PROJEKTS

Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā (VPP4)

Projekta nosaukums: Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā


Projekta Nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001


Projekta akronīms: VPP4


Programma: VPP Izglītība


Projekta iesniedzējs: Latvijas Universitāte (LU)


Projekta partneri: Ventspils Augstskola (VeA) un RTU Liepāja


Projekta zinātniskais vadītājs:
LU IZPF Pedagoģijas zinātniskā institūta vadošā pētniece Svetlana Surikova


Projekta realizēšanas periods: 2023. gada 22. decembris – 2026. gada 21. decembris


Projekta finansējums: 730 000 EUR


Kontakti:

Projekta vadītājs zin. jautājumos (VeA) - Dr. sc. administr. Una Libkovska, una.libkovska@venta.lv

Projekta vadītāja adm. jautājumos – Linda Ūdre, linda.udre@venta.lv



Projekta kopsavilkums:


Projekta mērķis ir izstrādāt pierādījumos balstītu ietvaru un praktiskus risinājumus efektīvai pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārnesei uz praksi, piedāvājot instrumentus profesionālās pilnveides ietekmes uz praksi novērtēšanai Latvijā. Īstenojot uz dizainu balstītu pētījuma pieeju, projektā ir paredzēts veikt sistēmisko izpēti par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārnesi uz praksi, tās galvenajiem šķēršļiem un efektivitātes mērīšanas instrumentiem, analizējot teorētiskās atziņas un starptautisko pieredzi sasaistē ar Latvijas kontekstu un vajadzībām. Tiks analizēta līdzšinējās pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides rezultātu ietekme uz praksi Latvijā, tai skaitā esošo rīcībpolitikas prioritāšu un uzsākto reformu kontekstā. Tiks izstrādāts pierādījumos balstīts ietvars efektīvai pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārnesei uz praksi, piedāvājot validētus praktiskus risinājumus profesionālās kompetences pilnveides efektivitātes novērtēšanai organizācijas un sistēmas līmenī atbilstoši Latvijas kontekstam un aktuāliem izglītības politikas mērķiem. Par pētījuma rezultātiem tiks ziņots vismaz piecās starptautiskās zinātniskās konferencēs. Projektā paredzēts, ka četri raksti tiks iesniegti vai pieņemti publicēšanai un trīs raksti publicēti WoS vai Scopus indeksētos izdevumos. Līdz projekta beigām plānota divu maģistra darbu aizstāvēšana. Pētījuma rezultāti sniegs ieguldījumu pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās pilnveides efektivitātes veicināšanu un stratēģisko izglītības attīstības mērķu sasniegšanu, kā arī radīs jaunas zināšanas un praktiski pielietojamus risinājumus izglītības iestādes, pašvaldības un valsts mērogā.


Projekta uzdevumi:


1.     Analizēt zinātnisko literatūru par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārnesi uz praksi, apzināt teorētiskos konceptus, procesus, efektivitātes rādītājus, identificējot pieaugušo, tai skaitā pedagogu, mērķgrupas. 

2.     Identificēt un raksturot starptautisko labo praksi pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārnesē uz praksi, identificējot šķēršļus un risinājumus, tai skaitā sasaistē ar Latvijas kontekstu un vajadzībām.

3.     Veikt esošās situācijas analīzi Latvijā par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides rezultātu pārnesi uz praksi, analizējot rīcībpolitiku Latvijā, pēc valsts institūciju pasūtījuma īstenotos pētījumu rezultātus, izveicot fokusētas intervijas ar daudzveidīgām mērķgrupām, diskutējot iegūtos rezultātus ar ekspertu grupām.

4.     Analizēt pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārneses uz praksi efektivitātes mērīšanas instrumentus, identificēt izmantošanas iespējas Latvijas kontekstā tās efektivitātes mērīšanas instrumentiem.

5.     Izstrādāt un aprobēt ietvaru pieaugušo, tai skaitā pedagogu, efektīvai profesionālās kompetences pilnveides nodrošināšanai organizācijas un sistēmas līmenī atbilstoši Latvijas kontekstam privātajā un publiskajā sektorā.

6.     Izstrādāt praktiskus risinājumus pieaugušo, tai skaitā pedagogu, efektīvas profesionālās kompetences pilnveides nodrošināšanai un pārneses uz praksi efektivitātes novērtēšanai organizācijas un sistēmas līmenī Latvijā.

7.     Īstenot zinātnes komunikāciju par pētījumā iegūtajiem rezultātiem (dalība konferencēs ar referātiem, zinātnisko publikāciju sagatavošana un publicēšana) visos pētījuma ciklos.


Projekta rezultāti:


Par pētījuma rezultātiem tiks ziņots vismaz piecās starptautiskās zinātniskās konferencēs. Lai nodrošinātu mērķētu komunikāciju par projekta sasniegumiem, četri raksti tiks iesniegti vai pieņemti publicēšanai un trīs raksti publicēti Web of Science vai Scopus indeksētos izdevumos. Līdz projekta beigām plānota divu maģistra darbu aizstāvēšana un viena promocijas darba iesniegšana aizstāvēšanai. Par projekta rezultātiem tiks organizētas divas konferences projekta vidusposmā un noslēgumā. Regulāras preses relīzes, publikācijas sociālajos medijos un populārzinātniski raksti tiks izmantoti, lai informētu sabiedrību par projekta gaitu un sasniegtajiem rezultātiem.


Pētījuma rezultāti sniegs ieguldījumu pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās pilnveides efektivitātes veicināšanu un stratēģisko izglītības attīstības mērķu sasniegšanu, kā arī radīs jaunas zināšanas un praktiski pielietojamus risinājumus izglītības iestādes, pašvaldības un valsts mērogā.


Projekta aktualitātes

Autors Rota Rulle 2025. gada 23. jūlijs
Ventspils Augstskola kopā ar partneraugstskolām iesaistījusies valsts pētījumu programmas projektā Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā . Par darbu projektā, ieskicējot problēmas būtību un iespējamos risinājumus, pastāstīja projekta dalībnieces, Ventspils Augstskolas vieslektores Zane Zonberga un Sanita Lasmane. Straujas pārmaiņas prasa jaunas prasmes Šī projekta nozīmību apzināsies ikviens, kurš kādreiz ir aizdomājies par to, cik lielā mērā pēdējos gados ir mainījusies viņa profesijas specifika – vai zināšanas un prasmes, kas skolas solā apgūtas pirms divdesmit, desmit vai pieciem gadiem, vēl atbilst mūsdienu darba tirgus prasībām? Straujās izmaiņas sabiedrībā, ražošanas automatizācija un mūsdienu tehnoloģiju, tostarp mākslīgā intelekta, attīstība daudzās jomās strādājošajiem prasa nemitīgu jaunu prasmju apguvi, lai nezaudētu konkurētspēju mainīgajā darba tirgū. Šajā kontekstā liela nozīme ir kvalitatīvai pieaugušo profesionālajai pilnveidei, kas ir skaidri definēta arī Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021–2027 kā daļa no Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijas, lai stiprinātu valsts spēju pielāgoties mainīgajam darba tirgum. Realitātē pieaugušo izglītība nereti atpaliek no deklarētajiem mērķiem. Šīs plaisas mazināšanai patlaban tiek izstrādāts valsts pētījumu programmas projekts Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā (nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001). Tā vadošais partneris ir Latvijas Universitāte, bet nozīmīga loma projektā ir arī partneraugstskolām – Ventspils Augstskolai un RTU Liepājas akadēmijai. Zane Zonberga ir otrā kursa doktorante Ventspils Augstskolas, Vidzemes Augstskolas un RTU Rēzeknes tehnoloģiju akadēmijas kopīgajā doktora studiju programmā Ekonomika un uzņēmējdarbība, bet Sanita Lasmane šajā programmā jau ir pabeigusi teorētiskās studijas un šī gada beigās gatavojas iegūt zinātnes doktora grādu. Sanitas Lasmanes promocijas darba nosaukums ir Latvijas darba tirgu ietekmējošo faktoru analīze un modelēšana , bet Zane Zonberga strādā pie promocijas darba tēmas Cilvēkkapitāla attīstības ietekme uz organizāciju darbību Latvijā , un tās sasaucas ar šī projekta tematiku. Ventspils Augstskolā projekta komandā līdz ar abām jaunajām pētniecēm darbojas arī projekta zinātniskā vadītāja profesore Una Libkovska, asociētā profesore Liene Resele-Dūšele un koordinatore Linda Ūdre. «Visvienkāršāko skaidrojumu par projekta mērķi varu mēģināt sniegt ar piemēru – persona ir apguvusi noteiktu izglītību, tehniskās zināšanas un digitālās prasmes pirms pieciem vai desmit gadiem, bet šobrīd šīs zināšanas darba tirgū ir ar ļoti mazu vērtību, jo ir notikusi strauja digitalizācija, tehnoloģiju attīstība, automatizācija,» stāsta Zane Zonberga. «Ļoti daudz darba vietu tiek apdraudētas, jo darbinieki vienkārši nespēj tikt līdzi šīm tendencēm. Savā projektā mēs vēlamies pierādīt to, ka pieaugušo izglītība ir ne tikai nepieciešama iedzīvotājiem, bet tā ir arī ļoti būtiska, lai uzņēmumi spētu pastāvēt un konkurēt arī globālā mērogā. Vēlamies nodrošināt iespēju uzņēmumiem un valsts institūcijām izvērtēt zināšanu pārnesi uz praksi – novērtēt to, vai mācību process ir pietiekami kvalitatīvs, lai viņi piedāvātu to saviem darbiniekiem, un vai viņiem tiešām būs ieguvums no šī mācību procesa.» Projekts akcentē arī pedagogu profesionālās pilnveides lomu, lai viņi spētu sniegt studentiem un pieaugušajiem mūsdienīgas, praktiskas un darba tirgum atbilstošas zināšanas un prasmes. Profesionālā pilnveide ir aktuāla teju visās profesijās, bet īpaši aktuāla tā ir tiem, kuri strādā jomās, kurās strauji ienāk digitalizācija, automatizācija, mākslīgā intelekta tehnoloģijas u. tml. Piemēram, klientu atbalsta speciālisti, kuru darbu aizstāj mākslīgā intelekta čati, vai noliktavu darbinieki, kuru uzdevumus pārņem automatizētas līnijas. Vispārīgākā nozīmē – arī jebkuras nozares darbinieki, kuri ieguvuši tehniskās vai digitālās prasmes pirms pieciem vai desmit gadiem. No intervijām līdz sadarbības risinājumiem Projekts ir sadalīts piecās uzdevumu pakotnēs, kurās jāveic gan datu vākšana, gan to analīze. Viens no Ventspils Augstskolas pētnieču uzdevumiem kopā ar projektu partneriem bija 14 fokusgrupu interviju, kas tika veiktas ar nozaru pārstāvjiem, ekspertu padomēm, valsts un izglītības institūcijām u. c. mērķgrupām, analīze. Intervijas tiek transkribētas, kodētas un analizētas, izmantojot gan kvantitatīvās, gan kvalitatīvās pētniecības metodes. Papildus tam Ventspils Augstskolas pētnieces veikušas ieguldījuma cilvēkkapitāla attīstībā novērtējumu, tajā skaitā pieaugušo profesionālajā izglītībā un profesionālajā pilnveidē, atdevi Latvijas ekonomikā, tautsaimniecības attīstībā. Veikti arī teorētiskie apskati par cilvēkkapitāla attīstības ietekmi uz valsts ekonomikas attīstību un profesionālas pilnveides pārneses uz praksi efektivitātes mērīšanas instrumentu raksturojumu. Pētniece Sanita Lasmane atklāj, ka līdz iesaistei šajā projektā viņa vairāk bija strādājusi ar kvantitatīvajām pētniecības metodēm, kas koncentrējas uz skaitlisko datu vākšanu un analīzi. «Šajā projektā lielāks fokuss ir tieši uz kvalitatīvajām pētniecības metodēm, kas tiek izmantotas, lai pētītu kaut ko, kas ir grūti izmērāms skaitļos, piemēram, cilvēka attieksmi un uzskatus kādā konkrētā jautājumā. Kvalitatīvās pētījumu metodes prasa lielāku spēju iedziļināties kontekstā un interpretēt nianses, kas man personīgi ir ļāvis paplašināt pētniecisko redzesloku un kļūt daudzveidīgākai,» savā pieredzē dalījās Sanita Lasmane. Viens no projekta galvenajiem mērķiem ir izstrādāt praktisku instrumentu, kas palīdzētu novērtēt pieaugušo profesionālās pilnveides zināšanu pārneses uz praksi efektivitāti. Tas būtu rīks uzņēmumiem un valsts institūcijām, lai saprastu, vai īstenotās apmācības tiešām sniedz nepieciešamās prasmes darbiniekiem un ir pielietojamas darba tirgū. Ilgtermiņā projekta vēlamais rezultāts būtu arī ciešāka un kvalitatīvāka sadarbība starp izglītības iestādēm, uzņēmējiem un valsts institūcijām, kur uzņēmumu pārstāvji aktīvi iesaistās arī kā vieslektori, stāstot studentiem par reālām problēmām un vajadzībām darba tirgū. Piedāvājums ir, bet trūkst informācijas Ar vienu no personīgajiem novērojumiem pētniecības procesā dalījās Zane Zonberga, atzīstot: «Pastāv sadrumstalotība komunikācijā starp iesaistītajām institūcijām – darbinieku, darba devēju, pašvaldības, valsts un attiecīgi arī izglītības iestādēm un valsts līmeņa institūcijām. Sadrumstalotā komunikācija starp šīm pusēm ir radījusi šķēršļus kvalitatīvākai sadarbībai.» Viņa skaidro, ka darba devējiem būtu svarīgi apzināt darbinieku vajadzības, bet daļa uzņēmumu pašlaik nezina, kā to izdarīt kvalitatīvi un tā, lai tas neaizņemtu pārāk daudz cilvēkresursu laika. Pašvaldību interesēs ir nodrošināt, ka viņu pašvaldībā esošajiem uzņēmumiem ir iespēja attīstīties un sniegt atbalstu pēc nepieciešamības. Nozares ekspertu padomes atbildībā ir iegūt informāciju par visu nozaru vajadzībām – zināšanām, prasmēm un kompetencēm, ko nepieciešams attīstīt. Valsts atbildībā ir nodrošināt ne tikai projektus, bet arī tālākas profesionālās pilnveides kursus, apmācības u. c., ko piedāvātu gan nozarēm, gan iedzīvotājiem. Zane Zonberga min piemēru ar Nodarbinātības valsts aģentūras piedāvātajiem kursiem, uzsverot: «Pēc komunikācijas ar uzņēmējiem un nozaru pārstāvjiem tika secināts, ka šis piedāvājums, kas parasti nāk no valsts, ne vienmēr sakrīt ar viņiem nepieciešamajām zināšanām, prasmēm vai kompetencēm. Tāpat arī dažādi projekti šobrīd ir ļoti grūti izpildāmi konkrētam uzņēmumam, jo tie bieži neatbilst vienam vai diviem kritērijiem un tādēļ nevar pretendēt uz finansējumu. Šie komunikācijas jautājumi būtu jāatrisina, lai visas puses saprastu, kas ir nepieciešams un kā to ieviest.» Zane Zonberga atzīst, ka esošais profesionālās pilnveides piedāvājumu apjoms tiek nodrošināts, taču ir trūkumi, kas jānovērš: «Es teiktu, ka profesionālās pilnveides apjoms kā tāds ir pietiekams, bet šobrīd sabiedrība netiek pietiekami informēta par iespējām.» Piemēram, arī Ventspils Augstskolā jebkuram interesentam ir iespēja par noteiktu maksu apgūt studiju kursus un iegūt kredītpunktus, saņemot sertifikātu. To var darīt vairāku gadu laikā, apvienojot darbu ar mācībām un pakāpeniski iegūstot zināšanas. Līdzīgi piedāvājumi ir arī citās izglītības iestādēs un mūžizglītības centros, tostarp tiek piedāvāti arī bezmaksas kursi, taču to pieejamība nereti ir atkarīga no pašu pasniedzēju pieejamības un iniciatīvas. Sanita Lasmane uzsver nevienlīdzību starp reģioniem: «Iespējas ir, bet tās koncentrējas galvenokārt ekonomiski attīstītākajās teritorijās. Lielākās strukturālās nepilnības darba tirgū ir tieši reģionos, kur profesionālās pilnveides iespējas ir daudz limitētākas.» Tam piekrīt arī Zane Zonberga: «Rīgā ir daudz vairāk iespēju profesionālajai pilnveidei, un tās ir daudzveidīgākas. Piemēram, Ventspils Augstskola nespēj nodrošināt profesionālo pilnveidei medicīnā, bet Rīgā ir šādas iespējas.» Jāpaplašina sadarbība ar uzņēmējiem Pētnieces īpaši uzsver sadarbības nozīmi ar uzņēmumiem. Ventspils Augstskolai šobrīd ir sadarbība ar uzņēmumu Bucher Municipal, kur papildus piešķirtajai stipendijai studentam tiek nodrošināta arī pieredzes apmaiņa uzņēmumā, iepazīstoties ar visiem darba procesiem: «Man šķiet, ka ir nepieciešams izveidot plašāku sadarbību, lai tie nebūtu tikai divi līdz trīs uzņēmumi un lai uzņēmēji paši vēlētos pasniegt vieslekcijas studentiem par aktuālām darba tirgus problēmām. Tas Ventspils Augstskolai jau šobrīd izdodas arī tāpēc, ka daļa Ventspils uzņēmumu pārstāvju ir Ventspils Augstskolas absolventi un ar viņiem ir izveidojusies labāka komunikācija, līdz ar to ir jūtama viņu vēlme iesaistīties procesā,» stāsta Zane Zonberga. «Ventspils Augstskolā jau tiek piesaistīti dažādi nozares eksperti un uzņēmumu pārstāvji gan ar vieslekcijām, gan ar praktiskām nodarbībām, bet es uzskatu, ka sadarbībai vajadzētu būt vēl plašākai.» Projekts Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā tika uzsākts 2023. gada decembrī, un plānots, ka tas noslēgsies 2026. gada decembrī. Projekta rezultāti tiks izmantoti dialogam ar Izglītības un zinātnes ministriju, kas ir galvenais projekta gala lietotājs un pasūtītājs. Avots: https://www.ventasbalss.lv/zinas/izglitiba/52693-kad-zinasanas-noveco-petijuma-mekle-risinajumus-efektivai-muzizglitibai Foto: Krists Kūla
Autors Rota Rulle 2025. gada 22. jūlijs
Ventspils Augstskolas Ekonomikas un pārvaldības fakultātes profesore un Valsts pētījuma programmas projekta “Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā” (VPP-IZM-Izglītība-2023/4-001) vadošā pētniece Una Libkovska piedalījās starptautiskajā zinātniskajā multidisciplinārajā konferencē “XXVth International Multidisciplinary Scientific GeoConference Surveying, Geology and Mining, Ecology and Management - SGEM2025”, kas no 28.jūnija līdz 7. jūlijam norisinājās Albena Varna, Bulgārijā. Ventspils Augstskolas profesore Una Libkovska piedalījās starptautiskajā zinātniskajā multidisciplinārajā konferencē SGEM2025, kurā prezentēja projekta pētījumā iegūtos datus par cilvēkkapitāla attīstības nozīmi organizācijas ilgtspējīgā izaugsmē. Savā priekšlasījumā profesore īpašu uzmanību pievērsa profesionālās pilnveides lomai dinamiskajā darba tirgū, kā arī uzsvēra, ka ieguldījumi cilvēkkapitālā ir būtisks faktors inovāciju veicināšanā un konkurētspējas stiprināšanā gan vietējā, gan starptautiskā mērogā. Prezentācija veicināja interesi un zinātnisko diskusiju par ilgtspējīgas organizāciju attīstības nākotnes virzieniem. Šajā gadā konference norisinājās jau 25. reizi, īpaši izceļot starptautisko sadarbību un zinātnisko sasniegumu prezentēšanu. SGEM2025 pulcēja vairāk nekā 450 dalībniekus no 26 pasaules valstīm, aptverot plašu pētniecības jomu spektru. Dalībniekiem bija iespēja piedalīties 78 tematiskajās sekcijās, darba semināros un zinātniskajās diskusijās, diskutējot par aktuālākajiem izaicinājumiem ilgtspējas veicināšanā valstu ekonomiskajā izaugsmē. Dalība konferencē apliecina Ventspils Augstskolas pētniecības kvalitāti un veicina tās atpazīstamību starptautiskajā zinātniskajā vidē, sniedzot ieguldījumu akadēmiskās izcilības un zinātnes starptautiskās konkurētspējas stiprināšanā.
Autors Rota Rulle 2025. gada 19. jūnijs
2025. gada 5. jūnijā Ventspils Augstskolā (VeA) viesojās Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) un Eiropas Komisijas pārstāvji, lai pārrunātu augstākās izglītības akadēmiskās karjeras attīstības jautājumus Latvijā. Projekta pētnieces Zane Zonberga un Liene Resele-Dūšele piedalijās diskusijā ar starptautisko ekspertu grupas pārstāvjiem Džilianu Goldenu ( Gillian Golden ), kura ir projekta vadītāja OECD Augstākās izglītības politikas komandā, Tomasu Veko ( Thomas Weko ), kurš ir starptautiskais augstākās izglītības eksperts un pētnieks Džordža Vašingtona Sabiedriskās politikas institūtā (ASV), kā arī Kristiānu Egli, kura ir politikas analītiķe OECD Augstākās izglītības politikas komandā. Vizītes laikā tika apspriesta reģionālo augstskolu, tostarp Ventspils Augstskolas, loma, izaicinājumi un iespējas jaunā akadēmiskās karjeras modeļa ieviešanā. Tikšanās laikā eksperti apsprieda tādus jautājumus, kā akadēmiskā personāla piesaiste un noturēšana, karjeras attīstības iespējas, profesionālās pilnveides atbalsts un sadarbības potenciāls ar citām iestādēm Latvijā.
Autors Rota Rulle 2025. gada 21. maijs
2025. gada 13. maijā Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas Augstākās izglītības, zinātnes un cilvēkkapitāla apakškomisijas deputāti izbraukuma sēdes ietvaros apmeklēja Ventspils Augstskolu. Projekta pētniece Liene Resele-Dūšele piedalijās diskusijā par augstākās izglītības un zinātnes politikas īstenošanu no Ventspils Augstskolas skatupunkta, kā arī ar aktuālajiem jautājumiem Ventspils izglītības jomā. Diskusiju laikā pārrunātas arī aktuālās problēmas, tostarp jaunā pedagogu atalgojuma modeļa “Programma skolā” ieviešana, nepietiekamais valsts finansējums mācību līdzekļiem un nepietiekamais mācību līdzekļu nodrošinājums skolēniem vidusskolas posmā. Apakškomisijas priekšsēdētājs Česlavs Batņa ar atzinību novērtēja Ventspils pašvaldības nozīmīgo atbalstu Ventspils Augstskolas izaugsmei un aktīvo darbu pedagogu piesaistes un atbalsta jomā.
Autors Rota Rulle 2025. gada 12. maijs
Valsts pētījuma programmas projekta “Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā” (VPP-IZM-Izglītība-2023/4-000) pētnieki piedalās starptautiskajā programmā Bufalo Universitātē, ASV No š.g. 26. aprīļa līdz 3. maijam Ventspils Augstskolas profesore Una Libkovska un projekta vadošā pētniecē RTU Liepājas Akadēmijas profesore Inese Lūsēna-Ezera piedalījās starpvalstu rīkotajā akadēmiskā personāla pieredzes vizītē Bufalo Universitātē, ASV. Vizītes laikā dalībnieki tika iepazīstināti ar Latvijas partneru un Bufalo universitātes sadarbības iecerēm un prezentāciju asociētās profesores PhD Džesikas Svensones vadībā. Vizīte laikā notika iepazīšanās ar universitātes infrastruktūru, tikšanās ar akadēmisko personālu, studiju programmu nodarbību un mācību semināru apmeklējums un tikšanās partneriem. Saskaņā ar organizētās vizītes mērķiem apmeklējuma laikā tika organizēta strukturēta diskusija par labās prakses piemēriem augstākajā izglītībā, kā arī fokusgrupu intervijas ar mācībspēkiem un pētniekiem par ilgtspējas attīstības principu integrāciju studiju un vadības procesos augstākajā izglītībā. Latvijas partneriem bija iespēja apmeklēt Bufalo universitātes laboratorijas un ilgtspējas iniciatīvu vietas, kur tika stāstīts par universitātes attīstības risinājumiem un nākotnes attīstības projektiem. Vizītes laikā bija iespējams apmeklēt maģistra studiju programmas studiju kursa nodarbības un piedalīties diskusijā par ilgtspējības principu ieviešanu un aktualizēšanu studiju programmās. Starptautiskajā pieredzes programmā piedalījās pētnieki, jaunie zinātnieki un doktoranti no Latvijas augstākās izglītības iestādēm, tajā skaitā VeA Ekonomikas un pārvaldības fakultātes doktorante Džeina Kleina-Šnipke. 
Autors Rota Rulle 2025. gada 6. maijs
Valsts pētījuma programmas projekta “Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā” (VPP-IZM-Izglītība-2023/4-000) pētnieki aktīvi piedalās profesionālajā pilnveidē. 2025. gada aprīlī Ventspils Augstskolas profesore Una Libkovska un RTU Liepājas Akadēmijas profesore Inese Lūsēna-Ezera piedalījās Alborgas Universitātes Dānijā organizētā starptautiskajā seminārā “Problēmās balstītas mācīšanās pieejas izmantošana augstākajā izglītībā”. Seminārā īpaša uzmanība tika pievērsta profesionālo prasmju attīstībai un pilnveidei atbilstoši mūsdienu darba tirgus prasībām un skaidrota Alborgas Universitātes pieredze problēmās balstītas mācīšanās pieejas modeļu īstenošanā inženierzinātnēs, humanitārajās un sociālajās zinātnēs, nodrošinot veiksmīgu profesionālo zināšanu un prasmju apguvi. Īpaša uzmanība tika pievērsta studējošo sagatavošanas un novērtēšanas procesam, kur liela nozīme ir studiju procesa organizēšanai, lai sniegtās zināšanas un prasmes būtu atbilstošas profesiju standartam un sekmētu studējošo veiksmīgāku iekļaušanos darba tirgū. Alborgas Universitāte tiek uzskatīta par vienu problēmās balstītās mācīšanās pieejas pamatlicējām, un universitātē PBL pieeja tiek integrēta profesionālo zināšanu apguves procesos visos studiju līmeņos. Seminārā piedalījās dalībnieki no Polijas, Lietuvas, Latvijas, Dānijas, Amerikas Savienotajām Valstīm, Libānas un citām valstīm, ļaujot gūt visplašāko pieredzi PBL īstenošanai dažādās valstīs.
Autors Rota Rulle 2025. gada 30. aprīlis
VPP “Izglītība” projekta pētniece Dr. sc. administr. Liene Resele-Dūšele 2025.gada 25. aprīlī piedalījās Latvijas skolēnu 49. zinātniskās pētniecības darbu konferencē un vērtēja jauno pētnieku darbus , sniedzot arī ieteikumus pētniecības prasmju pilnveidošanai. Valsts posmā 466 skolēni no 89 izglītības iestādēm visā Latvijā prezentēja 400 zinātniskās pētniecības darbus sešās zinātņu nozarēs: dabaszinātnēs, sociālajās zinātnēs, humanitārajās un mākslas zinātnēs, medicīnā un veselības zinātnēs, inženierzinātnēs un tehnoloģijās,  lauksaimniecības, meža un veterinārajās zinātnēs.
Autors Rota Rulle 2025. gada 2. aprīlis
Ventspils augstskolas profesore un VPP vadošā pētniece Una Libkovska dalās pieredzē Latvijas Zinātņu akadēmijas akadēmiķes Baibas Rivžas rīkotajā tikšanās ar Ventspils novada iedzīvotajiem “Jaunais students mūsdienās: izglītība mūža garumā”. 2025. gada 18. martā Ventspils Augstskolas profesore un “Valsts pētījuma programmas projekta “Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā” vadošā pētniece Una Libkovska piedalījās Latvijas Zinātņu akadēmijas akadēmiķes Baibas Rivžas rīkotajā tikšanās ar Ventspils novada iedzīvotājiem par izglītības nozīmi un profesionālo attīstību ietekmējošiem faktoriem. Organizētajā tikšanās bija iespēja dalīties pieredzē, tajā skaitā Valsts pētījuma programmas projekta “Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā” gūtajām atziņām un labās prakses piemēriem profesionālās pilnveides īstenošanā visa mūža garumā. 
Autors Rota Rulle 2025. gada 6. februāris
VPP “Izglītība” projekta pētniece Dr. sc. administr. Liene Resele-Dūšele 2025. gada 30. janvārī piedalījās Vidzemes augstskolas organizētajā darbseminārā “Par mikrokvalifikāciju studijām Latvijā”. Dermseminārā universitāšu, augstskolu un koledžu pārstāvjiem dalījās pieredzes stāstos par jauna izglītības pakalpojuma un studiju formāta "mikrokvalifikācijas" attīstību Latvijā. Foto: Vidzemes Augstskola
Autors Rota Rulle 2025. gada 24. janvāris
Projekta “Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā” (VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001) ietvaros Ventspils Augstskolā tiek izstrādāti arī divi promocijas darbi un plānots, ka viens no promocijas darbiem “Latvijas darba tirgu ietekmējošo faktoru analīze un modelēšana”, kā autore ir Ventspils Augstskolas Ekonomikas un pārvaldības fakultātes vieslektore, kopīgās doktora studiju programmas “Ekonomika un uzņēmējdarbība” zinātniskā grāda pretendente Sanita Lasmane, rudenī tiks iesniegts Ventspils Augstskolas, Vidzemes Augstskolas un RTU Rēzekne kopīgajā promocijas padomē.
Show More