīga un inteliģenta cilvēka sabiedrībā. Hesuss Montess ir Meksikas pilsonis, kas savu doktora grādu fizikā ieguvis Nacionālajā politehniskajā institūtā Pētniecības un progresīvo pētījumu centrā (CINVESTAV–IPN) (“Centre of Research and Advanced Studies at National Polytechnic Institute (CINVESTAV–IPN)”) Meksikā, pasniedzis dažādus kursus sešās augstskolās gan Meksikā, gan Horvātijā. Kopš 2019.gada Hesuss Montess pievienojies Ventspils Augstskolas akadēmiskajam personālam un pasniedz matemātikas un fizikas studiju kursus angļu valodā īstenotajā bakalaura studiju programmā “Datorzinātnes”. Lasot šo interviju, uzzināsiet vairāk par to, kāds bija Hesusa Montesa ceļš uz Ventspils Augstskolu un kā viņš iemīlējis Latviju, tās kultūru un tradīcijas.


Pastāsti mums par sevi un savu dzimteni!


Esmu dzimis nelielā pilsētiņā netālu no Gvadalaharas, Meksikā, ko sauc Cajititlan. Patiesībā slimnīca, kurā piedzimu, bija Gvadalaharā, kas ir viena no lielākajām pilsētām Meksikā. Bērnībā tēva darba dēļ mēs vairākkārt pārcēlāmies un dzīvojām dažādās Meksikas pilsētās. Pirms aizceļošanas es dzīvoju Gvadalaharā un Mehiko, kas ir ļoti dinamiskas, pārpildītas un trokšņainas pilsētas, bet, no otras puses, tās piedāvā plašas iespējas un aktivitātes. Tas ir kas tāds, kas man mazliet pietrūkst šeit – kultūras aktivitātes. 


Par sevi, es teiktu, ka esmu atvērts, optimistisks cilvēks, kurš mīl kafiju, mūziku un kultūru.

 

Pastāsti, lūdzu, par savu izglītību un darba pieredzi!


Es ieguvu bakalaura grādu fizikā Zakatekas Universitātē (Zacatecas University), maģistra grādu un doktora grādu fizikā ieguvu Pētniecības un progresīvo pētijumu centrā (Center of Research and Advanced Studies) Mehiko, kas ir otrais labākais pētniecības centrs Latīņamerikā, ieņemot 109.vietu pasaulē. Esmu strādājis dažādās Meksikas universitātēs, tostarp Nacionālajā Politehniskajā institūtā. Pēc doktorantūras kādu laiku pavadīju Rudžera Boškoviča institūtā (Ruđer Bošković Institute) Zagrebā, Horvātijā, un pēc tam strādāju par matemātikas profesoru Ročesteras Tehnoloģiju institūtā (Rochester Institute of Technology) Horvātijā. 


Kā nokļuvi Latvijā? Ventspils Augstskolā?


Šeit es dalīšos ar pilnu izklāstu par to, kā no Meksikas nokļuvu Horvātijā un pēc tam Latvijā.


Kad Mehiko ieguvu doktora grādu, vispirms devos uz Horvātiju kā viespētnieks un vēlāk es trīs gadus strādāju par matemātikas profesoru Ročesteras Tehnoloģiju institūtā Horvātijā. Kad es pasniedzu lekcijas Zagrebā, mani studenti bieži man teica: "Profesor, kāpēc jūs esat šeit, pie mums? Jūs esat ļoti talantīgs, jūs esat ļoti aizrautīgs, jūs daudz ko zināt, bet daudzi no mums uzskata, ka jūs šeit tērējat savu laiku ar muļķīgiem studējošajiem, kurus interesē tikai kursa nokārtošana, bet ne mācīšanās?" Godīgi sakot, es nepievērsu lielu uzmanību viņu komentāriem.

Taču šis institūts bija ieinteresēts iegūt universitātes statusu, bet saskaņā ar Horvātijas likumiem, ja profesoram ir diploms kādā konkrētā zinātnē, tad viņš ir kvalificēts pasniegt tikai šo konkrēto zinātni. Tā kā es esmu fiziķis, es varēju pasniegt fiziku, bet ne matemātiku (priekšmetu, ko tajā laikā pasniedzu).


Kādudien es tomēr ņēmu vērā savu studentu komentārus un nolēmu izaicināt sevi, atrodot universitāti, kurā atkal varētu pasniegt inženierzinātnes. Es meklēju dažādas vakances, tad es pieteicos un saņēmu pozitīvu atbildi no mūsu augstskolas. Es atbraucu uz Ventspili, un mēs parakstījām līgumu. Pēc tam, mazāk nekā 3 dienu laikā, es saņēmu vēl vairākas pozitīvas atbildes no universitātēm dažādās valstīs - tostarp no Horvātijas!


Tomēr VeA bija pirmā. Tā kā man nepatika karstais laiks - Latvija man varēja piedāvāt ideālus laikapstākļus, tāpēc es izvēlējos Ventspili. Tagad, atskatoties uz šo pieredzi, esmu patiešām priecīgs, ka viss notika tieši tā, kā tas notika. Domāju, ka man patiešām paveicās, ka man bija iespēja sākt strādāt par pasniedzēju VeA, un esmu ļoti laimīgs, ka varu būt daļai no VeA saimes.


Kā redzi savu nākotni šeit, VeA? Un kādu Tu redzi VeA pēc 3-5 gadiem?


Man patiešām ir paveicies būt daļai no VeA saimes, ne tikai tāpēc, ka esmu IT fakultātē, bet arī tāpēc, ka nesen pievienojos VSRC. Šī pilnvērtīgā iesaiste ļaus man augt ne tikai kā profesoram, bet arī kā pētniekam. Turklāt es mācos latviešu valodu, tādējādi es varu būt arī noderīgāks augstskolai.


Šobrīd VeA piedalās dažādos projektos gan nacionālā, gan starptautiskā līmenī. Tas nozīmē lielāku mūsu augstskolas publicitāti, kas var nozīmēt arī augstskolas izaugsmi tuvākajā  nākotnē.


Papildus tam, divus mēnešus atpakaļ es tiku ievēlēts docenta amatā. Vai man ir vajadzīgi vēl citi iemesli, lai būtu lepnam, ka piederu VeA saimei?


Kā Tu raksturotu VeA studējošos? Kādi mācību paņēmieni ir visefektīvākie studiju procesā? Vai vari sniegt kādu padomu studentiem?


Diemžēl neesmu strādājis tieši ar latviešu studējošajiem, jo parasti pasniedzu lekcijas ārzemju studentiem. Tā patiešām ir lieliska pieredze, jo no viņiem spēju iemācīties daudz dažādas pieejas un metodes, kā mācīt.


Matemātika ir loģiska un strukturēta zinātne, bet ar to ir jāstrādā, daudz jāmācās, lai iegūtu pilnīgu izpratni par to. Esmu redzējis, ka daži studējošos spēj apgūt lietas no pirmā acu uzmetiena, bet esmu redzējis arī studējošos, kuriem ir daudz jāstrādā un jārisina daudzi uzdevumi, pirms viņi apgūst šo priekšmetu. Es gribētu teikt, ka katram no mums ir nepieciešama atšķirīga mācību pieeja, tāpēc pirmais padoms, kuru varu dot jebkuram studējošajam, ir iepazīt sevi un atrast, kura mācību metode jums ir vispiemērotākā, un tad izmantot  to.


Ļoti svarīgi ir nekad neierobežot sevi ar tikai klasē apgūstamo vielu. Dodieties uz bibliotēku un pārskatiet klasē apgūtos materiālus, kā arī nākamās nodarbības materiālus - jūs tos labāk izpratīsiet.


Grāmatā Sjuņdzi (Xunzi) ir interesants citāts: "Pastāsti man, un es aizmirsīšu. Māci mani, un es atcerēšos. Liec man to darīt, un es iemācīšos" Mācīšanās procesā ir iesaistīti divi cilvēki - pasniedzējs (es redzu pasniedzēju kā palīgu, neko vairāk) un students. Ja students tikai apmeklē lekcijas un regulāri nestrādā, būs grūti iegūt padziļinātas zināšanas par mācību priekšmetu, bet, ja studenti lasa papildu materiālus vai apspriež tēmas un mājasdarbus ar kursa biedriem, tad panākumi ir gandrīz garantēti.


Es to varu rezumēt ar paša citātu: Neviens nekļūst par kapteini peldbaseinā.


Vai Tu varētu padalīties ar 3 - 5 atziņām, kas atvieglotu dzīvi un padarītu cilvēkus laimīgākus?


"Ja tavai problēmai ir risinājums - kāpēc jāuztraucas? No otras puses, ja tavai problēmai nav risinājuma - kāpēc jāuztraucas?"


"Labi lēmumi rodas no pieredzes - pieredze rodas no sliktiem lēmumiem!" (citiem vārdiem sakot, nebaidieties kļūdīties, bet mācieties no kļūdām).


"Ja no debesīm krīt citroni, iemācies pagatavot limonādi!!!" (citiem vārdiem sakot, pārveidojiet problēmu par iespēju).


Vai Tev pietrūkst Meksika? 


No Meksikas man visvairāk pietrūkst ēdiena...Eiropā šādu ēdienu nav iespējams atrast. Jā, es zinu, Eiropā ir daudz "meksikāņu" restorānu (mums ir pat viens šeit, Ventspilī). Tomēr tie piedāvā tā saukto Tex-Mex ēdienu. Tas ir Meksikas ietekmes rezultāts ASV dienvidu daļā (īpaši Teksasā, no kā arī cēlies šis nosaukums). Taču īstus meksikāņu ēdienus noteikti neviens nepiedāvā.


Vai Tu uzskati  Latviju par savām mājām?



Es domāju, ka par mājām var saukt vietu, kur tu jūties ērti, vietu, kurā tu vari sasaistīt sevi ar vietējo kultūru, un īpaši, ar kuru tu spēj izveidot saikni. Pēc četriem gadiem, kas pavadīti šeit, esmu sācis saistīt sevi ar Latvijas kultūru, un tagad, kad mācos latviešu valodu, mana saikne ar Latviju ir tikai nostiprinājusies. Turklāt es dejoju folkloras deju grupā un dziedu folkloras kora ansamblī. Tagad man ir sapnis piedalīties Vispārējos latviešu Dziesmu un Deju svētkos.


Jā, es saucu Latviju par savām mājām, un ar katru dienu es kļūstu lepnāks par šo zemi, jo ar katru dienu mana saikne ar Latviju paliek ar vien stiprāka.


Dalīties ar ziņu

Citi jaunumi

Autors Rota Rulle 2025. gada 30. oktobris
Ventspils Augstskola ir atzīta par vienu no 16 Latvijas augstākās izglītības iestādēm, kas saņēmusi " Best Practice University " atzinību no iniciatīvas Study in Latvia . Šis sertifikāts apliecina, ka universitāte atbilst Izglītības un zinātnes ministrijas, Ārlietu ministrijas un Iekšlietu ministrijas noteiktajiem kritērijiem, nodrošinot atbildīgu ārvalstu studentu uzņemšanu un augstas kvalitātes studiju procesu. Saņemot šo sertifikātu, Ventspils Augstskola apņemas ievērot kritērijus un principus, kas veicina labas prakses nodrošināšanas starptautisko studentu piesaistē un augstas kvalitātes studiju procesa nodrošināšanā. Ventspils Augstskola apliecina savu apņemšanos turpināt veicināt Latvijas augstākās izglītības starptautisko atpazīstamību, kā arī stiprināt studiju kvalitāti un konkurētspēju. Savukārt valsts institūcijas nodrošina nepieciešamos pasākumus augstākās izglītības attīstībai, konsulāro pakalpojumu sniegšanai, Latvijas ārpolitikas popularizēšanai, kā arī skaidrus principus migrācijas un ieceļošanas jautājumos Latvijā.
Autors Rota Rulle 2025. gada 30. oktobris
30. un 31. oktobrī Ventspilī, Ventspils Augstskolas studentu atpūtas telpā D0, Inženieru ielā 101 notiks 24 stundu hakatons “Digitālais pakalpojums darbā ar jauniešiem Ventspilī”. Pasākumā jaunieši, jaunatnes darbinieki un digitālo risinājumu eksperti komandas izstrādās inovatīvus un jauniešiem draudzīgus digitālos risinājumus. Hakatons ir intensīvs pasākums, kurā dalībnieki strādā komandās, lai noteiktā laika posmā izstrādātu jaunas tehnoloģiskas idejas vai produktus. Šo pasākumu mērķis ir veicināt inovācijas, sadarbību un ātru prototipu izstrādi. Hakatoni bieži vien tiek rīkoti, lai risinātu konkrētas problēmas vai izaicinājumus, un labākie projekti var saņemt balvas vai turpmāku atbalstu attīstībai. Divu dienu laikā jaunieši, jaunatnes darbinieki un digitālo risinājumu eksperti strādās komandās, lai izstrādātu jaunas idejas – sākot no virtuālā asistenta Ventspils pilsētas mājaslapai līdz interaktīvām platformām par jauniešu iespējām un mentālās veselības atbalstu. Komandas saņems mentoru atbalstu un iespēju prezentēt savus prototipus žūrijai. Pasākuma tēmas ietvers: digitālos rīkus jauniešu informēšanai un līdzdalībai, mākslīgā intelekta risinājumus, čatbotus un pašapkalpošanās rīkus, līdzdalības platformas un inovatīvus atbalsta veidus jauniešiem. Hakatonu organizē Kurzemes plānošanas reģions projekta "Pašvaldību kapacitātes stiprināšana to darbības efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai" (Nr. 3.1.1.2.i.0/1/22/I/VARAM/001) ietvaros, kura vadošais partneris ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, sadarbībā ar Ventspils valstspilsētas pašvaldības Izglītības pārvaldi, piesaistot nozares lektorus un praktizējošus ekspertus, kā arī sniedzot iespēju pašiem jauniešiem būt ideju radītājiem.
Autors Rota Rulle 2025. gada 28. oktobris
22. oktobrī Ventspils Augstskola pievienojās starptautiskajai “Erasmus dienu” svinēšanai, pulcējot studentus un darbiniekus radošā, komandas garu un kultūru daudzveidību vienojošā pēcpusdienā. Pasākumu organizēja divas studentes sadarbībā ar augstskolas Starptautisko sakaru nodaļu un COLOURS. Tā laikā dalībnieki piedalījās aizraujošās aktivitātēs un draudzīgā sacensībā vairākās interaktīvās stacijās. Katra stacija piedāvāja unikālu izaicinājumu, kas iedvesmots no kultūru daudzveidības tēmas, aicinot dalībniekus pārbaudīt savas zināšanas, komunikācijas prasmes un radošumu, vienlaikus krājot punktus savām komandām. Pateicoties enerģiskiem staciju vadītājiem un abām galvenajām pasākuma organizatorēm, atmosfēra bija gan dzīvīga, gan draudzīga. Studentiem no dažādām studiju programmām un kultūras vidēm bija iespēja sazināties, sadarboties un mācīties vienam no otra nepiespiestā un iedvesmojošā gaisotnē. Pasākuma laikā dalībnieki baudīja uzkodas un atspirdzinājumus, kā arī grupas “Sweet Sixteen” muzikālo priekšnesumu. Mūzika, smiekli un draudzīgā sacensība radīja neaizmirstamu pēcpusdienu, kas atspoguļoja “Erasmus+” atvērtības, iekļaušanas un starpkultūru sapratnes garu. Pasākuma noslēgumā visas komandas tika apbalvotas par ieguldīto darbu, bet uzvarētāju komanda saņēma ekskluzīvas VeA balvas. “Erasmus dienas” vēlreiz apliecināja sadarbības un studentu mobilitātes nozīmi, atgādinot, ka mācīšanās sniedzas tālu aiz augstskolas sienām – tā notiek caur kopīgiem piedzīvojumiem, kultūru apmaiņu un jaunu kontaktu veidošanu. Foto: Endijs Eihlers
Autors Rota Rulle 2025. gada 24. oktobris
23. oktobrī tika aizvadīts piektais Bucher Municipal SIA stipendijas piešķiršanas pasākums.Pēc garām un interesantām sarunām ar kandidātiem tika noteikts uzvarētājs – Ventspils Augstskolas (VeA) “Biznesa vadība” 3. kursa studente Krista Ronberga, kura saņēma uzņēmumā izgatavotu balvu, stipendiju, kā arī iespēju doties pieredzes apmaiņā uzņēmumā. Sarunās ar studentiem piedalījās Bucher Municipal SIA ražotnes vadītājs Mikus Brakanskis un pārstāves Diāna Skore un Arta Jansone, kā arī VeA pārstāvji – Ekonomikas un pārvaldības fakultātes dekāne Dace Štefenberga, Studiju nodaļas pārstāve Lāsma Ašme un Studentu padomes pārstāve Karīna Ganiņa. Uz sarunām tika aicināti pieci studenti: Ēriks Marians Skukovskis – “Jaunuzņēmumu vadība” students, kurš sevi raksturo kā radošu un mierpilnu līderi ar inženiertehnisku domāšanu un spēcīgām komandas vadības prasmēm. Krista Ronberga – “Biznesa vadība” 3. kursa studente un Studentu padomes priekšsēdētāja. Stipendijai pieteicās, lai turpinātu attīstīt savas līderības un uzņēmējdarbības prasmes. Roberts Vicvagaris – “Biznesa vadība” 2. kursa students, kurš savu disciplīnu un mērķtiecību ir rūdījis nodarbojoties ar vieglatlētiku. Roberts vēlas pilnveidot savas profesionālās prasmes un veidotu karjeru uz izaugsmi vērstā uzņēmumā. Martina Bertāne – “Biznesa vadība” 3. kursa studente. Paralēli studijām, pārstāvējusi Latvijas basketbola izlasi Nāciju līgas turnīros. Nākotnē vēlas padziļināti apgūt grāmatvedību un finanšu plānošanu. Timurs Kiseļčuks – “Jaunuzņēmumu vadība” 2. kursa students un jaunuzņēmuma “Cura AI” līdzdibinātājs. Pieteicās stipendijai, lai turpinātu attīstīt savas zināšanas uzņēmējdarbībā un mākslīgā intelekta risinājumu izveidē. “Visi kandidāti bija ļoti spēcīgi,” uzsver Mikus Brakanskis. “Mūsu uzņēmumā ir vairāki Ventspils Augstskolas absolventi, mums ir svarīgi dot atpakaļ augstskolai, kurā paši esam mācījušies. Vēlamies palīdzēt jauniešiem jau studiju laikā iepazīt darba vidi un iegūt praktisku pieredzi. Ja students pēc stipendijas saņemšanas un prakses uzņēmumā nolemj turpināt darbu pie mums, mēs to uzskatām par lielisku rezultātu,” Mikus piebilst. “Kā vadītājam, gala lēmuma pieņemšana nebija grūta, taču tai priekšā bija daudz pārdomātu sarunu un diskusiju, un pasākuma norises vieta – restorāns Meisons – radīja omulīgu un brīvu atmosfēru.” Bucher Municipal pārstāve Diāna Skore pēc stipendiju pasniegšanas : “Sarunās studenti pastāstīja par sevi, savu ikdienu, sasniegumiem, mērķiem, hobijiem un citām lietām, kas viņus veido par tiem cilvēkiem, kurus šodien satikām, un cilvēkiem kurus nākotnē redzēsim darba tirgū. Sarunas ar studentiem bija ļoti interesantas, vērtīgas, domu raisošas, bet tai pat laikā ļoti dabiskas, un ritēja viegli. Pēc rūpīgām diskusijām žūrijas starpā, ņemot vērā tādus kritērijus, kā komunikācija, mērķtiecība, motivācija, sevis redzējums darba tirgū, par stipendijas ieguvēju šogad kļuva 3. kursa studente Krista Ronberga. Ļoti enerģiska, komunikabla un motivēta sasniegt nospraustos mērķus. Ar dabisku vēlmi un spējām vadīt un deleģēt, strādāt komandā, ļoti pozitīva un atvērta.” Krista Ronberga pēc stipendijas iegūšanas: “Esmu ļoti pateicīga par šo stipendiju. Tā ir apliecinājums, ka aktīvi darbojoties un sekmīgi mācoties var sasniegt iecerēto. Stipendijas iegūšana pierāda, ka tiecoties pēc mērķiem, tie ir sasniedzami, kā arī ieguldītais darbs un neatlaidība nes augļus. Saņemt stipendiju ir ne tikai materiāls atbalsts, bet arī uzticības apliecinājums. Plānoju šo iespēju izmantot, lai pilnveidotos un sasniegtu jaunas virsotnes.”
Autors Rota Rulle 2025. gada 22. oktobris
Ventspils Augstskolas doktorantūras skolas vadītāja Lilita Sproģe septembrī devās komandējumā uz Lemānas Universitāti Francijā, lai apspriestu iespējas izveidot kopīgu prakšu projektu doktorantiem un attīstīt sadarbību doktorantūras studiju kursu nodrošināšanā, pētniecībā un studentu mobilitātē. Tikšanos organizēja COLOURS projekta partneri Lemānas Universitātē. Dienas programmā bija paredzētas vairākas tikšanās ar Lemānas Universitātes pārstāvjiem, tostarp ar Kristīni Gonsalesu ( Christine Gonzalez ) , EDGE doktorantūras skolas direktora vietnieci un Vadības un ekonomikas fakultātes lektori un pētnieci, Džefroju Mārtinu ( Geoffroy Martin ) , doktorantūras skolas administratīvo vadītāju, Selīnu Duhanu ( Selin Duhan ) , starptautisko attiecību biroja vadītāju, Ksavjēru Lahazeti ( Xavier Lachazette ) , starptautisko attiecību viceprezidentu, un Milošu Borozanu ( Miloš Borozan ) , bijušo COLOURS WP3 vadītāju. Vizītes laikā L. Sproģe iepazinās ar valodu fakultātes un doktorantu darba telpām, kā arī pētnieku infrastruktūru universitātes pilsētiņā. Lemānas Universitāte ir cieši integrēta pilsētas struktūrā un viegli sasniedzama ar sabiedrisko transportu no Parīzes un pašā Lemānas pilsētā. Sarunās tika pārrunātas būtiskas atšķirības starp Latvijas un Francijas doktorantūras skolu modeļiem un normatīvo regulējumu, kredītpunktu uzskaites principiem, promocijas norisi un promocijas darba izstrādes termiņiem. Tikšanās rezultātā nostiprināta savstarpēja interese par turpmāku sadarbību kopīgu doktorantūras aktivitāšu un pētījumu attīstīšanā valodu un ekonomikas zinātņu jomā.
Autors Rota Rulle 2025. gada 22. oktobris
Ventspils Augstskolas Mūžizglītības centrs ciklā “Zinātne un kultūra – sabiedrībai” aicina uz arhitekta Jāņa Dripes lekcijām. Šoreiz pasākums būs bez maksas, tātad pieejams ikvienam interesentam. Jānis Dripe runās par šādām tēmām: Gunāra Birkerta simtgade un bibliotēku arhitektūra, Latvijas kultūrtelpas arhitektūras dimensija, Mūsdienu arhitektūras procesi Igaunijā, Mūsdienu arhitektūras procesi Lietuvā. Lekcijas notiks 1. novembrī plkst. 11.30 – 14.30 Ventspils Augstskolā, D104 auditorijā.
Citas ziņas