Aicinām pieteikties mikrokvalifikācijas programmu apguvei

2025. gada 18. augusts

Līdz 12. septembrim ikviens interesents var pieteikties Ventspils Augstskolas piedāvātajās mikrokvalifikāciju programmās “Sabiedriskās attiecības” un “Datu vizualizācija (Microsoft Excel, Power BI)”. Tās tiek īstenotas valsts finansētā projektā, tāpēc apmācību dalībnieku vai viņu darba devēja līdzmaksājums ir tikai 10%.


  • Mikrokvalifikācijas programmu “Sabiedriskās attiecības” pasniegs Linda Rudzroga, pieredzējusi sabiedrisko attiecību speciāliste un Ventspils Augstskolas pasniedzēja. Programma piemērota gan iesācējiem, kuri vēlas apgūt šo jomu no pamatiem, gan speciālistiem ar praktisku pieredzi, kuri vēlas nostiprināt teorētiskās zināšanas. Tiks aptvertas tādas tēmas kā mediju komunikācija, krīzes vadība, reputācijas veidošana u.c. Nodarbības notiks attālināti no 17. septembra līdz 26. novembrim, trešdienās plkst. 18.00–21.00, pavisam – 43 akadmēmiskās stundas. Dalībnieka (vai darba devēja) līdzmaksājums – 66 eiro.


  • Mikrokvalifikācijas programmu “Datu vizualizācija (Microsoft Excel, Power BI)” pasniegs Ventspils Augstskolas lektore Sanita Lasmane. Dalībnieki apgūs ne tikai tehniskās prasmes darbā ar “Microsoft Excel” un “Power BI”, bet arī iemaņas datu interpretācijā un pielietošanā lēmumu pieņemšanā. Kurss paredzēts gan iesācējiem, gan speciālistiem, kuri vēlas pilnveidot savas prasmes. Nodarbības notiks klātienē no 29. septembra līdz 17. novembrim, pirmdienās plkst. 18.00–21.00, pavisam – 32 akadēmiskās stundas. Dalībnieka (vai darba devēja) līdzmaksājums – 50 eiro.


Mikrokvalifikācija ir mūsdienīgs un elastīgs izglītības formāts, kas piemērots apguvei paralēli darbam vai citām aktivitātēm. Mikroapliecinājums kā izglītības dokuments apliecina sasniegtos mācību rezultātus, kas iegūti salīdzinoši īsā mācību periodā, ievērojot skaidri noteiktus kritērijus. Apgūtais kurss tiek novērtēts kredītpunktos, kurus iespējams ieskaitīt plašākas profesionālās izglītības programmas ietvaros. Mikrokvalifikācijas programmas “Sabiedriskās attiecības” apjoms ir 4 ECTS (kredītpubnkti) un bet “Datu vizualizācija (Microsoft Excel, Power BI)” – 3 ECTS.


Apmācības tiek organizētas “Mikrokvalifikāciju izmēģinājumprojektā valsts lietišķo zinātņu augstskolās, valsts lietišķo zinātņu universitātēs, mākslu un kultūras universitātēs un valsts un valsts augstskolu dibinātās koledžās”. 90% no izmaksām sedz valsts, bet 10 % - mācību dalībnieki vai viņu darba devēji.


Pieteikuma anketa - https://www.venta.lv/muzizglitiba/pieteiksanas

Vairāk informācijas:

+371 63629650
mic@venta.lv

Dalīties ar ziņu

Citi jaunumi

Autors Rota Rulle 2025. gada 18. augusts
Laika posmā no 2025. gada 16. līdz 20. jūnijam doktora studiju programmas " Ekonomika un uzņēmējdarbība " studente Džeina Kleina-Šnipke piedalījās Erasmus+ BIP mobilitātes projektā “Doktorantūras izglītība”, kurā piedalījās dalībnieki no Bangladešas, Čehijas, Indijas, Indonēzijas, Īslandes, Kipras, Latvijas, Libānas, Lietuvas, Polijas, Portugāles, Rumānijas, Slovākijas, Spānijas un Ungārijas, pārstāvot dažādas nozares – arhitektūru, bioloģiju, biznesu un ekonomiku, izglītības zinātnes, informācijas tehnoloģijas, ķīmiju, psiholoģiju, veselības zinātnes un citas. " Mobilitātes pirmajā dienā, 16. jūnijā, norisinājās reģistrēšanās, tīklošanās pasākumi, kā arī pasaules garšu pasākums, kurā katrs dalībnieks bija sagatavojis uzkodas no pārstāvētās valsts. Mobilitātes otrajā dienā, 17. jūnijā, aktīvi norisinājās lekcijas no deviņiem rītā līdz sešiem vakarā. Pirmajā lekcijā profesors Huans Karvajals ( Joan Carvajal ) dalījās savās zināšanās un pieredzē par doktorantūru, iepazīstinot ar labākajiem veidiem, kā izvēlēties zinātniskos rakstus un izstrādāt literatūras analīzi, kā arī sniedza praktiskus ieteikumus, kā saglabāt motivāciju arī izaicinājumos turpināt doktorantūras studijas un sasniegt izvirzīto mērķi. Vērtīgs uzdevums bija izvirzīt desmit iemeslus, kāpēc sasniegt mērķi – iegūt doktora grādu. Pēcāk divas lekcijas par atvērto zinātni vadīja Luijs Antūnes ( Luis Antunes ) no Porto Universitātes, iepazīstinot ar datu anonimizācijas un pseidonimizācijas tehnikām un rīkiem. Tēma bija sarežģīta, taču ļāva iereaudzīt, ka programmatūras palīdz ātri un ērti veikt datu apstrādi un pielāgošanu, saglabājot būtiskos datus, bet nodrošinot, ka personu dati nav identificējami. Nākamo lekciju vadīja Mara Roguero ( Mar Reguero ) par doktorantūras vadīšanas stiliem, iepazīstinot ar to atšķirībām un atbilstību doktoranta sagatavotībai un personībai. Šīs nodarbības ietvaros katrs doktorants iepazīstināja ar savu doktorantūras stāstu, izvēlēto tēmu un pastāstīja par savu sadarbību ar promocijas darba vadītāju. Noslēgumā divas lekcijas vadīja Hose Maria Kasas ( Jose Maria Casas ) par labbūtību. Nodarbības vairāk bija teorētiskas, iepazīstinot ar labbūtības veidiem un dažādiem teorētiskiem modeļiem un kopumā neapmierināja gaidas, jo tēmai bija augsts potenciāls būt iesaistošai un interaktīvai, taču pēc nodarbībām izmantoju iespēju reflektēt par tēmu un ar dalībniekiem pārrunājām savu pieredzi savas labbūtības veicināšanā. Dienas noslēgumā bija iespēja redzēt cilvēku torņu veidošanas, kas ir nozīmīga Tarragonas tradīcija, mēģinājumu. Mobilitātes trešajā dienā, 18. jūnijā, lekcijas norisinājās no deviņiem rītā līdz sešiem vakarā. Pirmās četras stundas tika aizvadītas mākslīgā intelekta tēmā, iepazīstinot ar mākslīgā intelekta būtību un noderīgiem rīkiem kā aistudio.google.com, platform.openai.com, https://manus.im/, https://www.langchain.com/ , https://chatgpt.com/g/g-NSt9vHJBN-quiz-master, https://scispace.com/, https://www.researchrabbit.ai/ un, pašai izpētot rīkus, atradu https://chatgpt.com/g/g-kZ0eYXlJe-scholar-gpt – nodarbības vadīja Džordijs Dučs ( Jordi Duch ). Pēc pusdienām tika aizvadīta lekcija par uzņēmējdarbības iespējām pēc doktora grāda iegūšanas, kuru vadīja Francisko Andrade ( Francisco Andrade ), taču noslēgumā Džanis Dimitriadis Valladolids ( Yannis Dimitriadis U. Valladolid ) vadīja lekciju par zinātnisko integritāti, kurā analizējām dažādas situācijas akadēmiskajā vidē, diskutējā un vērtējām neētiskus gadījumus. Mobilitātes ceturtajā dienā, 19. jūnijā, lekcijas norisinājās no deviņiem rītā līdz sešiem vakarā, taču pēc tām sekoja oficiālās doktorantu un organizatoru vakariņas. Pirmo lekciju vadīja Mara Roguero ( Mar Reguero ) par tēmu “sadarbība starp doktorantu un vadītāju”, kurā iepazīstināja ar būtiskiem praktiskiem, organizatoriskiem un uz attiecībām orientētiem jautājumiem, kurus nepieciešams izrunāt ar promocijas darba vadītāju. Dienas turpinājumā Džanis Dimitriadis Valladolids ( Yannis Dimitriadis U. Valladolid ) vadīja nodarbības par laimi doktorantūras laikā, kurās iepazīstināja ar viltvārža sindromu, progresa veicināšanas tehnikām, kā arī projekta ietvaros izstrādātu platformu, kurā plānot, reģistrēt savu pašsajūtu, izaicinājumus un sekot līdzi savam promocijas darba izstrādes progresam. Nodarbības bija interaktīvas, iesaistošas, kā arī domāt veicinošas. Noslēgumā trīs stundu garumā Paskāle Mafija U. Federiko ( Pasquale Maffia, U., Federico II Naples ) vadīja lekcijas – programmā plānotā tēma bija par mīkstajām prasmēm, bet praksē sākotnēji diskutējām par motivāciju publicēt savus zinātniskos rakstus, zinātniskajiem hirše indeksu . Būtiskākie ieteikumi – vienmēr citēt augstas ietekmes žurnālus nozarē darba ievadā, tāpat citēt spēcīgākos konkurentus jomā un neslēpt negatīvus rezultātus vai rezultātus, kas nepiekrīt izvirzītajām hipotēzēm. Otrajā lekcijā profesors dalījās zināšanās par mīkstajām prasmēm un dažādām metodēm sekmīgākai komunikācijai. Atklājums bija “car” metode, kas tiek izmantota, lai strukturēti un efektīvi atbildētu uz uzvedības tipa jautājumiem darba intervijās. Noslēguma diena, 20. jūnijs, sākās ar Debašiša Roja ( Debashish Roy ) lekciju par dzīvi pēc doktorantūras studijām un iegūto prasmju izmantošanu korporatīvajā vidē, iepazīstinot ar savu pētījuma ietvaros izstrādāto modeli. Nākamās divas nodarbības ar nosaukumu“raksti savu disertāciju” vadīja Doloresa Džimeneza (Dolores Jimenez), kurās profesore dalījās ar savām zināšanām, tāpat aktīvi norisinājās grupu darbi, daloties pieredzēs par zinātnisko rakstu izstrādes izaicinājumiem, būtiskiem nosacījumiem sekmīgai pētniecības īstenošanai, literatūras apkopošanai un lasīšanai, kā arī noderīgiem rīkiem zinātnisko rakstu strukturēšanā un izstrādē kopumā. Tāpat iepazināmies ar profesores Taras Brabazones ( Tara Brabazon ) ieteikumiem zinātnisko rakstu analīzē un apkopošanā. Kopumā mobilitāti vērtēju pozitīvi un uzskatu, ka tā sniedza būtisku pienesumu manā doktorantūras ceļā – atbildot iepriekš neatbildētus jautājumus saistībā ar promocijas darba tēmas maiņu, praktiski izmēģinot noderīgus mākslīgā intelekta rīkus, uzzinot par sekmīgas sadarbības struktūru promocijas darba izstrādes sekmēšanai, iepazīstot labbūtības veicināšanas tehnikas, izveidojot kontaktus ar potenciāliem sadarbības partneriem no dažādām pasaules valstīm un augstu novērtēju piešķirto Ventspils Augstskolas Erasmus+ stipendiju mobilitātes īstenošanai."
Autors Rota Rulle 2025. gada 11. augusts
Ventspils Augstskolas Tulkošanas studiju fakultātes bakalaura studiju programmas “Tulkošana un valodu tehnoloģija” students Matīss Jansons un bakalaura studiju programmas “Starpkultūru komunikācija” studente Līva Slesare piedalījās aizraujošā vasaras skolā “Atbildīga digitalizācija: mākslīgais intelekts, sociālie mediji un to ieguldījums ilgtspējīgā sabiedrībā”, kas norisinājās no 21. līdz 25. jūlijam Paderbornā, Vācijā. Vasaras skolas mērķis bija mācību pieredze, kas koncentrējās uz atbildīgu mākslīgā intelekta un digitālo tehnoloģiju izmantošanu ilgtspējīgas sabiedrības labā, vienlaikus veicinot sadarbību, praktiskas inovācijas un kultūras apmaiņu. Vasaras skolas programma bija intensīva un dinamiska – lektoru un vieslektoru vadītas lekcijas, darbnīcas un diskusijas norisinājās visas dienas garumā, aptverot mākslīgā intelekta praktisko pielietojumu, tā ētiskos un sociālos aspektus, varas jautājumus, aizspriedumus un lietošanu ikdienā. Katra diena sniedza jaunas atziņas un rosināja domāt par tehnoloģiju lomu nākotnes sabiedrībā. Ārpus lekcijām sudentiem no Latvijas, kā arī no dažādām citām valstīm bija iespēja doties ekskursijās un iepazīt Vācijas pilsētu Paderbornu un tās seno vēsturi, apskatīt pasaulē lielāko datoru muzeju “Heinz Nixdorf MuseumsForum”, kā arī piedalīties sarunās neformālā gaisotnē un iegūt jaunus kontaktus. Studenti atzīst, ka ļoti vērtīga bija iespēja strādāt starptautiskās komandās ar dalībniekiem no vairākām COLOURS alianses universitātēm. Šī daudzveidība veicināja pieredzes apmaiņu un ļāva iepazīt dažādas pieejas kā risināt ar mākslīgo intelektu saistītās problēmas. Īpašu interesi izraisīja arī Dr. François Vignale (Le Mans Universitāte) lekcija par MI radīta un aizspriedumaina satura identificēšanu, kas sniedza praktiskas zināšanas un raisīja diskusijas par šīs problēmas ietekmi uz sabiedrību. Šāda pieredze dod lielisku iespēju studentiem iegūt jaunas zināšanas, paverot plašāku skatu uz studentu ikdienu citās Eiropas universitātēs, apmainoties viedokļiem un veidojot kontaktus un draudzības nākotnei. Vairāk par vasaras skolu lasāms COLOURS tīmekļvietnē: https://colours-alliance.eu/event/international-summer-school-on-responsible-digitalization-ai-social-media-and-their-contribution-to-a-sustainable-society/
Autors Rota Rulle 2025. gada 30. jūlijs
Mūsdienās radioastronomijā vērojams jauns uzplaukums pārejošu kosmisku parādību izpētē, jo arvien vairāk astronomisku objektu tiek atklāti kā mainīgi mēnešu, nedēļu vai pat dienu ietvaros. Piemēram, masīvas zvaigznes veidojas īsos, intensīvos akrēcijas uzliesmojumos, kas uzrāda aktivitātes izmaiņas dienas ietvaros. Vienas bāzes līnijas interferometru – divu kopā savienotu teleskopu – izmantošana astronomijā ir zināma kopš 20. gadsimta 40. gadiem. Drīz vien šo novērojumu metodi aizstāja interferometri ar lielu antenu skaitu. Pieaugot pieprasījumam pēc šādām teleskopu kopām, laiks, kas pieejams katrai novērojumu programmai, kļuva arvien ierobežotāks. Interese par pārejošām astronomiskām parādībām ir atjaunojusi pieprasījumu pēc iespējām ar augstu biežumu novērot radio starojuma svārstības – joma, kurā īpaši piemērots ir reti izmantotais vienas bāzes līnijas radiointerferometrs. Šī projekta mērķis ir izstrādāt Irbenes vienas bāzes līnijas interferometru (ISBI), kas paredzēts, lai atklātu radio emisijas izmaiņas, kas saistītas ar masīvu zvaigžņu veidošanās apgabaliem mūsu Galaktikā. ISBI tiks izmantots, lai novērotu gan radio nepārtrauktās emisijas, gan maseru starojumu no masīviem protouzvaigznēm. Tas ļaus skaidrāk atšķirt dažādus, līdz šim nepārbaudītus un konkurējošus teorētiskos modeļus, kas piedāvāti, lai izskaidrotu nesen novēroto noslēpumaino mainīgumu masīvu zvaigžņu veidošanās procesā. Pēc neseniem atklājumiem, kas apstiprina straujus akrēcijas (vielas krišana uz zvaigznes virsmas) uzliesmojumus masīvos protouzvaigznēs, īsa termiņa mainīguma radioastronomija ir kļuvusi par nozīmīgu virzienu masīvo zvaigžņu veidošanās izpētē. Šie īslaicīgie akrēcijas periodi izraisa izmērāmas izmaiņas gan radio nepārtrauktajā emisijā, gan specifiskajā māzeru starojumā. Tomēr lielās teleskopu kopas bieži vien ir pārslogotas un nav optimizētas mērķtiecīgai šādu avotu novērošanai ilgtermiņā. “Metode ļaus skaidrāk atšķirt dažādus, līdz šim nepārbaudītus un konkurējošus teorētiskos modeļus, kas piedāvāti, lai izskaidrotu nesen novēroto noslēpumaino mainīgumu masīvu zvaigžņu veidošanās procesā.” ISBI dara iespējamu objektus novērot bieži un ilgos laika posmos. Šādos pētījumos svarīga it automatizācija, kas ļauj daudz vienkāršāk veikt regulārus kosmisko signālu novērojumus – no plānošanas līdz datu apstrādei. Latvijas zinātnieki ir izveidojuši unikālu rīku un automatizētu sistēmu kopumu ISBI vajadzībām, padarot to par spēcīgu zinātnisku instrumentu ar iespējām, kādas citur nav pieejamas. ISBI izceļas ar to, ka atšķirībā no viena šķīvja teleskopiem vai lieliem VLBI masīviem tas var ne tikai uztvert vājus signālus, bet arī regulāri tos sekot laika gaitā. Tas padara to par ideālu instrumentu masīvu zvaigžņu veidošanās reģionu mainīgā radio starojuma pētīšanai, palīdzot zinātniekiem izprast procesus, piemēram, vielas krišanu uz zvaigznēm un strūklu izmešanu no tām. Abi šie procesi mijiedarbojas ar apkārt esošo vidi, radot pārmaiņas tās radio starojumā. Pateicoties automatizācijai, gandrīz viss darba process norit raiti, zinātniekiem lielākoties tikai kontrolējot procesu. nodrošinot nepārtrauktu un efektīvu šo aizraujošo kosmisko parādību monitoringu.
Autors Rota Rulle 2025. gada 29. jūlijs
Ventspils valstspilsētas pašvaldība izveidojusi stipendiju par izcilību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) jomā, lai veicinātu talantīgāko un spējīgāko vidusskolu absolventu piesaisti Ventspils Augstskolai, kā arī lai attīstītu IKT jomas studējošo aktivitāti akadēmiskajā, pētnieciskajā un sabiedriskajā darbā. Stipendijai var pieteikties Ventspils Augstskolas IKT jomas reflektanti vai studenti , kuri ir spējuši pierādīt izcilību, augstas sekmes un īpašu radošumu vai iniciatīvu IKT jomā (datorzinātnes, elektronika). Stipendiju katru gadu piešķir 10 labākajiem studnetiem IKT jomā. Stipendija tiks piešķirta uz desmit mēnešiem, katru mēnesi izmaksājot 250 eiro. Jaunajiem reflektantiem , kuri uzsāks studijas kādā no Ventspils Augstskolas IKT jomas pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības, bakalaura vai maģistra studiju programmām, pieteikšanās stipendijai ir līdz 11. augustam. Pieteikšanās vecāko kursu (sākot no 2. kursa) pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības, bakalaura vai maģistra studiju programmu studentiem ir līdz š.g. 4. augustam. Iesniedzamie dokumenti IKT jomas bakalaura līmeņa un pirmā līmeņa profesionālā augstākās izglītības studiju programmas jaunie reflektanti iesniedz šādus dokumentus: motivācijas vēstuli (parakstīta); CV (parakstīts); centralizēto eksāmenu izrakstu kopijas matemātikā un fizikā vai informātikā; apliecinājumus par studenta sasniegumiem pēdējo trīs gadu laikā olimpiādēs, konkursos vai citos pasākumos, kas apliecina studenta iniciatīvu un radošumu saistībā ar IKT jomu. Otrā un vecāko kursu studenti, kā arī maģistrantūras studenti (tajā skaitā topošie maģistrantūras studenti) iesniedz šādus dokumentus: CV (parakstīts); Motivācijas vēstuli (parakstīta); sekmju izrakstu kopš studiju uzsākšanas VeA (apmaiņas studiju programmās iegūtās sekmes netiek ņemtas vērā); apliecinājumus (diplomu, atzinības rakstu u.t.t. kopijas) par studenta sasniegumiem pēdējo trīs gadu laikā olimpiādēs, konkursos vai citos pasākumos, kas apliecina studenta iniciatīvu un radošumu saistībā ar IKT jomu; apliecinājumus (diplomu, atzinības rakstu u.t.t. kopijas) par studenta dalību dažādos zinātnes un pētniecības projektos, studentu biznesa inkubatorā u.c. aktivitātēs saistībā ar IKT jomu. Pieteikumi elektroniski jānosūta uz e-pasta adresi: itf@venta.lv ar norādi "Pieteikums Ventspils pilsētas domes stipendijai" vai jāiesniedz ITF dekanātā, A209 kab., Ventspils Augstskolā, Inženieru ielā 101, Ventspilī, LV-3601. Ar nolikumu var iepazīties ŠEIT
Autors Rota Rulle 2025. gada 25. jūlijs
No 2025. gada 26. jūnija līdz 5. jūlijam Ventspils Augstskolas Biznesa vadības 3. kursa studenti Mārtiņš Didzis Gailis un Daniels Balcers piedalījās projekta “COLOURS” vasaras skolā “ Scientific Project Management: From Idea to Funded EU Project ”, kas norisinājās Le Mans Universitātē, Francijā. Programmas mērķis bija sniegt studentiem teorētiskas un praktiskas zināšanas zinātnisko projektu vadībā, ar īpašu uzsvaru uz Eiropas Savienības finansējuma piesaisti. Programma tika organizēta kombinētā formātā – ar tiešsaistes nodarbībām 26. un 27. jūnijā un klātienes aktivitātēm Le Mans Universitātē no 1. līdz 5. jūlijam. Tiešsaistes sesijās studenti apguva projektu dzīves ciklu, Eiropas Savienības projektu izvērtēšanas kritērijus, Gantt un PERT diagrammu pielietojumu, riska analīzi un budžeta sastādīšanu. Klātienes laikā norisinājās praktiskas darbnīcas par ieinteresēto pušu kartēšanu, Horizon Europe finansēšanas iespējām, kā arī notika studentu gala projektu izstrāde un prezentēšana simulētā konkursa formā. Programma ietvēra arī vizīti uz Le Mans 24 stundu sacīkšu muzeju un dalību starptautiskajā pasākumā “ Le Mans Classic ”, kur studenti ieguva ieskatu augsta līmeņa pasākumu organizēšanā un vadībā. Daniels stāsta , ka viņam ļoti interesē viss par un ap auto un autosportu, tāpēc īpašu prieku sagādāja Le Mans Classic sacīkšu apmeklējums – tā bija lieliska iespēja iepazīt vienu no pasaulē leģendārākajiem sacīkšu notikumiem, redzēt klasiskos sacīkšu auto darbībā un izjust autentisko atmosfēru, kas valda šajā vēsturiskajā vietā. Savukārt Mārtiņš atzina , ka jau iepriekš bija apmeklējis Franciju, tomēr Le Mans viņam atstāja vēl dziļāku iespaidu – klusāka, autentiskāka un ar spēcīgu vēsturisku klātbūtni. Viņam īpaši patika pilsētas vēsturiskā atmosfēra, aizrautība ar autosportu un tas, cik atvērti un draudzīgi bija vietējie cilvēki. “Atklāti sakot, nedaudz nožēlojam, ka šādas iespējas neizmantojām jau agrāk studiju laikā – tās sniedz ne tikai zināšanas, bet arī plašāku skatījumu uz pasauli, cilvēkiem un sevi pašu. Tāpēc īpaši aicinām citus studentus un jauniešus būt aktīviem, izmantot piedāvātās starptautiskās programmas un nebaidīties no izaicinājumiem – tās ir pieredzes kas veido neaizmirstamas atmiņas”, atzīst puiši. Dalība šajā programmā studentiem sniedza vērtīgu pieredzi projektu plānošanā, risku novērtēšanā, budžeta izstrādē un starptautiskā komunikācijā. Iegūtās zināšanas un prasmes būs noderīgas gan turpmākajās studijās, gan profesionālajā darbībā.
Autors Rota Rulle 2025. gada 23. jūlijs
Ventspils Augstskola kopā ar partneraugstskolām iesaistījusies valsts pētījumu programmas projektā Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā . Par darbu projektā, ieskicējot problēmas būtību un iespējamos risinājumus, pastāstīja projekta dalībnieces, Ventspils Augstskolas vieslektores Zane Zonberga un Sanita Lasmane. Straujas pārmaiņas prasa jaunas prasmes Šī projekta nozīmību apzināsies ikviens, kurš kādreiz ir aizdomājies par to, cik lielā mērā pēdējos gados ir mainījusies viņa profesijas specifika – vai zināšanas un prasmes, kas skolas solā apgūtas pirms divdesmit, desmit vai pieciem gadiem, vēl atbilst mūsdienu darba tirgus prasībām? Straujās izmaiņas sabiedrībā, ražošanas automatizācija un mūsdienu tehnoloģiju, tostarp mākslīgā intelekta, attīstība daudzās jomās strādājošajiem prasa nemitīgu jaunu prasmju apguvi, lai nezaudētu konkurētspēju mainīgajā darba tirgū. Šajā kontekstā liela nozīme ir kvalitatīvai pieaugušo profesionālajai pilnveidei, kas ir skaidri definēta arī Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021–2027 kā daļa no Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijas, lai stiprinātu valsts spēju pielāgoties mainīgajam darba tirgum. Realitātē pieaugušo izglītība nereti atpaliek no deklarētajiem mērķiem. Šīs plaisas mazināšanai patlaban tiek izstrādāts valsts pētījumu programmas projekts Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā (nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001). Tā vadošais partneris ir Latvijas Universitāte, bet nozīmīga loma projektā ir arī partneraugstskolām – Ventspils Augstskolai un RTU Liepājas akadēmijai. Zane Zonberga ir otrā kursa doktorante Ventspils Augstskolas, Vidzemes Augstskolas un RTU Rēzeknes tehnoloģiju akadēmijas kopīgajā doktora studiju programmā Ekonomika un uzņēmējdarbība, bet Sanita Lasmane šajā programmā jau ir pabeigusi teorētiskās studijas un šī gada beigās gatavojas iegūt zinātnes doktora grādu. Sanitas Lasmanes promocijas darba nosaukums ir Latvijas darba tirgu ietekmējošo faktoru analīze un modelēšana , bet Zane Zonberga strādā pie promocijas darba tēmas Cilvēkkapitāla attīstības ietekme uz organizāciju darbību Latvijā , un tās sasaucas ar šī projekta tematiku. Ventspils Augstskolā projekta komandā līdz ar abām jaunajām pētniecēm darbojas arī projekta zinātniskā vadītāja profesore Una Libkovska, asociētā profesore Liene Resele-Dūšele un koordinatore Linda Ūdre. «Visvienkāršāko skaidrojumu par projekta mērķi varu mēģināt sniegt ar piemēru – persona ir apguvusi noteiktu izglītību, tehniskās zināšanas un digitālās prasmes pirms pieciem vai desmit gadiem, bet šobrīd šīs zināšanas darba tirgū ir ar ļoti mazu vērtību, jo ir notikusi strauja digitalizācija, tehnoloģiju attīstība, automatizācija,» stāsta Zane Zonberga. «Ļoti daudz darba vietu tiek apdraudētas, jo darbinieki vienkārši nespēj tikt līdzi šīm tendencēm. Savā projektā mēs vēlamies pierādīt to, ka pieaugušo izglītība ir ne tikai nepieciešama iedzīvotājiem, bet tā ir arī ļoti būtiska, lai uzņēmumi spētu pastāvēt un konkurēt arī globālā mērogā. Vēlamies nodrošināt iespēju uzņēmumiem un valsts institūcijām izvērtēt zināšanu pārnesi uz praksi – novērtēt to, vai mācību process ir pietiekami kvalitatīvs, lai viņi piedāvātu to saviem darbiniekiem, un vai viņiem tiešām būs ieguvums no šī mācību procesa.» Projekts akcentē arī pedagogu profesionālās pilnveides lomu, lai viņi spētu sniegt studentiem un pieaugušajiem mūsdienīgas, praktiskas un darba tirgum atbilstošas zināšanas un prasmes. Profesionālā pilnveide ir aktuāla teju visās profesijās, bet īpaši aktuāla tā ir tiem, kuri strādā jomās, kurās strauji ienāk digitalizācija, automatizācija, mākslīgā intelekta tehnoloģijas u. tml. Piemēram, klientu atbalsta speciālisti, kuru darbu aizstāj mākslīgā intelekta čati, vai noliktavu darbinieki, kuru uzdevumus pārņem automatizētas līnijas. Vispārīgākā nozīmē – arī jebkuras nozares darbinieki, kuri ieguvuši tehniskās vai digitālās prasmes pirms pieciem vai desmit gadiem. No intervijām līdz sadarbības risinājumiem Projekts ir sadalīts piecās uzdevumu pakotnēs, kurās jāveic gan datu vākšana, gan to analīze. Viens no Ventspils Augstskolas pētnieču uzdevumiem kopā ar projektu partneriem bija 14 fokusgrupu interviju, kas tika veiktas ar nozaru pārstāvjiem, ekspertu padomēm, valsts un izglītības institūcijām u. c. mērķgrupām, analīze. Intervijas tiek transkribētas, kodētas un analizētas, izmantojot gan kvantitatīvās, gan kvalitatīvās pētniecības metodes. Papildus tam Ventspils Augstskolas pētnieces veikušas ieguldījuma cilvēkkapitāla attīstībā novērtējumu, tajā skaitā pieaugušo profesionālajā izglītībā un profesionālajā pilnveidē, atdevi Latvijas ekonomikā, tautsaimniecības attīstībā. Veikti arī teorētiskie apskati par cilvēkkapitāla attīstības ietekmi uz valsts ekonomikas attīstību un profesionālas pilnveides pārneses uz praksi efektivitātes mērīšanas instrumentu raksturojumu. Pētniece Sanita Lasmane atklāj, ka līdz iesaistei šajā projektā viņa vairāk bija strādājusi ar kvantitatīvajām pētniecības metodēm, kas koncentrējas uz skaitlisko datu vākšanu un analīzi. «Šajā projektā lielāks fokuss ir tieši uz kvalitatīvajām pētniecības metodēm, kas tiek izmantotas, lai pētītu kaut ko, kas ir grūti izmērāms skaitļos, piemēram, cilvēka attieksmi un uzskatus kādā konkrētā jautājumā. Kvalitatīvās pētījumu metodes prasa lielāku spēju iedziļināties kontekstā un interpretēt nianses, kas man personīgi ir ļāvis paplašināt pētniecisko redzesloku un kļūt daudzveidīgākai,» savā pieredzē dalījās Sanita Lasmane. Viens no projekta galvenajiem mērķiem ir izstrādāt praktisku instrumentu, kas palīdzētu novērtēt pieaugušo profesionālās pilnveides zināšanu pārneses uz praksi efektivitāti. Tas būtu rīks uzņēmumiem un valsts institūcijām, lai saprastu, vai īstenotās apmācības tiešām sniedz nepieciešamās prasmes darbiniekiem un ir pielietojamas darba tirgū. Ilgtermiņā projekta vēlamais rezultāts būtu arī ciešāka un kvalitatīvāka sadarbība starp izglītības iestādēm, uzņēmējiem un valsts institūcijām, kur uzņēmumu pārstāvji aktīvi iesaistās arī kā vieslektori, stāstot studentiem par reālām problēmām un vajadzībām darba tirgū. Piedāvājums ir, bet trūkst informācijas Ar vienu no personīgajiem novērojumiem pētniecības procesā dalījās Zane Zonberga, atzīstot: «Pastāv sadrumstalotība komunikācijā starp iesaistītajām institūcijām – darbinieku, darba devēju, pašvaldības, valsts un attiecīgi arī izglītības iestādēm un valsts līmeņa institūcijām. Sadrumstalotā komunikācija starp šīm pusēm ir radījusi šķēršļus kvalitatīvākai sadarbībai.» Viņa skaidro, ka darba devējiem būtu svarīgi apzināt darbinieku vajadzības, bet daļa uzņēmumu pašlaik nezina, kā to izdarīt kvalitatīvi un tā, lai tas neaizņemtu pārāk daudz cilvēkresursu laika. Pašvaldību interesēs ir nodrošināt, ka viņu pašvaldībā esošajiem uzņēmumiem ir iespēja attīstīties un sniegt atbalstu pēc nepieciešamības. Nozares ekspertu padomes atbildībā ir iegūt informāciju par visu nozaru vajadzībām – zināšanām, prasmēm un kompetencēm, ko nepieciešams attīstīt. Valsts atbildībā ir nodrošināt ne tikai projektus, bet arī tālākas profesionālās pilnveides kursus, apmācības u. c., ko piedāvātu gan nozarēm, gan iedzīvotājiem. Zane Zonberga min piemēru ar Nodarbinātības valsts aģentūras piedāvātajiem kursiem, uzsverot: «Pēc komunikācijas ar uzņēmējiem un nozaru pārstāvjiem tika secināts, ka šis piedāvājums, kas parasti nāk no valsts, ne vienmēr sakrīt ar viņiem nepieciešamajām zināšanām, prasmēm vai kompetencēm. Tāpat arī dažādi projekti šobrīd ir ļoti grūti izpildāmi konkrētam uzņēmumam, jo tie bieži neatbilst vienam vai diviem kritērijiem un tādēļ nevar pretendēt uz finansējumu. Šie komunikācijas jautājumi būtu jāatrisina, lai visas puses saprastu, kas ir nepieciešams un kā to ieviest.» Zane Zonberga atzīst, ka esošais profesionālās pilnveides piedāvājumu apjoms tiek nodrošināts, taču ir trūkumi, kas jānovērš: «Es teiktu, ka profesionālās pilnveides apjoms kā tāds ir pietiekams, bet šobrīd sabiedrība netiek pietiekami informēta par iespējām.» Piemēram, arī Ventspils Augstskolā jebkuram interesentam ir iespēja par noteiktu maksu apgūt studiju kursus un iegūt kredītpunktus, saņemot sertifikātu. To var darīt vairāku gadu laikā, apvienojot darbu ar mācībām un pakāpeniski iegūstot zināšanas. Līdzīgi piedāvājumi ir arī citās izglītības iestādēs un mūžizglītības centros, tostarp tiek piedāvāti arī bezmaksas kursi, taču to pieejamība nereti ir atkarīga no pašu pasniedzēju pieejamības un iniciatīvas. Sanita Lasmane uzsver nevienlīdzību starp reģioniem: «Iespējas ir, bet tās koncentrējas galvenokārt ekonomiski attīstītākajās teritorijās. Lielākās strukturālās nepilnības darba tirgū ir tieši reģionos, kur profesionālās pilnveides iespējas ir daudz limitētākas.» Tam piekrīt arī Zane Zonberga: «Rīgā ir daudz vairāk iespēju profesionālajai pilnveidei, un tās ir daudzveidīgākas. Piemēram, Ventspils Augstskola nespēj nodrošināt profesionālo pilnveidei medicīnā, bet Rīgā ir šādas iespējas.» Jāpaplašina sadarbība ar uzņēmējiem Pētnieces īpaši uzsver sadarbības nozīmi ar uzņēmumiem. Ventspils Augstskolai šobrīd ir sadarbība ar uzņēmumu Bucher Municipal, kur papildus piešķirtajai stipendijai studentam tiek nodrošināta arī pieredzes apmaiņa uzņēmumā, iepazīstoties ar visiem darba procesiem: «Man šķiet, ka ir nepieciešams izveidot plašāku sadarbību, lai tie nebūtu tikai divi līdz trīs uzņēmumi un lai uzņēmēji paši vēlētos pasniegt vieslekcijas studentiem par aktuālām darba tirgus problēmām. Tas Ventspils Augstskolai jau šobrīd izdodas arī tāpēc, ka daļa Ventspils uzņēmumu pārstāvju ir Ventspils Augstskolas absolventi un ar viņiem ir izveidojusies labāka komunikācija, līdz ar to ir jūtama viņu vēlme iesaistīties procesā,» stāsta Zane Zonberga. «Ventspils Augstskolā jau tiek piesaistīti dažādi nozares eksperti un uzņēmumu pārstāvji gan ar vieslekcijām, gan ar praktiskām nodarbībām, bet es uzskatu, ka sadarbībai vajadzētu būt vēl plašākai.» Projekts Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā tika uzsākts 2023. gada decembrī, un plānots, ka tas noslēgsies 2026. gada decembrī. Projekta rezultāti tiks izmantoti dialogam ar Izglītības un zinātnes ministriju, kas ir galvenais projekta gala lietotājs un pasūtītājs. Avots: https://www.ventasbalss.lv/zinas/izglitiba/52693-kad-zinasanas-noveco-petijuma-mekle-risinajumus-efektivai-muzizglitibai Foto: Krists Kūla
Citas ziņas