Doktorantes Džeinas Kleinas-Šnipkes Erasmus+ pieredze ceļā uz doktora grādu

2025. gada 18. augusts

Laika posmā no 2025. gada 16. līdz 20. jūnijam doktora studiju programmas "Ekonomika un uzņēmējdarbība" studente Džeina Kleina-Šnipke piedalījās Erasmus+ BIP mobilitātes projektā “Doktorantūras izglītība”, kurā piedalījās dalībnieki no Bangladešas, Čehijas, Indijas, Indonēzijas, Īslandes, Kipras, Latvijas, Libānas, Lietuvas, Polijas, Portugāles, Rumānijas, Slovākijas, Spānijas un Ungārijas, pārstāvot dažādas nozares – arhitektūru, bioloģiju, biznesu un ekonomiku, izglītības zinātnes, informācijas tehnoloģijas, ķīmiju, psiholoģiju, veselības zinātnes un citas.


"Mobilitātes pirmajā dienā, 16. jūnijā, norisinājās reģistrēšanās, tīklošanās pasākumi, kā arī pasaules garšu pasākums, kurā katrs dalībnieks bija sagatavojis uzkodas no pārstāvētās valsts. 


Mobilitātes otrajā dienā, 17. jūnijā, aktīvi norisinājās lekcijas no deviņiem rītā līdz sešiem vakarā. Pirmajā lekcijā profesors Huans Karvajals (Joan Carvajal) dalījās savās zināšanās un pieredzē par doktorantūru, iepazīstinot ar labākajiem veidiem, kā izvēlēties zinātniskos rakstus un izstrādāt literatūras analīzi, kā arī  sniedza praktiskus ieteikumus, kā saglabāt motivāciju arī izaicinājumos turpināt doktorantūras studijas un sasniegt izvirzīto mērķi. Vērtīgs uzdevums bija izvirzīt desmit iemeslus, kāpēc sasniegt mērķi – iegūt doktora grādu. Pēcāk divas lekcijas par atvērto zinātni vadīja Luijs Antūnes (Luis Antunes) no Porto Universitātes, iepazīstinot ar datu anonimizācijas un pseidonimizācijas tehnikām un rīkiem. Tēma bija sarežģīta, taču ļāva iereaudzīt, ka programmatūras palīdz ātri un ērti veikt datu apstrādi un pielāgošanu, saglabājot būtiskos datus, bet nodrošinot, ka personu dati nav identificējami. Nākamo lekciju vadīja Mara Roguero (Mar Reguero) par doktorantūras vadīšanas stiliem, iepazīstinot ar to atšķirībām un atbilstību doktoranta sagatavotībai un personībai. Šīs nodarbības ietvaros katrs doktorants iepazīstināja ar savu doktorantūras stāstu, izvēlēto tēmu un pastāstīja par savu sadarbību ar promocijas darba vadītāju. Noslēgumā divas lekcijas vadīja Hose Maria Kasas (Jose Maria Casas) par labbūtību. Nodarbības vairāk bija teorētiskas, iepazīstinot ar labbūtības veidiem un dažādiem teorētiskiem modeļiem un kopumā neapmierināja gaidas, jo tēmai bija augsts potenciāls būt iesaistošai un interaktīvai, taču pēc nodarbībām izmantoju iespēju reflektēt par tēmu un ar dalībniekiem pārrunājām savu pieredzi savas labbūtības veicināšanā.

Dienas noslēgumā bija iespēja redzēt cilvēku torņu veidošanas, kas ir nozīmīga Tarragonas tradīcija, mēģinājumu. 


Mobilitātes trešajā dienā, 18. jūnijā, lekcijas norisinājās no deviņiem rītā līdz sešiem vakarā. Pirmās četras stundas tika aizvadītas mākslīgā intelekta tēmā, iepazīstinot ar mākslīgā intelekta būtību un noderīgiem rīkiem kā  aistudio.google.com, platform.openai.com, https://manus.im/, https://www.langchain.com/, https://chatgpt.com/g/g-NSt9vHJBN-quiz-master, https://scispace.com/, https://www.researchrabbit.ai/  un, pašai izpētot rīkus, atradu https://chatgpt.com/g/g-kZ0eYXlJe-scholar-gpt – nodarbības vadīja Džordijs Dučs (Jordi Duch). Pēc pusdienām tika aizvadīta lekcija par uzņēmējdarbības iespējām pēc doktora grāda iegūšanas, kuru vadīja Francisko Andrade (Francisco Andrade), taču noslēgumā Džanis Dimitriadis Valladolids (Yannis Dimitriadis U. Valladolid) vadīja lekciju par zinātnisko integritāti, kurā analizējām dažādas situācijas akadēmiskajā vidē, diskutējā un vērtējām neētiskus gadījumus.


Mobilitātes ceturtajā dienā, 19. jūnijā, lekcijas norisinājās no deviņiem rītā līdz sešiem vakarā, taču pēc tām sekoja oficiālās doktorantu un organizatoru vakariņas. Pirmo lekciju vadīja Mara Roguero (Mar Reguero) par tēmu “sadarbība starp doktorantu un vadītāju”, kurā iepazīstināja ar būtiskiem praktiskiem, organizatoriskiem un uz attiecībām orientētiem jautājumiem, kurus nepieciešams izrunāt ar promocijas darba vadītāju.
Dienas turpinājumā Džanis Dimitriadis Valladolids (
Yannis Dimitriadis U. Valladolid) vadīja nodarbības par laimi doktorantūras laikā, kurās iepazīstināja ar viltvārža sindromu, progresa veicināšanas tehnikām, kā arī projekta ietvaros izstrādātu platformu, kurā plānot, reģistrēt savu pašsajūtu, izaicinājumus un sekot līdzi savam promocijas darba izstrādes progresam. Nodarbības bija interaktīvas, iesaistošas, kā arī domāt veicinošas. Noslēgumā trīs stundu garumā Paskāle Mafija U. Federiko (Pasquale Maffia, U., Federico II Naples) vadīja lekcijas – programmā plānotā tēma bija par mīkstajām prasmēm, bet praksē sākotnēji diskutējām par motivāciju publicēt savus zinātniskos rakstus un zinātniekiem būtisko Hirša indeksu. Būtiskākie ieteikumi – vienmēr citēt augstas ietekmes žurnālus nozarē darba ievadā, tāpat citēt spēcīgākos konkurentus jomā un neslēpt negatīvus rezultātus vai rezultātus, kas nepiekrīt izvirzītajām hipotēzēm.  Otrajā lekcijā profesors dalījās zināšanās par mīkstajām prasmēm un dažādām metodēm sekmīgākai komunikācijai. Atklājums bija “car” metode, kas tiek izmantota, lai strukturēti un efektīvi atbildētu uz uzvedības tipa jautājumiem darba intervijās.


Noslēguma diena, 20. jūnijs, sākās ar Debašiša Roja (Debashish Roy) lekciju par dzīvi pēc doktorantūras studijām un iegūto prasmju izmantošanu korporatīvajā vidē, iepazīstinot ar savu pētījuma ietvaros izstrādāto modeli. Nākamās divas nodarbības ar nosaukumu“raksti savu disertāciju” vadīja Doloresa Džimeneza (Dolores Jimenez), kurās profesore dalījās ar savām zināšanām, tāpat aktīvi norisinājās grupu darbi, daloties pieredzēs par zinātnisko rakstu izstrādes izaicinājumiem, būtiskiem nosacījumiem sekmīgai pētniecības īstenošanai, literatūras apkopošanai un lasīšanai, kā arī noderīgiem rīkiem zinātnisko rakstu strukturēšanā un izstrādē kopumā. Tāpat iepazināmies ar profesores Taras Brabazones (Tara Brabazon) ieteikumiem zinātnisko rakstu analīzē un apkopošanā.


Kopumā mobilitāti vērtēju pozitīvi un uzskatu, ka tā sniedza būtisku pienesumu manā doktorantūras ceļā – atbildot iepriekš neatbildētus jautājumus saistībā ar promocijas darba tēmas maiņu, praktiski izmēģinot noderīgus mākslīgā intelekta rīkus, uzzinot par sekmīgas sadarbības struktūru promocijas darba izstrādes sekmēšanai, iepazīstot labbūtības veicināšanas tehnikas, izveidojot kontaktus ar potenciāliem sadarbības partneriem no dažādām pasaules valstīm un augstu novērtēju piešķirto Ventspils Augstskolas Erasmus+ stipendiju mobilitātes īstenošanai."

Dalīties ar ziņu

Citi jaunumi

Autors Rota Rulle 2025. gada 12. novembris
Lai apzinātu jauno pētnieku pieredzi, vajadzības un izaicinājumus karjeras attīstībā, projekta NextTechTalents ietvaros tiek veikta doktorantūras studentu un agrīnā posma pētnieku aptauja. Eiropas mēroga projekta NextTechTalents galvenais mērķis ir veicināt jauno pētnieku kompetenču attīstību, t.sk. ar tehnoloģiju lietošanu saistītās prasmes, pilnveidot apmācību sistēmas, kā arī veicināt pētniecības karjeras attīstību . Projekta īstenotāji aicina doktorantūras studentus un jaunos pētniekus, kuru pētniecība ir tieši vai pastarpināti saistīta ar tehnoloģijām, veltīt aptuveni 15 minūtes laika, lai aizpildītu aptauju, daloties savā pieredzē un redzējumā saistībā ar karjeras attīstību, tādējādi sniedzot ieguldījumu uz pierādījumiem balstītu risinājumu ieviešanā un Eiropas pētniecības vides stiprināšanā. Projekta izpētes fāzē tiek veiktas arī padziļinātas jauno pētnieku un iesaistīto pušu intervijas, kā arī analizēts valsts regulējums un apkopoti labās prakses piemēri. Iegūtie dati tiks izmantoti jau projekta īstenošanas laikā, pilnveidojot karjeras atbalsta sistēmas pētniecības institūcijās un sekmējot pētnieku veiksmīgāku iekļaušanos darba tirgū. Aptaujas rezultāti palīdzēs noteikt, kādi jauni apmācību modeļi, mentoru programmas un citi atbalsta mehānismi būtu nepieciešami, lai pilnveidotu pētnieku prasmes un sekmētu viņu nodarbinātību. Anonimizētie dati būs izmantojami arī turpmākos pētījumos, lai veicinātu uz pierādījumiem balstītas politikas un prakses attīstību pētniecības karjeras atbalsta jomā. Aptauju iespējams aizpildīt šeit: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/NextTechTalents_ECR_Survey Projekts tiek īstenots Eiropas Komisijas programmas Apvārsnis Eiropa ietvaros laika posmā no 2025. gada 1. jūnija līdz 2027. gada 30. septembrim. Tā kopējais finansējums ir 1 286 375,00 eiro, no kuriem 168 750,00 eiro paredzēti projektā noteikto Ventspils Augstskolas pienākumu izpildei. Projektu koordinē bezpeļņas pētniecības organizācija MINDS & SPARKS GmbH, kas atrodas Vīnē, Austrijā. Projekta partneri ir Babeș-Bolyai Universitāte Klužas-Napokā (Rumānija); Ventspils Augstskola (Latvija); Jozefa Štefana institūts Ļubļanā (Slovēnija); Minsteres Tehnoloģiju universitāte Korkā (Īrija); Impact Hub Liepāja Liepājā (Latvija); Cluj IT Cluster Klužas-Napokā (Rumānija), un Digital Innovation Hub Slovenia Ļubļanā (Slovēnija).
Autors Rota Rulle 2025. gada 12. novembris
Ventspils Augstskolas maģistra studiju programmas “Tulkošana un terminoloģija” studente Elīna Dergača 2025. gada 5. novembrī devās uz Briseli, lai piedalītos Eiropas Komisijas Tulkošanas ģenerāldirektorāta (DGT) rīkotajā forumā “Tulkojam Eiropu 2025” ( Translating Europe Forum 2025 ). Forums norisinājās trīs dienas un pulcēja 24 tulkošanas maģistra programmu tīkla “Eiropas maģistrs tulkošanā” (European Master's in Translation, EMT ) studentus. Šogad forums notika jau divpadsmito reizi, pulcējot tulkošanas nozares pārstāvjus no visas Eiropas. Pasākuma devīze bija “Kvalitātei ir nozīme” ( Quality Matters ). Kopā ar citiem EMT programmu tīkla studentiem Elīnai bija iespēja klātienē satikt nozares speciālistus, uzzināt tulkošanas nozares aktualitātes, iepazīties ar Eiropas Komisijas Tulkošanas ģenerāldirektorāta piedāvātajiem valodu un tulkošanas rīkiem, kā arī satikties ar tulkošanas un valodu profesionāļiem. Forumā visiem klātienē esošajiem studentiem Eiropas Komisijas Tulkošanas ģenerāldirektorāta ģenerāldirektors Hrists Ellinids ( Christos Ellinides ) svinīgi pasniedza pasākuma dalības apliecinājumus. Elīnai un pārējiem foruma dalībniekiem no EMT programmām 2026. gada pavasarī būs jāpiedalās jauno tulkotāju konkursa “Juvenes Translatores” īpašā projektā, kur maģistra programmu studenti tiešsaistes pasākumā būs jauno tulkotāju mentori. Šajās nodarbībās maģistra programmu studenti dalīsies tulkošanas pieredzē un sniegs padomus skolu jauniešiem, kuri interesējas par tulkošanu un valodu karjeras iespējām.
Autors Rota Rulle 2025. gada 12. novembris
Ventspils Augstskolas ikgadējās Gada balvas "Once in a Blue Moon" nomināciju izvirzīšana ir sākusies! Līdz 16. novembrim (ieskaitot) studentiem, pasniedzējiem un VeA darbiniekiem ir iespēja izvirzīt savus kandidātus dažādās nominācijās. Atceries – balsot un pieteikt kandidātus iespējams tikai vienu reizi, izmantojot savu venta.lv kontu. Padomā, kurš, tavuprāt, pelnījis šī gada balvu – varbūt tas ir kāds iedvesmojošs pasniedzējs, aktīvs students, izpalīdzīgs kolēģis vai jautrs kursabiedrs! Balsošanas anketa pieejama šeit: https://ej.uz/gadabalvavea2025
Autors Rota Rulle 2025. gada 7. novembris
Ventspils Augstskolas elektronikas inženierijas studenti izstrādāja zondi, kura nogādāja “Rudy’s Kombucha” bundžiņu kosmosā, sasniedzot iespaidīgu 28 690 metru jeb teju 30 kilometru augstumu virs Zemes. Cenšoties atrast zondi, studenti saskarās ar lieliem GPS signāla traucējumiem Kurzemē, tādēļ aicināja palīgā radioamatierus un kopīgiem spēkiem zonde tika atrasta Dobeles pusē. Kosmosa misijas zonde bija aprīkota ar GoPro kameru, kas fiksējusi gan tās pacelšanās brīdi, gan gleznaino lidojumu. Pēc zondes balona kontrolētās eksplozijas, teju 30 kilometru augstumā atvērās izpletnis, kas skārdeni veiksmīgi nogādāja atpakaļ uz zemes. Zonde startēja no Ventspils lidlauka un, nolidojusi aptuveni 140 kilometrus, nolaidās Dobeles pusē. Ventspils Augstskolas studiju programmas Elektronikas inženierija direktors Jānis Šate stāsta: „Uzņēmums zināja, ka mūsu studenti izstrādā zondes, un tam bija ideja dzērienu pielikt klāt un palaist kosmosā. Pareizāk gan būtu teikt, ka tā palaista stratosfērā. Augustā to pārrunājām, un dažu mēnešu laikā elektronikas inženierijas studenti zondi izveidoja. 3. kursā tas ir grupas projekts. Jauki, ka tam ir papildu pienesums. Lai zondi palaistu, vissarežģītāk ir izveidot elektronisko sistēmu, ko pieliek pie izpletņa un hēlija balona. Tas paceļas aptuveni 30 kilometru augstumā, tur spiediens samazinās, balons pārsprāgst, un zonde piezemējas. Palaist viegli, bet sarežģīti ir zondi izsekot un pēc tam atrast. Jābūt GPS navigācijai, un visu laiku no tās jāsaņem signāls, kur zonde atrodas. Studentu uzdevums ir izveidot tādu elektronikas sistēmu, kas darbojas arī stratosfērā –40 grādu aukstumā.  Ar Civilās aviācijas aģentūru saskaņojām laiku, jo tiek traucēta gaisa satiksme, vienojāmies arī ar Ventspils lidostu. Zondi beigās atradām Dobeles pusē, tomēr neplānoti sarežģījumi bija – ņemot vērā situāciju pasaulē, no Kēnigsbergas jeb Kaļiņingradas (Krievijā) GPS sakari regulāri tiek traucēti. Arī šoreiz trāpījām tādā dienā, kad Kurzemē un Baltijas jūrā traucējumi bija īpaši. Tas nozīmē, ka tad, kad zonde pacēlās augstāk par desmit kilometriem, mums rādīja, ka tā atrodas ne vairs virs Kuldīgas, bet Kaļiņingradā. No turienes tika sūtīti tādi signāli, kas GPS satelītu signālus vilto, lai tos objektus, kas pārvietojas, maldinātu.”
Autors Rota Rulle 2025. gada 6. novembris
Tulkošanas studiju fakultātes studenti šajā rudenī piedalījušies vairākos vācu kultūras pasākumos. 20. septembrī mūsu studenti piedalījās Ventspils vācu kultūras biedrības organizētajos svētkos “Oktoberfest”, kas norisinājās Ventspils pilsētas tirgū. Pasākumā varēja baudīt plašu vācu kultūras programmu: klausīties vācu dziesmas, Alpu tauru pūtēju orķestra skaņdarbus, kā arī baudīt vācu ēdienus un dzērienus. 23. oktobrī Ventspils bibliotēkā notika pasākums “Iepazīsim Zigfrīdu fon Fēgezaku”, kurā ar referātu par Baltijas vācu dzejnieku, rakstnieku un tulkotāju Zigfrīdu fon Fēgezaku ( Siegfried von Vegesack ) vācu un latviešu valodā uzstājās bakalaura studiju programmas “Tulkošana un valodu tehnoloģija” (TVT) 2. kursa studenti Markuss Grikovs un Anete Alksne. Markuss un Anete par dalību pasākumā stāsta: “Tā bija lieliska iespēja uzstāties vācu valodā. Šī bija mūsu pirmā piedalīšanās šāda veida pasākumā, kurā vāciski jāprezentē plašākam interesentu lokam. Pasākumu interesantāku veidoja arī vācu dziedātāja Jorana Šteinhauera ( Jöran Steinhauer ) dziesmas un sarunas.” Savukārt 4. novembrī Gāliņciema bibliotēkā notika pasākums “Ceļojumu iespaidi”, kurā TVT programmas 1. kursa studenti Raivo Teivāns, Gabriēla Pētersone un Ella Viļumate vācu un latviešu valodā prezentēja izstādē apskatāmo vācu mākslinieku dzīvesstāstus. Gatavošanās procesā un pasākumos atbalstu studentiem sniedza TSF vācu valodas pasniedzēja Silga Sviķe. Visi pasākumi notika sadarbībā ar Ventspils vācu kultūras biedrības vadītāju Māru Krauli. Jau 10. decembrī notiks nākamais pasākums, kurā varēs iepazīt vācu svētkus un tradīcijas. Ventspils Augstskolas bibliotēkā viesosies Gētes institūta pārstāve un norisināsies vācu kultūrai un svētkiem veltīta nodarbība. Foto: Ventspils vācu kultūras biedrība, Ventspils bibliotēka, Māra Kraule, Silga Sviķe  Informāciju sagatavoja: VeA TSF asoc. prof. Silga Sviķe
Autors Rota Rulle 2025. gada 4. novembris
Ventspils Augstskolas Tulkošanas studiju fakultātes dekāns Jānis Veckrācis 29. oktobrī Ventspils 1. ģimnāzijā piedalījās UNESCO konferencē “Jaunietis digitālā laikmetā”, kurā Ventspils vidusskolēni uzklausīja priekšlasījumus par aktuālām tēmām, piemēram, ētiku digitālajā vidē un MI izmantošanu mācībās vai zinātniski pētnieciskā darba izstrādē. J. Veckrācis tēmas “Latviešu valoda jaunajā laikmetā: personiskais, (kultūr)vēsturiskais un vēl rakstāmais stāsts” kontekstā jauniešus iepazīstināja ar latviešu valodas bagātīgumu raksturojošām iezīmēm, dažām vēsturiskajām norisēm un statusu jaunajā situācijā, kā arī sniedza dažus praktiskus ieteikumus valodas lietojuma prasmju pilnveidē.
Citas ziņas