Ūdeņraža hidrauliskās kompresijas tehnoloģijas izstrāde ūdeņraža degvielas uzpildes stacijām (H2-Compression)

PROJEKTS

Ūdeņraža hidrauliskās kompresijas tehnoloģijas izstrāde ūdeņraža degvielas uzpildes stacijām (H2-Compression)

Projekta nosaukums: Ūdeņraža hidrauliskās kompresijas tehnoloģijas izstrāde ūdeņraža degvielas uzpildes stacijām (H2-Compression)


Projekta identifikācijas Nr.: 1.1.1.1/20/A/185


Projekts tiek veikts Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā” 1.1.1.1. pasākuma “Praktiskās ievirzes pētījumi” 4. kārts ietvarā.


Projekta izpildes termiņš: 01.05.2021.-30.11.2023. (līgums noslēgts 23.07.2021., projekta darbības attiecināmas no 01.05.2021.)


Projekta zinātniskais vadītājs: Dr.sc.ing. Valerijs Bezrukovs


Projektu īstenos četri projekta partneri: divi zinātniskie institūti: Ventspils Augstskolas Inženierzinātņu Institūts “Ventspils Starptautiskais Radioastronomijas Centrs” (IZI VSRC) (projekta iesniedzējs un vadošais partneris) un valsts zinātniskais institūts “Fizikālās enerģētikas institūts” (FEI), Industrijas pārstāvis - SIA LATVO un sabiedriskā labuma organizācija “Ventspils Augstskolas attīstības fonds” (VAAF). 


Projekta finansējums:

 

Kopējās apstiprinātās projekta izmaksas ir 539 577,35 EUR un tās tiek finansētas no šādiem finanšu avotiem:

  • Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma – 444 018.20 EUR apmērā;
  • valsts budžeta finansējuma – 55090.84 EUR apmērā;
  • Ventspils Augstskolas, Ventspils Augstskolas attīstības fonda, APP Fizikālās enerģētikas institūta un AS “LATVO” finansējuma – 40 468.31EUR apmērā.

 

Projekta īss apraksts un mērķis:


Projekts ir paredzēts kā rūpnieciskais pētījums, ietverot tehniski ekonomisko priekšizpēti un eksperimentālo izstrādi, kura mērķis ir iegūt jaunas zināšanas un prasmes novatoriska tehnoloģiskā risinājuma izstrādei gāzveida ūdeņraža saspiešanai un tā prototipa izveidošanai. Metodes jaunums ir tāds, ka risinājums, kas jau ir pārbaudīts citu gāzu saspiešanas procesā, tiks pielāgots ūdeņraža saspiešanai. Zema spiediena ūdeņraža gāzi saspiež, pakāpeniski ievadot gāzi divos vertikāli novietotos kompresijas cilindros un saspiežot to ar šķidrumu, izmantojot augstspiediena hidraulisko sūkni. Katru gāzes iesmidzināšanas un saspiešanas ciklu kompresijas cilindros veic, līdz tie ir pilnībā piepildīti ar šķidrumu.

 

Projekta darbības:

  1. Ūdeņraža hidrauliskās saspiešanas teorētiskie pētījumi, modelēšana un tehnoloģijas izstrāde.
  2. Laboratorijas testa modeļa dizaina izstrāde, izgatavošana un eksperimentālie pētījumi.
  3. Tehnoloģiju pārnese un komercializācijas stratēģiju izstrāde.
  4. Projekta rezultātu izplatīšana.
  5. Projekta zinātniskā administrēšana. 


Projekta rezultāti:


Projekta laikā pa aktivitāšu sadaļām ir plānoti astoņi dokumentāli (aprakstoši) atskaišu nodevumi , plānots viens digitālais modelis un viens vadības algoritms, trīs zinātniskās publikācijas un divi ziņojumi konferencēs, viens iekartas prototips  un divi Latvijas patenta pieteikumi. Plānota piedalīšanas izstādēs, Gala pārskats par projekta izpildes gaitu tiks rīkots kā publisks seminars. Informācija par projekta gaitu būs pieejama internetā. Kā arī projekta  ietvarā, tiks pilnveidotas jaunās zinātnieces vadošās pētnieces Marina Koņuhova kompetences un kvalifikācija.

Informācija ievietota 2021.gada 23.jūlijā.

 

Projekta aktualitātes

Autors Rota Rulle 06 dec., 2023
Ventspils Augstskolas Inženierzinātņu institūtā “Ventspils Starptautiskais radioastronomijas centrs” (VSRC) 30. novembrī noslēdzās nozīmīgs lietišķo pētījumu projekts, kura īstenošanā gandrīz trīs gadu garumā bija iesaistītas četras organizācijas: kā galvenais partneris Ventspils Augstskola un kā sdarbības partneri valsts zinātniskais institūts - atvasināta publiska persona Fizikālās Enerģētikas institūts, nodibinājums “Ventspils Augstskolas attīstības fonds” un AS “LATVO”. Projektu īstenoja 14 komandas darbinieki - zinātniskais un zinātnes tehniskais personāls, ka arī studenti. Lietišķo pētījumu projekts Nr. 1.1.1.1/20/A/185 “Ūdeņraža hidrauliskās kompresijas tehnoloģijas izstrāde ūdeņraža degvielas uzpildes stacijām (H2- Compression)” (turpmāk Projekts) tika īstenots Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā”, 1.1.1.1. pasākuma “Praktiskās ievirzes pētījumi” 4. kārtas ietvaros. Aizvien vairāk valstu un uzņēmumu intensīvi konkurē par vadošo lomu tīro ūdeņraža tehnoloģiju jomā. Pašlaik vairāk nekā 30 valstis ir izstrādājušas vai gatavo ūdeņraža stratēģijas, kas liecina par pieaugošu interesi par ūdeņraža nozares attīstību. Ir acīmredzams, ka ūdeņradim ir potenciāls sniegt būtisku ieguldījumu trīs svarīgāko uzdevumu risināšanā attiecībā uz enerģijas izmantošanu: Eiropas Savienības ilgtspējīgā ekonomiskā attīstība, siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana un gaisa piesārņojuma ierobežošana. Pēdējos gados ūdeņraža enerģijas izmantošana transportā un ūdeņraža ekonomikas koncepcija ir guvusi jaunu un spēcīgu politisko atbalstu. Tajā pašā laikā strauji augošās tehnoloģijas ir radījušas iespēju izmantot ūdeņradi kā virzītājspēku nākotnes oglekļa ziņā neitrālai energosistēmai. Šīs iniciatīvas pamatā ir vēlme pēc energoapgādes drošības un neatkarības. Eiropas Savienība ir izvirzījusi vērienīgu mērķi līdz 2050. gadam kļūt par pirmo klimatneitrālo kontinentu, kas atbilst Eiropas Komisijas pamatnostādnēm. Pētniecības projekta mērķis bija iegūt jaunas zināšanas un prasmes inovatīva tehnoloģiskā risinājuma izstrādei, lai saspiestu gāzveida ūdeņradi. Šajā sistēmā zemspiediena ūdeņraža gāze tiek saspiesta, pakāpeniski ievadot to vertikāli novietotos saspiešanas cilindros. Saspiešana tiek panākta, izmantojot šķidru virzuli, ko darbina augstspiediena hidrauliskais sūknis. Ierosinātā ūdeņraža hidrauliskās saspiešanas tehnoloģija ir paredzēta kā kompresora pastiprinātājs degvielas uzpildes stacijā. Šī stacija var vai nu saņemt ūdeņradi, ko ieved kravas automašīnas tvertnēs, vai arī ierobežotā daudzumā ražot ūdeņradi uz vietas, izmantojot ūdens elektrolīzi. Šī risinājuma unikalitāte ir tā, ka tas ir pielāgojams mainīgiem ūdeņraža ieplūdes spiediena parametriem, un tas ļauj stabilizēt ūdeņraža uzkrāšanās procesu augstspiediena buferrezervuārā. Projekta īstenošanas laikā tika veiksmīgi izpildīti visi izvirzītie uzdevumi, tostarp: esošo tehnoloģiju analīze un ūdeņraža hidrauliskās saspiešanas problēmu izpēte; ūdeņraža saspiešanas procesa ar šķidro virzuli ticama skaitliskā modeļa izveide, izstrādājamās sistēmas termodinamisko parametru analīze un temperatūras izmaiņas gāzes saspiešanas laikā ierosinātajā risinājumā; ar ūdeņraža gāzi saderīga darba šķidruma izvēle, kas piemērots izmantošanai kompresijā; algoritmu kopuma izstrāde kompresijas procesu vadībai ūdeņraža saspiešanas sistēmā. jaunas kompresijas kameras ģeometrijas tehnoloģijas izstrāde, kas ļauj samazināt gāzes temperatūru un putēšanu tvertnes iekšpusē, piepildot to ar darba šķidrumu zem augsta spiediena; darba šķidruma plūsmas kompresijas kamerā skaitlisko modeļu izstrāde; ciparu modeļu un kalibrēšanas metodoloģijas izstrāde digitālajam plūsmas skaitītājam; enerģijas patēriņa noteikšana noteikta gāzes tilpuma saspiešanai. kompresoru un augstspiediena ūdeņraža uzglabāšanas tvertņu, kas spēj izturēt spiedienu līdz 100 MPa, piemērotu materiālu analīze; dokumentācijas sagatavošana tehnisko risinājumu patentēšanai; projekta rezultātu sagatavošana publicēšanai zinātniskajos žurnālos un prezentēšanai konferencēs. industriālo partneru atlase un izstrādātās sistēmas tehnisko parametru pielāgošana lietotāju vajadzībām. Projekta rezultāts ir divas jaunas inovatīvas ūdeņraža saspiešanas tehnoloģijas, kas paredzētas izmantošanai ar ūdeņradi darbināmā pilsētas transporta degvielas uzpildes stacijās. Projekta ietvaros izstrādātie tehniskie risinājumi varētu būt īpaši interesanti turpmākai komercializācijai kopā ar uzņēmumiem, kas nodarbojas ar ūdeņraža saspiešanu un ūdeņraža nozares attīstību. Ierosinātā koncepcija ir īpaši pievilcīga, ja to apvieno ar "zaļā" ūdeņraža izmantošanu, kas iegūts elektrolīzes ceļā, izmantojot vēja turbīnas, saules baterijas vai elektrotīklu. Šis projekts, kas sākotnēji tika iecerēts kā rūpnieciskās pētniecības pasākums, ir nodrošinājis visiem projektā iesaistītajiem komandas dalībniekiem jaunas zināšanas un prasmes inovatīvu tehnoloģisko risinājumu radīšanā. Projekta laikā iegūtie rezultāti ievērojami paplašināja izpratni par ūdeņraža ekonomikas nozari un skaidrāk identificēja tās nākotnes perspektīvas. Pateicoties šim projektam, pētnieku komanda pievienojās Latvijas Ūdeņraža aliansei. Pusotra gada laikā regulāri informējām apvienību par notiekošo pētījumu, dalījāmies ar projekta rezultātiem, meklējām potenciālos partnerus turpmākai sadarbībai, kā arī vienmēr bija pieejama aktuālā informācija ūdeņraža enerģētikas jomā. Projekts tika uzsākts, ņemot vērā nozares vajadzības un risinot specifiskas problēmas ūdeņraža kompresijas jomā. Projekta sākumā bija paredzēts izstrādāt hidrauliskās saspiešanas tehnoloģiju un sasniegt TRL 5. līmeni. Projekta īstenošanas laikā tas tika īstenots pilnā apjomā. Deklarētās tehnoloģijas sistēma un komponenti (hidrauliskās kompresijas process, vadības sistēma, nepieciešamie darba šķidrumi, kompresijas kameras ģeometrija) tika testēti laboratorijas apstākļos un attiecīgajā vidē (ūdeņraža atmosfērā). Turklāt pētījumi ļāva mums izstrādāt jaunu kompresijas kameras ģeometriju un apstiprināt to laboratorijā. Otrā tehnoloģiskā risinājuma izstrādes līmenis ir sasniedzis TRL 4. Projektā tika sperts liels solis uz priekšu, padarot tehnoloģiju praktiskāku un lietderīgāku. Tas arī pavēra iespēju sadarboties ar rūpniecības nozari daudzu jaunu iespēju īstenošanā. Projektā galvenā uzmanība tika pievērsta reālu problēmu risināšanai un tika aplūkots viss process kopumā, tādējādi tas kļuva par galveno faktoru, lai virzītu ūdeņraža izmantošanu uz priekšu kā videi draudzīgu enerģijas avotu. Projekta rezultātu novitāti un nozīmīgumu apliecina 2 Latvijas patenti un Eiropas patenta pieteikums. Zinātniskie materiāli ir atspoguļoti trīs rakstos un divās konferencēs. Projekta īstenošanas laikā esam iesnieguši arī virkni projektu pieteikumu citiem projektiem, kas saistīti ar atjaunojamās enerģijas tēmām, kas palīdzēs mums turpināt pētījumus enerģētikas jomā. Turklāt tuvākajā laikā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā (LIAA) plānots iesniegt pieteikumu komercializēta projekta īstenošanai. Projekta ietvaros iegūtie patenti piesaistīja starptautiskās korporācijas Atawey, kas ir viens no ūdeņraža nozares līderiem, interesi. 2023. gada novembrī notika izsole, kurā Atawey piekrita iegādāties šos patentus. Šai rīcībai jāveicina ciešāka sadarbība starp projekta komandu un nozares pārstāvjiem. Kopējās apstiprinātās projekta izmaksas bija 539 577,35 EUR un tās tika finansētas no šādiem finanšu avotiem: ERAF – 444 018,20 EUR, valsts budžeta finansējums – 55090,84 EUR, Ventspils Augstskolas, Ventspils Augstskolas attīstības fonda, APP Fizikālās enerģētikas institūta un AS “LATVO” finansējuma – 40 468.31 EUR apmērā. Projekta īstenošanas laiks bija 31 mēneši (01.05.2021 – 30.11.2023). Informāciju sgatavoja: Projekta zinātniskais vadītājs - VSRC vadošais pētnieks Valerijs Bezrukovs, Projekta administratīvā vadītāja Ieva Rozenberga, Projekta galvenais izpildītājs Vladislavs Bezrukovs. 
Autors Rota Rulle 14 nov., 2023
2023. gada 7. novembrī Ventspils Augstskolā IZI VSRC norisinājās projekta "Ūdeņraža hidrauliskās kompresijas tehnoloģijas izstrāde ūdeņraža degvielas uzpildes stacijām (H2-Compression)" noslēdzošais zinātniskais seminārs. Zinātniskajā seminārā tika prezentēti projekta "Ūdeņraža hidrauliskās kompresijas tehnoloģijas izstrāde ūdeņraža degvielas uzpildes stacijām (H2-Compression)" rezultāti un nākotnes plāni. Seminārā uzstājās projekta dalībnieki no Ventspils Augstskolas (Valerijs Bezrukovs, Marina Koņuhova, Tejesh Nagappa Devdas, Venkatesh Prasad Kanchendram Vasudev), Ventspils Augstskolas attīstības fonda (Vladislavs Bezrukovs) un Fizikālās enerģētikas institūta (Ņikita Gorbunovs). Semināru atklāja projekta vadošais pētnieks Valerijs Bezrukovs. Vladislavs Bezrukovs iepazīstināja ar projekta “H2-Compression” pārskatu tā īstenošanas laikā un projekta nākotnes perspektīvām, Marina Koņuhova prezentēja termodinamisko procesu skaitliskās modelēšanas rezultātus šķidra virzuļa kompresora kamerai, kas paredzēta ūdeņraža lietojumprogrammām, Tejesh Nagappa Devdas un Venkatesh Prasad Kanchendram Vasudev prezentēja šķidruma mērītāju darbības analīzi, eksperimentālos un skaitliskā modeļa rezultātus, taču Ņikita Gorbunovs iepazīstināja ar kompresijas kameras un pilna modeļa izstrādes procesu SolidWorks programmatūrā. Projekta Nr. 1.1.1.1/20/A/185 
Autors Rota Rulle 02 okt., 2023
Ventspils Augstskola izsludina rakstisku intelektuālā īpašuma Ūdeņraža hidrauliskās kompresijas ierīce izsoli ar augšupejošu soli. Izsoles objekts – tiesības uz intelektuālo īpašumu – izgudrojumu “Ūdeņraža hidrauliskās kompresijas ierīce” atbilstoši Latvijas patenta pieteikumam Nr. LVP2022000071 ŪDEŅRAŽA HIDRAULISKĀS KOMPRESIJAS IERĪCE (HYDROGEN HYDRAULIC COMPRESSION DEVICE) (turpmāk – Intelektuālais īpašums). Izsoles objekta sākumcena. Izsoles Objekta sākumcena: 1 500.00 (viens tūkstotis pieci simti eiro un nulle eiro centi) apmērā bez pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN). Viens izsoles solis – EUR 150.00 (simtu piecdesmit eiro un nulle eiro centi) bez PVN. Pieteikumi izsolei jāiesniedz elektroniskā dokumenta formā, parakstot to ar drošu elektronisko parakstu un nosūtot uz e-pasta adresi izsoles@venta.lv līdz 2023. gada 13. oktobra plkst. 13.00 Vairāk informācijas: ŠEIT
30 jūn., 2023
Balstoties uz projekta 1.1. aktivitātes (ūdeņraža saspiešanas procesa teorētiskie pētījumi un modelēšana, izmantojot šķidrumu kā darba ķermeni) rezultātiem notiek kompresijas temperatūras izmaiņu ietekmes izpēte uz konstrukcijas veiktspēju. Turpinās darbs pie saspiešanas procesa ciklogrammas izstrādes ūdeņraža kompresijas sistēmai un tās vizualizācijas, kā arī darbs pie kompresijas iekārtas vadības algoritmu izstrādes un vadības procesu vizualizācijai. Turpinās literatūras apkopojums par plūsmas mērītāju kalibrēšanu un notiek darbi pie kalibrēšanas shēmas izveides eksperimentālajiem pētījumiem laboratorijā. Projekta zinātniskā grupa kopā ar studentiem turpina darbu pie fizikālās modelēšanas eksperimentiem programmatūrā COMSOL un SolidWork.
Autors Agnese Jekabsone 30 marts, 2023
Aktīvs darbs un progress projekta “Ūdeņraža hidrauliskās kompresijas tehnoloģijas izstrāde ūdeņraža degvielas uzpildes stacijām (H2-Compression)” id. nr. 1.1.1.1/20/A/185 ietvaros - pabeigts darbs pie patentēšanas dokumentācijas sagatavošanas, iesniegti divi patenta pieteikumi Latvijas Patentu valdei un viens pieteikums Starptautiskai patentu ekspertīzei pēc PCT procedūras. Lai sekmētu projekta “Ūdeņraža hidrauliskās kompresijas tehnoloģijas izstrāde ūdeņraža degvielas uzpildes stacijām (H2-Compression)” id. nr. 1.1.1.1/20/A/185 ietvaros iegūtās izstrādēs un veicinātu turpmāko rezultātu komerciālu izmantošanu, Ventspils Augstskola ir pieteikusi divus Latvijas patentus ar mērķi nostiprināt izstrādāto tehnisko risinājumu novitāti un atrastu uzņēmumus, kuri ir ieinteresēti šādu patentu komercializēšanā. Izgudrojumi attiecas uz hidrauliskām pārvietošanās mašīnām, kurās šķidrums un gāzveida vide vienlaikus tiek ievadīta darba kamerā un tiek izmantota ūdeņraža hidrauliskajai saspiešanai. Piedāvātā ierīce ir paredzēta izmantošanai kā pastiprinātāja kompresors degvielas uzpildes stacijas sistēmā. Šī izgudrojuma mērķis ir paaugstināt zemspiediena ūdeņraža hidrauliskās kompresijas iekārtas efektivitāti, kas iegūta elektrolizatora ierobežotas produktivitātes apstākļos, izmantojot atjaunojamos enerģijas avotus un paplašināt iekārtas funkcionālās iespējas, kā arī samazināt gāzes temperatūru saspiešanas cilindra iekštelpā. Patentēšanai pieteiktus dokumentus var apskatīt arī šeit: saite . Bezrukovs V., Bezrukovs Vl., Bezrukovs D., Konuhova M., Berzins A. (2022): Ūdeņraža hidrauliskās kompresijas ierīce. LVP2022000071 no 31.08.2022. Bezrukovs V., Bezrukovs Vl., Bezrukovs D., Konuhova M., Berzins A. (2022): Cilindrs ūdeņraža hidrauliskai saspiešanai ar ierobežotu putu veidošanos darba šķidrumā LVP2022000090, 21.11.2022. Bezrukovs V., Bezrukovs Vl., Bezrukovs D., Konuhova M., Berzins A. (2022): Hydrogen hydraulic compression device. PCT/IB2022/058904, 21.09.2022.  Izstrādātus jaunus tehniskus risinājumus pārbauda ar skaitliskās simulācijas pētījumiem, lai izpētītu termodinamiskos procesus, kas notiek ūdeņraža hidrauliskās saspiešanas laikā. Simulācijas tika veiktas, ar CFD programmatūru un specializētiem siltuma pārneses moduļiem. Balstoties uz rezultātiem, kas iegūti, modelējot ūdeņraža saspiešanas procesu (dažādos sākotnējos temperatūras, spiediena, saspiešanas laika u. c. apstākļos), sagatavoti materiāli publicēšanai zinātniskajos žurnālos un starptautiskās konferencēs. 22. martā 2023. gadā Rīgā notika kārtēja Latvijas Ūdeņraža Alianses klātienes tikšanas. Tikšanas laikā tika apspriesti: alianses fokusa grupu darbības, jautājumi par Latvijas valsts ūdeņraža stratēģijas izstrādi, par ūdeņraža pieprasījumu Latvijas ekonomikas nozarēs, par ūdeņraža izmantošanu sintētisko degvielu ražošanai un citi. Notika dažādas diskusijas par aktualitātēm, kā arī Projekta komandā prezentēja savus panākumus. Prezentācija pieējama šeit . Bildes no Latvijas Ūdeņraža Alianses 3. sanāksmes, kas notika 2023.gada 22. martā AS “Latvenergo” telpās.
29 dec., 2022
2022. gadā. 29. novembrī starp Latvijas Ekonomikas ministriju un Latvijas Ūdeņraža aliansi tika parakstīts sadarbības memorands par ūdeņraža tehnoloģiju attīstību. Pamatojoties uz nestabilo situāciju enerģētikas jomā ne vien Eiropā, bet visā pasaulē, memorands ietver ūdeņraža tehnoloģiju attīstības konsorcija izveidi, arvien skaidrāk paredzot nākotni ūdeņradim kā alternatīvam enerģijas avotam, kas spētu risināt šobrīd vairāk kā jebkad aktuālās enerģētikas problēmas. Memoranda mērķis ir veicināt spēcīgu un vienotu ūdeņraža ekosistēmas un attiecīgo tehnoloģiju attīstību, kā arī paātrināt ūdeņraža inovāciju, infrastruktūras, ražošanas un pielietojuma ieviešanu un kapacitāti Latvijā, sniedzot iespēju ūdeņraža nozarei attīstīties, atbilstoši Eiropas Savienības noteiktajiem mērķiem, radot gan pienesumu Latvijas ekonomikai, gan veicinot klimata mērķu sasniegšanu. Ar memoranda noslēgšanu Latvijā tika izveidota Latvijas Ūdeņraža alianse, kas apvieno nozares spēlētājus un saistītās puses vienā platformā informācijas apmaiņai, komunikācijai, projektu un sadarbību veidošanai gan vietējā, gan starptautiskā līmenī. Latvijas Ūdeņraža alianses 1. tikšanās piedalījās pārstāvji no 25 organizācijām: H2Latvia SIA, Latvenergo AS, LIAA, Vēja Enerģijas Asociācija, EcoBus SIA, Lidosta Rīga, Rīgas Brīvosta, RTU, Liepājas Universitāte, H2energy, LU CFI, Latvijas Aviācijas Asociācija, H2LV, LEEA, GREEN TECH CLUSTER, Electrify, ZAAO u.c., tajā skaitā Ventspils Augstskolas un Ventspils augstskolas attīstības Fonda. Tikšanas laikā tika pārrunāti sekojošie punkti: darbības prioritātes, alianses sadarbības formāts, tika pieņemts lēmums par fokusa grupu izveidošanu (konkrētu uzdevumu risināšanai), alianses dalībnieki palīdz viens otram iesaistīties projektos un veidot konsorcijus lokāliem, reģionāliem un starptautiskajiem uzsaukumiem, alianses kartēšana ar mērķi ekosistēmu formēšanai u.c.  Ventspils Augstskola no savas puses plāno aktīvi iesaistīties visās Latvijas Ūdeņraža alianses aktivitātes un darbībās, dalīties ar citiem Latvijas Ūdeņraža alianses dalībniekiem savā līdzšinējā pieredzē un zināšanās, kuras iegūtas realizējot H2-kompresijas projektu. Piedaloties Latvijas Ūdeņraža aliansē, Ventspils Augstskola varēs sekot līdzi aktualitātēm ūdeņraža enerģētikas jomā, piekļūt jaunākajai informācijai, apmainīties ar to, meklēt partnerus sadarbībai un aktuālu problēmu risināšanai, dalīties pieredzē un zināšanās, ierosināt priekšlikumus, piedalīties diskusijās un dažādos pasākumos.
Autors Raitis Didrihsons 28 okt., 2022
Starptautiska izstāde un konference “H2 Expo&Conference; The global on&offshore event”, savāc kopā pasaules vadošos sauszemes un jūras vēja enerģijas un ūdeņraža enerģētikas industrijas pārstāvjus, akadēmiskas organizācijas un augsta ranga politikas personas. Vēsturiski šis pasākums tika fokusēts uz vēja un saules enerģētikas virzieniem, bet šogad liels uzsvars bija uz ūdeņraža enerģētiku. Konferences moto šogad: “Pienācis laiks pievērst uzmanību klimatam: WindEnergy Hamburg un H2EXPO & CONFERENCE dod spēcīgu impulsu atjaunojamās enerģijas paplašināšanai”. Hamburgas izstāžu pilsētiņā vairāk nekā 1400 starptautisku izstādes dalībnieku demonstrēja visu vēja enerģijas un ūdeņraža nozares inovāciju un risinājumu klāstu. Gan nozares apmeklētāji, gan izstādes uzņēmumi un ekspertu organizācijas pozitīvi novērtēja ideju pulcēt visus galvenos atjaunojamās enerģijas nozares dalībniekus vienkopus. Visaptverošā konferences programma bija izvirzīts precīzs mērķis, lai apmierinātu tirgū pastāvošās informācijas vajadzības, kas saņēma lieliskas atsauces no dalībniekiem. WindEnergy Hamburg, kas ir pasaules vēja enerģijas nozares vadošā izstāde, pulcēja aptuveni 30 000 apmeklētāju no 92 valstīm un apliecināja savu vadošo lomu atjaunojamās enerģijas attīstības veicināšanā starptautiskā mērogā. Vēja enerģijas un ūdeņraža enerģētikas ieviešana un atjaunojamo energoresursu izmantošanas paplašināšana šobrīd ir kļuvusi svarīgāka nekā jebkad agrāk. Paātrināta enerģētikas pāreja ir atslēga uz drošu un ilgtspējīgu energoapgādi visā Eiropā. Konferences un izstādes laikā projekta Nr. 1.1.1.1/20/A/185 “Ūdeņraža hidrauliskās kompresijas tehnoloģijas izstrāde ūdeņraža degvielas uzpildes stacijām” (H2-Compression) zinātniskais vadītājs, VSRC vadošais pētnieks Valērijs Bezrukovs kopā ar projekta sadarbības partnera pārstāvi Ventspils Augstskolas attīstības fonda tehnoloģiju nodošanas ekspertu Vladislavu Bezrukovu tikās ar industrijas pārstāvjiem, kas specializējas ar ūdeņraža uzpildes stacijas ražošanu un servisu. Notika darba konsultācijas ar industrijas pārstāvjiem “H2SIA”, “Genevos”, Hysolus”, Hankotec”, Ambartec HyCS-Technology”, un citiem. Nodibināti jauni, vērtīgi kontakti ar ūdeņraža industrijas pārstāvjiem un ūdeņraža kompresijas tehnoloģijas izstrādātajiem.  Pasakuma laikā publikai bija prezentēti zinātniskie Projekta rezultāti H2-Compression - posteris: V. Bezrukovs, Vl. Bezrukovs, M. Konuhova, D. Bezrukovs, I. Kaldre, A. Berzinš. “R&D of a hydraulic hydrogen compression system for refuelling stations”.
Autors Raitis Didrihsons 29 jūl., 2022
Projekta ietvaros tika pabeigts darbs pie adiabātiska procesa modelēšanas. Modelis ar cieto virzuli tika aizvietots uz modeli ar šķidru darba ķermeni. Tā kā darba šķidrumam ir pieļaujamais darba temperatūras diapazons, modelēšanas rezultātā tika noteikts optimālais ūdeņraža saspiešanas laika intervāls vienam ciklam darba cilindrā, kurā darba šķidrums nepārkarsējas un nodrošina drošu ūdeņraža saspiešanas procesu (1.att.).
Autors Kitija Pāvulīte 29 apr., 2022
Projekta “Ūdeņraža hidrauliskās kompresijas tehnoloģijas izstrāde ūdeņraža degvielas uzpildes stacijām (H2-Compression)”, ar id. Nr. 1.1.1.1/20/A/185 ietvaros Ventspils Augstskolas pētnieki aktīvi veic ūdeņraža saspiešanas procesa pētījumus un modelēšanu. Jau tika nomodelēts un izpētīts ūdeņraža saspiešanas cikls adiabātiskam gadījumam. Un uz šī piemēra pamata tika izstrādāta metodika, kura ļauj noteikt ūdeņraža optimālo saspiešanas ātrumu jebkuras ģeometrijas un tilpuma cilindram. Tālākie soļi modelēšanā ir papildināt esošo modeli ar siltumapmaiņu (ūdeņradis un darba ķermenis, ūdeņradis un cilindra sienas, cilindra sienas un ārēja vide). Ir plānots izpētīt dažādu tvertņu konfigurāciju (gars cilindrs, plats cilindrs, konusveida tvertne). Tā kā svarīgākais modelēšanas procesā ir darba temperatūras noteikšana ūdeņradim, tad ir uzsākta izejas parametru pētīšana un noteikšana (sākotnējais spiediens, šķidruma aizpildīšanas ātrums, saspiešanas ātrums, plūsmas raksturs, apkārtējās vides temperatūra un citi). Paralēli notiek darbs pie zinātniska raksta un patenta, datu/informācijas vākšana, sistematizēšana un apstrāde. Tika papildus padziļināti izpētīti pašlaik pieejamie pasaulē ūdeņraža saspiešanas tehnoloģijas (mehāniskās un nemehāniskās) un ūdeņraža saspiešanas ierīces (virzuļu kompresori, diafragmas vai membrānas kompresori, lineārie kompresori un šķidrie kompresori). Bija konstatēts, ka piedāvātāja projektā ietvaros tehnoloģija ir joprojām aktuāla, jo praktiski nav informācijas par ūdeņraža saspiešanu, izmantojot hidraulisku kompresijas tehnoloģiju (hidrauliskie kompresori). Notiek darbs pie materiālu izpētes priekš tvertnes izstrādes. Pašlaik notiek dažādu tvertņu 3D variantu izstrāde, modelēšanai, ka arī tilpuma noteikšana un mērogošana modelēšanai. Projekta zinātniskā administrēšana notiek nepārtraukti, tiek organizētas sanāksmes, kur piedalās visi iesaistītie projektā partneri.  Attēlos pievadītu modelēšanas procesa rezultātu piemēri, kas iegūti ar COMSOL programmatūras palīdzību.
Autors Raitis Didrihsons 30 dec., 2021
No 2021. gada vidus Ventspils Augstskola realizē projektu “Ūdeņraža hidrauliskās kompresijas tehnoloģijas izstrāde ūdeņraža degvielas uzpildes stacijām (H2-Compression), ar id. Nr. 1.1.1.1/20/A/185. Projektu īsteno četri projekta partneri: divi zinātniskie institūti: Ventspils Augstskolas Inženierzinātņu institūts “Ventspils Starptautiskais Radioastronomijas Centrs” (IZI VSRC) (projekta iesniedzējs un vadošais partneris) un valsts zinātniskais institūts “Fizikālās enerģētikas institūts” (FEI), industrijas pārstāvis - SIA “LATVO” un sabiedriskā labuma organizācija “Ventspils Augstskolas attīstības fonds” (VAAF). Projekts tiek veikts Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā” 1.1.1.1. pasākuma “Praktiskās ievirzes pētījumi” 4. kārtas ietvarā. 
Share by: