Prof. Valerija Nakariakova atvērtā lekcija un Zinātniskais seminārs “Magnētiskās hidrodinamikas viļņi Saules vainagā”

2025. gada 2. jūlijs

2025. gada 27. jūnijā Ventspils Augstskolas Inženierzinātņu institūtā “Ventspils Starptautiskais radioastronomijas centrs” (VeA IZI VSRC), projekta “Ventspils Augstskolas starptautiskā sadarbība un inovācijas Latvijas viedās specializācijas attīstībai” (Nr. 1.1.1.5/3/25/I/012), kas tiek īstenots ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējumu, ietvaros norisinājās Prof. Valerija Nakariakova atvērtā lekcija “A Plasma Orchestra, or Magnetohydrodynamic Waves in the Solar Corona’’ un   zinātniskais seminārs “Magnētiskās hidrodinamikas viļņi Saules vainagā” JIV-ERIC nacionālā mezgla zinātnisko semināru sērijas ietvaros". Atvērtā lekcija un zinātniskais seminārs tika organizēts gan klātienē, gan attālināti. 


Seminārs tika organizēts projekta “Ventspils Augstskolas starptautiskā sadarbība un inovācijas Latvijas viedās specializācijas attīstībai” (Nr. 1.1.1.5/3/25/I/012) ietvaros, ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējumu.


Sagatavoja:

Pētnieks Vladislavs Bezrukovs (vladislavsb@venta.lv)

Zinātniskā asistente Aija Kalniņa

Zinātniskā viesasistente Nansija Jotkus

Dalīties ar ziņu

Citi jaunumi

Autors Rota Rulle 2025. gada 22. augusts
No 14. līdz 17. augustam Siguldas novadā norisinājās Latvijas Jauno zinātnieku apvienības vasaras skola 2025, kurā piedalījās Ventspils Augstskolas doktorantes Kristiāna Balode un Līga Pūce. Vasaras skolas ietvaros tika rīkotas tematiskas meistarklases, diskusijas un paneļsarunas, kas aptvēra plašu tēmu loku t.sk. valsts pārvaldes iestāžu sadarbību ar zinātniskajā institūcijām pierādījumos balstītas rīcībpolitikas veidošanai, zinātnieku specializāciju, personisko zīmolu, zinātnes komunikāciju, pētniecības datu pārvaldību un pētījumu ētikas aspektus. Vasaras skolā Kristiāna Indra Balode uzstājās ar īsrunu, iepazīstinot ar savu pētījumu jauno zinātnieku auditoriju un attīstot prasmi komunicēt sarežģītu zinātnisku saturu skaidri un saistoši. Savukārt Līga Pūce piedalījās akadēmiskās ētikas debatēs, kur ar citiem dalībniekiem argumentētā formātā tika diskutēts par aktuāliem zinātnes ētikas jautājumiem un analizēti ētiski problemātiski gadījumi. Doktorantes atzīst, ka guvušas ne tikai jaunas zināšanas, bet arī vērtīgus kontaktus jauno zinātnieku vidū, iespēju dalīties un risināt kopējas problēmas, un iedvesmu turpmākajam pētnieciskajam darbam. Kristiāna Balode un Līga Pūce izsaka pateicību pasākuma organizatoriem – Latvijas Jauno zinātnieku apvienībai - par augstvērtīgo saturu un iedvesmojošo vidi. Vasaras skolas apmeklējums tika nodrošināts ar projekta nr. 1.1.1.8/1/24/I/001 "VeA un ViA doktorantūras granti" atbalstu.
Autors Rota Rulle 2025. gada 21. augusts
Projektā “Mācības nodarbinātajiem” Ventspils Augstskola piedāvā studiju kursus, kuros vari apgūt aktuālas zināšanas un prasmes IT jomā, turklāt ar 70 % Eiropas Savienības un valsts budžeta līdzfinansējumu . Mācībās var piedalīties strādājošie vai pašnodarbinātie, kas sasnieguši 18 gadu vecumu. Pieteikšanās notiek platformā stars.gov.lv, izveidojot savu individuālo mācību kontu. 70 % mācību izmaksu sedz Eiropas Sociālā fonda Plus un valsts budžeta līdzfinansējums. Turklāt personām no trūcīgām vai maznodrošinātām mājsaimniecībām, kā arī bēgļiem un personām ar alternatīvo statusu mācības ir bez maksas . Ventspils Augstskolas piedāvātie studiju kursi: Programmēšanas pamati JAVA Norises laiks: 22. septembris – 27. janvāris (darba dienu vakaros), 64 akadēmiskās stundas tiešsaistē. Mācību maksa 30 % apmērā - 123,64 eiro. Pieteikšanās līdz 7. septembrim - https://stars.gov.lv/programma/463 IT projektu vadīšana Norises laiks: 7. oktobris – 2. decembris (darba dienu vakaros), 32 akadēmiskās stundas tiešsaistē. Mācību maksa 30 % apmērā - 117,42 eiro. Pieteikšanās līdz 22. septembrim - https://stars.gov.lv/programma/471 Platforma stars.gov.lv, ko attīsta Valsts izglītības attīstības aģentūra sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju, ir vienas pieturas risinājums gan izglītības pakalpojumu sniedzējiem, gan cilvēkiem, kuri apgūst jaunas vai pilnveido esošās prasmes. Pilnu stars.gov.lv funkcionalitāti plānots nodrošināt pakāpeniski līdz 2026. gada maijam, piedāvājot pieaugušajiem vienotu informāciju un piekļuvi personalizētam mācību piedāvājumam, iespēju uzkrāt informāciju par iepriekš iegūto izglītību un profesionālo pieredzi, izveidot savu individuālo mācību ceļu, sekot līdzi tā izpildei un saņemt atbalstu karjeras izvēles jautājumos. 
Autors Rota Rulle 2025. gada 19. augusts
Eiropas Kosmosa aģentūra (EKA) ir atvērusi tiešsaistes reģistrāciju dalībai starptautiskajā konferencē par lielajiem datiem no kosmosa “ Big Data from Space 2025 ” (BiDS 2025). Vērienīgais pasākums no 29. septembra līdz 3. oktobrim pirmo reizi norisināsies Baltijas jūras reģionā – Rīgā. Konference piedāvās plašu un daudzveidīgu programmu, pulcējot vadošos ekspertus, pētniekus un politikas veidotājus, lai diskutētu par satelītdatu izmantošanu zinātnē, inovācijās un sabiedrībai nozīmīgu risinājumu veidošanā. Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) valsts sekretārs Jānis Paiders uzsver: “Starptautiskās konferences BiDS 2025 norise Latvijā iezīmē nozīmīgu pavērsiena punktu – pirmo reizi šī prestižā konference notiks Baltijas jūras reģionā. Tas ir apliecinājums tam, ka Latvijai, tās pētniekiem un uzņēmumiem ir būtiska loma kosmosa nozares attīstīšanā un potenciāls izmantot satelītdatus tautsaimniecības pilnveidošanā, sabiedrības vajadzību risināšanā un inovatīvu tehnoloģiju izstrādē.” BiDS 2025 programma ietvers: darbnīcas Latvijas Universitātes Akadēmiskajā centrā (29. - 30. septembris); paneļdiskusijas, stenda referātus, satelītpasākumus u.c. Latvijas Nacionālajā bibliotēkā (1. - 3. oktobris); B2B pasākumus, paraugdemonstrējumus un plašas tīklošanās iespējas.
Autors Rota Rulle 2025. gada 18. augusts
Līdz 12. septembrim ikviens interesents var pieteikties Ventspils Augstskolas piedāvātajās mikrokvalifikāciju programmās “Sabiedriskās attiecības” un “Datu vizualizācija (Microsoft Excel, Power BI)”. Tās tiek īstenotas valsts finansētā projektā, tāpēc apmācību dalībnieku vai viņu darba devēja līdzmaksājums ir tikai 10%. Mikrokvalifikācijas programmu “Sabiedriskās attiecības” pasniegs Linda Rudzroga, pieredzējusi sabiedrisko attiecību speciāliste un Ventspils Augstskolas pasniedzēja. Programma piemērota gan iesācējiem, kuri vēlas apgūt šo jomu no pamatiem, gan speciālistiem ar praktisku pieredzi, kuri vēlas nostiprināt teorētiskās zināšanas. Tiks aptvertas tādas tēmas kā mediju komunikācija, krīzes vadība, reputācijas veidošana u.c. Nodarbības notiks attālināti no 17. septembra līdz 26. novembrim, trešdienās plkst. 18.00–21.00, pavisam – 43 akadēmiskās stundas. Dalībnieka (vai darba devēja) līdzmaksājums – 66 eiro. Mikrokvalifikācijas programmu “Datu vizualizācija (Microsoft Excel, Power BI)” pasniegs Ventspils Augstskolas lektore Sanita Lasmane. Dalībnieki apgūs ne tikai tehniskās prasmes darbā ar “Microsoft Excel” un “Power BI”, bet arī iemaņas datu interpretācijā un pielietošanā lēmumu pieņemšanā. Kurss paredzēts gan iesācējiem, gan speciālistiem, kuri vēlas pilnveidot savas prasmes. Nodarbības notiks klātienē no 29. septembra līdz 17. novembrim, pirmdienās plkst. 18.00–21.00, pavisam – 32 akadēmiskās stundas. Dalībnieka (vai darba devēja) līdzmaksājums – 50 eiro. Mikrokvalifikācija ir mūsdienīgs un elastīgs izglītības formāts, kas piemērots apguvei paralēli darbam vai citām aktivitātēm. Mikroapliecinājums kā izglītības dokuments apliecina sasniegtos mācību rezultātus, kas iegūti salīdzinoši īsā mācību periodā, ievērojot skaidri noteiktus kritērijus. Apgūtais kurss tiek novērtēts kredītpunktos, kurus iespējams ieskaitīt plašākas profesionālās izglītības programmas ietvaros. Mikrokvalifikācijas programmas “Sabiedriskās attiecības” apjoms ir 4 ECTS (kredītpunkti) un bet “Datu vizualizācija (Microsoft Excel, Power BI)” – 3 ECTS. Apmācības tiek organizētas “Mikrokvalifikāciju izmēģinājumprojektā valsts lietišķo zinātņu augstskolās, valsts lietišķo zinātņu universitātēs, mākslu un kultūras universitātēs un valsts un valsts augstskolu dibinātās koledžās”. 90% no izmaksām sedz valsts, bet 10 % - mācību dalībnieki vai viņu darba devēji. Pieteikuma anketa - https://www.venta.lv/muzizglitiba/pieteiksanas Vairāk informācijas: +371 63629650 mic@venta.lv Apmācības tiek organizētas “Mikrokvalifikāciju izmēģinājumprojektā valsts lietišķo zinātņu augstskolās, valsts lietišķo zinātņu universitātēs, mākslu un kultūras universitātēs un valsts un valsts augstskolu dibinātās koledžās”.
Autors Rota Rulle 2025. gada 18. augusts
Laika posmā no 2025. gada 16. līdz 20. jūnijam doktora studiju programmas " Ekonomika un uzņēmējdarbība " studente Džeina Kleina-Šnipke piedalījās Erasmus+ BIP mobilitātes projektā “Doktorantūras izglītība”, kurā piedalījās dalībnieki no Bangladešas, Čehijas, Indijas, Indonēzijas, Īslandes, Kipras, Latvijas, Libānas, Lietuvas, Polijas, Portugāles, Rumānijas, Slovākijas, Spānijas un Ungārijas, pārstāvot dažādas nozares – arhitektūru, bioloģiju, biznesu un ekonomiku, izglītības zinātnes, informācijas tehnoloģijas, ķīmiju, psiholoģiju, veselības zinātnes un citas. " Mobilitātes pirmajā dienā, 16. jūnijā, norisinājās reģistrēšanās, tīklošanās pasākumi, kā arī pasaules garšu pasākums, kurā katrs dalībnieks bija sagatavojis uzkodas no pārstāvētās valsts. Mobilitātes otrajā dienā, 17. jūnijā, aktīvi norisinājās lekcijas no deviņiem rītā līdz sešiem vakarā. Pirmajā lekcijā profesors Huans Karvajals ( Joan Carvajal ) dalījās savās zināšanās un pieredzē par doktorantūru, iepazīstinot ar labākajiem veidiem, kā izvēlēties zinātniskos rakstus un izstrādāt literatūras analīzi, kā arī sniedza praktiskus ieteikumus, kā saglabāt motivāciju arī izaicinājumos turpināt doktorantūras studijas un sasniegt izvirzīto mērķi. Vērtīgs uzdevums bija izvirzīt desmit iemeslus, kāpēc sasniegt mērķi – iegūt doktora grādu. Pēcāk divas lekcijas par atvērto zinātni vadīja Luijs Antūnes ( Luis Antunes ) no Porto Universitātes, iepazīstinot ar datu anonimizācijas un pseidonimizācijas tehnikām un rīkiem. Tēma bija sarežģīta, taču ļāva iereaudzīt, ka programmatūras palīdz ātri un ērti veikt datu apstrādi un pielāgošanu, saglabājot būtiskos datus, bet nodrošinot, ka personu dati nav identificējami. Nākamo lekciju vadīja Mara Roguero ( Mar Reguero ) par doktorantūras vadīšanas stiliem, iepazīstinot ar to atšķirībām un atbilstību doktoranta sagatavotībai un personībai. Šīs nodarbības ietvaros katrs doktorants iepazīstināja ar savu doktorantūras stāstu, izvēlēto tēmu un pastāstīja par savu sadarbību ar promocijas darba vadītāju. Noslēgumā divas lekcijas vadīja Hose Maria Kasas ( Jose Maria Casas ) par labbūtību. Nodarbības vairāk bija teorētiskas, iepazīstinot ar labbūtības veidiem un dažādiem teorētiskiem modeļiem un kopumā neapmierināja gaidas, jo tēmai bija augsts potenciāls būt iesaistošai un interaktīvai, taču pēc nodarbībām izmantoju iespēju reflektēt par tēmu un ar dalībniekiem pārrunājām savu pieredzi savas labbūtības veicināšanā. Dienas noslēgumā bija iespēja redzēt cilvēku torņu veidošanas, kas ir nozīmīga Tarragonas tradīcija, mēģinājumu. Mobilitātes trešajā dienā, 18. jūnijā, lekcijas norisinājās no deviņiem rītā līdz sešiem vakarā. Pirmās četras stundas tika aizvadītas mākslīgā intelekta tēmā, iepazīstinot ar mākslīgā intelekta būtību un noderīgiem rīkiem kā aistudio.google.com, platform.openai.com, https://manus.im/, https://www.langchain.com/ , https://chatgpt.com/g/g-NSt9vHJBN-quiz-master, https://scispace.com/, https://www.researchrabbit.ai/ un, pašai izpētot rīkus, atradu https://chatgpt.com/g/g-kZ0eYXlJe-scholar-gpt – nodarbības vadīja Džordijs Dučs ( Jordi Duch ). Pēc pusdienām tika aizvadīta lekcija par uzņēmējdarbības iespējām pēc doktora grāda iegūšanas, kuru vadīja Francisko Andrade ( Francisco Andrade ), taču noslēgumā Džanis Dimitriadis Valladolids ( Yannis Dimitriadis U. Valladolid ) vadīja lekciju par zinātnisko integritāti, kurā analizējām dažādas situācijas akadēmiskajā vidē, diskutējā un vērtējām neētiskus gadījumus. Mobilitātes ceturtajā dienā, 19. jūnijā, lekcijas norisinājās no deviņiem rītā līdz sešiem vakarā, taču pēc tām sekoja oficiālās doktorantu un organizatoru vakariņas. Pirmo lekciju vadīja Mara Roguero ( Mar Reguero ) par tēmu “sadarbība starp doktorantu un vadītāju”, kurā iepazīstināja ar būtiskiem praktiskiem, organizatoriskiem un uz attiecībām orientētiem jautājumiem, kurus nepieciešams izrunāt ar promocijas darba vadītāju. Dienas turpinājumā Džanis Dimitriadis Valladolids ( Yannis Dimitriadis U. Valladolid ) vadīja nodarbības par laimi doktorantūras laikā, kurās iepazīstināja ar viltvārža sindromu, progresa veicināšanas tehnikām, kā arī projekta ietvaros izstrādātu platformu, kurā plānot, reģistrēt savu pašsajūtu, izaicinājumus un sekot līdzi savam promocijas darba izstrādes progresam. Nodarbības bija interaktīvas, iesaistošas, kā arī domāt veicinošas. Noslēgumā trīs stundu garumā Paskāle Mafija U. Federiko ( Pasquale Maffia, U., Federico II Naples ) vadīja lekcijas – programmā plānotā tēma bija par mīkstajām prasmēm, bet praksē sākotnēji diskutējām par motivāciju publicēt savus zinātniskos rakstus un zinātniekiem būtisko Hirša indeksu . Būtiskākie ieteikumi – vienmēr citēt augstas ietekmes žurnālus nozarē darba ievadā, tāpat citēt spēcīgākos konkurentus jomā un neslēpt negatīvus rezultātus vai rezultātus, kas nepiekrīt izvirzītajām hipotēzēm. Otrajā lekcijā profesors dalījās zināšanās par mīkstajām prasmēm un dažādām metodēm sekmīgākai komunikācijai. Atklājums bija “car” metode, kas tiek izmantota, lai strukturēti un efektīvi atbildētu uz uzvedības tipa jautājumiem darba intervijās. Noslēguma diena, 20. jūnijs, sākās ar Debašiša Roja ( Debashish Roy ) lekciju par dzīvi pēc doktorantūras studijām un iegūto prasmju izmantošanu korporatīvajā vidē, iepazīstinot ar savu pētījuma ietvaros izstrādāto modeli. Nākamās divas nodarbības ar nosaukumu“raksti savu disertāciju” vadīja Doloresa Džimeneza (Dolores Jimenez), kurās profesore dalījās ar savām zināšanām, tāpat aktīvi norisinājās grupu darbi, daloties pieredzēs par zinātnisko rakstu izstrādes izaicinājumiem, būtiskiem nosacījumiem sekmīgai pētniecības īstenošanai, literatūras apkopošanai un lasīšanai, kā arī noderīgiem rīkiem zinātnisko rakstu strukturēšanā un izstrādē kopumā. Tāpat iepazināmies ar profesores Taras Brabazones ( Tara Brabazon ) ieteikumiem zinātnisko rakstu analīzē un apkopošanā. Kopumā mobilitāti vērtēju pozitīvi un uzskatu, ka tā sniedza būtisku pienesumu manā doktorantūras ceļā – atbildot iepriekš neatbildētus jautājumus saistībā ar promocijas darba tēmas maiņu, praktiski izmēģinot noderīgus mākslīgā intelekta rīkus, uzzinot par sekmīgas sadarbības struktūru promocijas darba izstrādes sekmēšanai, iepazīstot labbūtības veicināšanas tehnikas, izveidojot kontaktus ar potenciāliem sadarbības partneriem no dažādām pasaules valstīm un augstu novērtēju piešķirto Ventspils Augstskolas Erasmus+ stipendiju mobilitātes īstenošanai."
Autors Rota Rulle 2025. gada 11. augusts
Ventspils Augstskolas Tulkošanas studiju fakultātes bakalaura studiju programmas “Tulkošana un valodu tehnoloģija” students Matīss Jansons un bakalaura studiju programmas “Starpkultūru komunikācija” studente Līva Slesare piedalījās aizraujošā vasaras skolā “Atbildīga digitalizācija: mākslīgais intelekts, sociālie mediji un to ieguldījums ilgtspējīgā sabiedrībā”, kas norisinājās no 21. līdz 25. jūlijam Paderbornā, Vācijā. Vasaras skolas mērķis bija mācību pieredze, kas koncentrējās uz atbildīgu mākslīgā intelekta un digitālo tehnoloģiju izmantošanu ilgtspējīgas sabiedrības labā, vienlaikus veicinot sadarbību, praktiskas inovācijas un kultūras apmaiņu. Vasaras skolas programma bija intensīva un dinamiska – lektoru un vieslektoru vadītas lekcijas, darbnīcas un diskusijas norisinājās visas dienas garumā, aptverot mākslīgā intelekta praktisko pielietojumu, tā ētiskos un sociālos aspektus, varas jautājumus, aizspriedumus un lietošanu ikdienā. Katra diena sniedza jaunas atziņas un rosināja domāt par tehnoloģiju lomu nākotnes sabiedrībā. Ārpus lekcijām sudentiem no Latvijas, kā arī no dažādām citām valstīm bija iespēja doties ekskursijās un iepazīt Vācijas pilsētu Paderbornu un tās seno vēsturi, apskatīt pasaulē lielāko datoru muzeju “Heinz Nixdorf MuseumsForum”, kā arī piedalīties sarunās neformālā gaisotnē un iegūt jaunus kontaktus. Studenti atzīst, ka ļoti vērtīga bija iespēja strādāt starptautiskās komandās ar dalībniekiem no vairākām COLOURS alianses universitātēm. Šī daudzveidība veicināja pieredzes apmaiņu un ļāva iepazīt dažādas pieejas kā risināt ar mākslīgo intelektu saistītās problēmas. Īpašu interesi izraisīja arī Dr. François Vignale (Le Mans Universitāte) lekcija par MI radīta un aizspriedumaina satura identificēšanu, kas sniedza praktiskas zināšanas un raisīja diskusijas par šīs problēmas ietekmi uz sabiedrību. Šāda pieredze dod lielisku iespēju studentiem iegūt jaunas zināšanas, paverot plašāku skatu uz studentu ikdienu citās Eiropas universitātēs, apmainoties viedokļiem un veidojot kontaktus un draudzības nākotnei. Vairāk par vasaras skolu lasāms COLOURS tīmekļvietnē: https://colours-alliance.eu/event/international-summer-school-on-responsible-digitalization-ai-social-media-and-their-contribution-to-a-sustainable-society/
Citas ziņas